Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180pk Eco Business Super (2016)

autoreview

Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180pk Eco Business Super (2016)

Signalement

UitvoeringGiulia 2.2 JTD 180pk Eco Business Super
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf50 km
KM-stand laatst58.500 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alfa Giulia 2.2 JTD Eco Business Super

  • 2.850 km

Allereerst ben ik van mening dat het een auto is die je met je hart kiest en minder snel als je puur rationeel kiest.
Want wat is ze mooi! En wat een leuke en bijzondere complimenten en reacties krijg je te pas en te onpas.
Auto’s die je inhalen, gas loslaten en naast je gaan rijden om te kijken, mensen die je aanspreken bij tankstation, parkeergarage en in de buurt, echt heel leuk.

Na bijna 3000 km en drie weken ervaring met de 180pk Eco Business Super automaat, leek het mij zinvol om mijn eerste ervaringen met deze nieuwe Giulia te beschrijven.
De mijne is in vesuvio grigio met gele remklauwen en de 18” LM-wielen (type “sport”) eronder. Hiermee is de auto tijdens de winterperiode uitgerust, omdat mijn winterbanden er nu dus onder liggen.
Ik weet van de dealer dat de 19” QV wielen inmiddels binnen zijn, zodat wanneer het weer het toelaat, ik deze zomerbanden eronder kan laten leggen.
Verder heb ik donker getinte ramen achter, schakelflippers aan het stuur, de 8 traps automaat, en doordat het de business eco super uitvoering is, ook nog wat andere gimicks.
Lane departure warning, blind spot monitoring, autocollision warning, sportpakket (35 watt bi-xenon met meesturende verlichting en automatisch groot licht, aluminium pedalen, instaplijsten), achteruitrijdcamera, parkeersensoren voor en achter, regen- en lichtsensor, groot navigatiescherm met o.a. DAB plus en een deelbare achterbank.
Achteraf heb ik nog stoelverwarming in laten bouwen en alarm scm klasse 3.
Verder is er nog een waxoil behandeling op losgelaten.
Interieur heb ik bewust voor half leder, half stof gekozen in de kleur zwart, omdat ik het persoonlijk minder mooi vind als de onderkant van het dashboard ook bruin is (bij de bruine bekleding is dat dus zo). Dit is echt een persoonlijke smaak en ik ben heel blij met de door mij gemaakte keuze.

Rijderservaring;
Wat is deze auto stil, vergeleken met mijn vorige auto (merceds A classe 180 CDI automaat). Wat heeft de auto een power! Voor je het weet, rijd je veel te hard en lijk je wel op een Audi/BMW rijder (flauw grapje).
Gemiddeld verbruik over de eerste 2800 km is 6.1 km/100 km. Dat is de gemeten waarde, de boordcomputer geeft trouwens exact hetzelfde aan. Maar, bijna 1:16,5 vind ik niet slecht. De motor is nog niet echt los en iedereen waar je komt, wil even meerijden of zelf rijden en dan rijd je toch anders dan normaal… De Mercedes deed gemiddeld 1:18,5 maar dat was natuurlijk een 1.5 DCI motortje.
Geen piepje, kraakje of rammeltje gemerkt (hoop ik ook zo te houden voorlopig) en hij ligt super op de weg.
De automaat schakelt boterzacht en zit er echt niet naast.
Wat ik zelf gelezen heb in de testen: rijdt subliem, ziet er mooi uit, maar motor is niet gecultiveerd en de auto is minder “premium” dan Audi/BMW/MB.
Zoals al gezegd, is de motor stiller (zowel koud als warm) dan mijn mercedes A. Is de motor ook stiller dan een BMW 3,Audi A4 of Mercedes C? Dat denk ik niet, maar ik vind het geluid zeer acceptabel.
Kwaliteit is minder dan in de grote drie; ik ben van mening dat dat erg meevalt. Ja, er zijn verschillen, maar daar is de prijs ook naar.
Mijn auto is zeker 5000-8000,- euro goedkoper dan een vergelijkbaar uitgeruste BMW3/4 of Audi A4/MB C. Los daarvan, rijd ik exclusiever en krijg ik veel bewondering, wat ik zelf heel leuk vind.
Welke kwaliteit is dan wel minder? Wat absoluut minder is, is de kwaliteit van het beeldscherm. Dat is bij de grote drie, op HD kwaliteit. Dit scherm doet zijn werk, maar het houdt niet over. Navigatie werkt trouwens wel best goed.
Stoelrails zijn beter zichtbaar of minder weggewerkt dan de grote drie. Knoppen voelen kwalitatief goed aan, op de meest gebruikte knop na. Die voelt iets te licht. Werkt trouwens wel prima i.m.o.
DNA: efficient, normaal of dynamisch rijden. Efficient, is een beetje tam. Normaal is de meest gebruikte modus voor normaal verkeer en filerijden. Dynamisch als ik wat sportiever rijd. Gaspedaal wordt dan wat feller en hij schakelt sneller en verder terug bij flink gasgeven.

Hoe zit het met de waardevastheid dan?
Ben ik inmiddels wat minder gevoelig voor geworden, want, mijn voorgaande Alfa Giulietta (ook een review van ) werd na 3 jaar door mercedes overgekocht voor meer dan de helft van de nieuwwaarde. Dat was onvoorstelbaar voor een Alfa. De Mercedes heb ik na 2,5 jaar verkocht en aanzienlijk minder dan de helft voor gekregen. Alfa was, met de auto’s waar ik naar keek, by far degene die het meest ervoor had geboden. (BMW 4, Skoda Superb, Renault Talisman, Mazda CX5, nieuwe Hyundai Tucson)
Ik had toch echt een hele dikke A met AMG interieur en exterieur, DSG, panoramadak, bi-xenon, 18”LM wielen, navipakket, allerlei sensoren etc etc. Helaas is het plezier te snel van deze auto gegaan, omdat ik zo vaak bezocht werd door het dievengilde.
Los van het geld, had ik al gezegd, dat ik het leuk vind om niet meer in een massaproduct te rijden. Mede daarom vielen Skoda, Renault, Mazda en Hyundai af.

Ongemakken en storingen:
Er zijn een klein aantal ongemakken die je voor lief moet nemen.
Kleine kofferbakopening. Er past een kratje (met boodschappen/bier) door de opening meer veel hoger is de doorgang niet. Hij is wel diep.
Je zit erg laag en zeker als je naast relatief hoge stoepranden staat, is in en uitstappen wat minder makkelijk. (wie mooi wil zijn moet pijn lijden…)
Meer een weetje, dan een ongemak; bij de mercedes was “thuis” invoeren in je navigatie heel snel en eenvoudig, want dat was standaard altijd de eerste mogelijkheid bij bestemming invoeren. Hier moet je niet naar laatste bestemmingen, maar naar favorieten en dan pas kies je thuis. Ach laten we het “even wennen” noemen.
Geen aflegruimte voor je zonnebril en heel kleine deurvakken.

Tot nu toe gelukkig geen storingen gehad.

UPDATE 1-3-2017
Nieuwe ervaring: De auto verbruikt ca. 5.9 km/100 km (gemeten). Dit ligt er wel aan hoe ermee gereden wordt. Dagje op en neer vanaf Utrecht naar Groningen en dan relatief veel cruise control, rijdt uiteraard zuiniger dan veel stadverkeer.
Nog steeds heel veel positieve reakties onderweg!

Problemen;
Start-stop werkt niet echt goed in mijn ogen. Bijna altijd start de auto weer voordat ik de rem loslaat. (ik sta dus nog gewoon stil voor het verkeerslicht, maar hij slaat vanzelf weer aan) Vind ik vreemd. De dealer zegt dat er veel redenen voor zijn en dat er veel stroomverbruikers zijn. Voor de 180 pk diesel, dacht ik dat er een zware accu in zou liggen die dit wel gedurende een aantal seconden zou moeten kunnen volhouden, maar blijkbaar is 10-15 seconden regelmatig het maximale. Heel vreemd. Ik zet dit tegenwoordig standaard uit, dan heb ik er geen last van.

Verder is inmiddels 2x het (achteraf ingebouwde) alarm afgegaan. Ik vermoed dat dit komt, omdat ik de auto ontgrendeld had van een afstand en de sleutel nog te ver van de auto af was.
Blijkt inmiddels een bekend probleem te zijn en aan een adequate oplossing wordt gewerkt.

Ook heb ik twee keer een waarschuwingslampje gehad. Motorstoringslampje en front collision warning. Zijn ook beiden weer uitgegaan. Geen storing qua werking, maar wel weer een beetje “Italiaans temperament”
Vorige week laten chippen in Nunspeet. 1 volle tank weggereden op dit moment met een gemiddeld verbruik van ca. 6.3 (1:15.8)
Lijkt me niet onaardig.

Al met al, rijd de auto als een zonnetje en ben ik heel tevreden met deze prachtige auto.

UPDATE oktober 2017 : 36090 km
Ik heb de auto nu 10 maanden en kan niet anders zeggen dan dat ik hier nog steeds heel blij mee ben. Ik heb geen problemen. De eerder gemelde motorstoringslampjes zijn na de software updates, niet meer voorgekomen. Hij is compleet kraak en rammelvrij en dat is heel prettig. Dat was ik niet gewend bij mijn vorige auto's. Gemiddeld gebruik over ca. 36000 km is 5.8 l/100 km. Lijkt me voor een auto met 180pk standaard (nu 240 pk) geen slechte score.
Nog steeds een eye catcher :-)

UPDATE 58500 km

  • 58.500 km

UPDATE 31-5-2018;
Het wordt een beetje saai, maar ik heb helemaal geen problemen, kraakjes of rammeltjes met mijn auto. De laatste 23000 km zijn er gemakkelijk bij gekomen. Gemiddeld verbruik over de laatste 37.000 km is 5.8l/100 km.
Ik ben hier tevreden mee.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.