Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulia 2.0T 280pk Veloce |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 84.000 km |
Weer terug
"Weer terug" is de titel van deze review. Waarom? Omdat na 24 jaar er weer een Alfa op de oprit staat. 25 Jaar geleden werd de 75 America verkocht vanwege emigratie naar het buurland. Daar stond een nagelnieuwe Audi 100 als firmawagen op mij te wachten en man, wat was ik daar trots op. Ik herinner mij nog goed de verschillen tussen de Alfa en de Audi. De Alfa 75 was een (te) lang doorontwikkelde Alfetta uit begin '70-er jaren en dat merkte je aan alles. Alfa had nergens geld voor en dus kraakte het ontwerp aan alle kanten. Tochtende portieren, goedkoop plastic in het interieur enzovoort enzovoort. Op 1 ding hadden de Italianen echter niet bezuinigd: de motor. De "Busso" V6 wordt nu nog steeds als een van de fijnste motoren ooit gezien. En de Audi? Die was qua afwerking zo verschrikkelijk veel beter. Op de Autobahn was 'ie op hoge snelheid nog comfortabel en dat was de 75 beslist niet. Maar de meeste lol en emotie bood de Alfa. Toen ook al!
Tussen de 75 en de huidige Giulia was er de 155 (niks aan), de 156 (fraai) en de 159. De laatste 2 heb ik uitgeprobeerd toen ik weer terug was en er in NL weer een leaseauto gezocht mocht worden. Beide deden het Alfa hart niet opbloeien. De 156 was zowiezo veel te klein voor een gezin met 3 jonge kinderen.
En toen kwam de Giulia.....na vele malen uitgesteld te zijn, konden we hem eind 2016 bewonderen. Ik moet eerlijk zeggen: ik vond hem fraai maar werd niet enorm hebberig. Omdat mijn toenmalige auto mij nog zo ontzettend goed beviel (een IS 250) heb ik niet meteen toegeslagen. Pas in 2017 , na wat aangestoken te zijn door de positieve ervaringen en tests van de Giulia, besloot ik een testrit te boeken. Een 2.0 T. Het resultaat: ontnuchterend. Ik vond hem NIET fijn rijden en teleurgesteld leverde ik de sleutels weer in. De verkoper was wat verbaasd maar wist op mijn bevindingen niet direct een antwoord: super zenuwachtig schakelen, windgeruis, matige audio, tegenvallend motorgeluid. Dat laatste was te verwachten en niet helemaal fair gezien mijn toenmalige 6 cylinder Lexus. Die andere zaken waren toch wel serieus tegenvallend en tot op de dag van vandaag kan ik die negatieve indruk niet verklaren. Ik dacht serieus dat dit na 5 eerdere Alfa's het einde van het merk voor mij zou zijn. Maar....ik gaf het nog niet op. De Veloce was aangekondigd en zou "over 2 maanden beschikbaar zijn, ik bel je" . Echter na 2 maanden een keurig mailtje dat 'ie al verkocht was, een andere Veloce was nog niet in zicht en ik verloor mijn belangstelling, ook al omdat ik het heel druk met de zaak had. De lexus zoefde nog heerlijk dus een directe noodzaak voor iets anders was er niet....toch? En toen viel dat mailtje van Wim Prins binnen. Daar had ik 2 jaar eerder iets heel leuks "voor er bij" gekocht en zat in de mailing lijst. Op voorraad, een witte Veloce met alles er op en er aan. Ik zag de plaatjes en dacht: "die wil ik". Zo gezegd zo gedaan: proefrit gemaakt en ik was om. Wat een mega verschil met die eerder 2.0T. Wat een rijdersmachine. Ik was verkocht en dus de Alfa ook. Leuk detail: ik was op weg naar Schiphol en Prins vond het wel een leuk idee om hem daar af te leveren...letterlijk voor de deur. Is nog terug te vinden op you tube.
Nu 1 jaar en 25 K aan km's verder en man, wat een auto. Even terug naar 1993, de Audi. In de pers lees je vaak verhalen over de vermeende matige afwerkingskwaliteit van het interieur van de Giulia. Dit is BS (afkorting voor: bull shit). Toen, in 1993...toen was de afwerking naadje pet in vergelijk met de Duitse 3. Nu zie ik geen verschil, zeker niet met een 3 serie waar ik ook nog even in heb gereden.
Dat de Giulia de fijnst sturende auto is in zijn klasse, hoef ik in deze review niet op te schrijven, dat weten we allemaal wel. Dat die prima in elkaar steekt, inmiddels ook. En hij ziet er ook top uit. Ook bekend.
De ervaringen in het eerste jaar:
Positief: het rijden en het uiterlijk is nog steeds fantastisch. De zitpositie het beste in zijn klasse. Je trekt de auto als het ware aan. Prachtige en lekkere stoelen.
Wat minder: de mediasystemen aan boord. Mijn contacten of spotify worden niet altijd gevonden; ergelijk.
Meer windgeruis dan mijn Lexus, in het bijzonder het pano-schuifdak.
De Harman Kardon installatie valt tegen, maar ik was dan ook enorm verwend met de Mark Levinson.
Het verbruik viel mij ook wat tegen in vergelijk met mijn vorige auto, echter moet ik er bij zeggen dat dit een directe lijn heeft met je rechtervoet. Het maakt een enorm verschil uit, veel meer dan de auto die ik hiervoor reed. In NL is 1:11 makkelijk haalbaar, met zeer rustig rijden zelfs 1: 14. Maar als je gas gaat geven.....onder de 1: 10.
Op het motorgeluid na, geeft de Veloce mij dezelfde adrenaline kick als toen, 25 jaar geleden de America. Dus ik ben blij weer terug te zijn!
Up date
- 52.000 km
Inmiddels 2 1/2 jaar verder en de teller staat op zo'n 52.000 km. Lees met plezier de reviews van andere (tevreden) Giulia rijders. Jammer dat de verkoop niet echt wil vlotten, dat verdient FCA niet, ze hebben echt een prachtige , Alfa waardige sedan op de markt gezet.
Zijn de eerste 52.000 km's helemaal probleemloos verlopen? Helaas moet ik hierop "nee" antwoorden. Er hebben zich 2 storingen voorgedaan, waarvan 1 nooit opgelost is. Storing 1 zat er vanaf km 0 in, namelijk een krakend geluid vanuit de voorwielen/ophanging/stuurinrichting....ik wist het niet exact te duiden en de dealers ook niet. Aangezien het alleen bij hele lage snelheden voorkwam bij volledig in cq uitsturen heb ik er ook niet al teveel aandacht aan besteed. Ook al met in het achterhoofd de speciale (Ackerman) voorwielophanging die wat wringen veroorzaakt bij lage snelheden. Echter, met het naderen van het einde van de garantieperiode, wilde ik er toch serieus werk van maken. Weer kon de dealer niets vinden, totdat ik de monteur meenam in de auto ....toen was het ook voor hen duidelijk. Bleek dus in het stuurhuis te zitten. Onder garantie vervangen.....nou ja, er kwam wel een vreemde voorwaarde bij kijken: als ik het volledig kostenloos liet vervangen, had ik er geen garantie meer op en zou een volgende storing in het stuurhuis voor mijn rekening zijn. Vreemd.....Dus heb ik een 10% zelf betaald en weer garantie gekregen. Schijnt bij andere merken ook voor te komen, deze garantieregels maar voor mij was dit nieuw. Ik heb wel even moeten afkoelen toen ik dat onder ogen kreeg.
De andere storing is nooit echt opgelost, maar lijkt een typisch voorbeeld van SHIT te zijn: self healing italian technology. De auto leek bij langere tijd stilstand en koud/vochtig weer een paar minuten op 3 pitten te lopen. Jazeker: oude tijden herleven!! Van alles doorgemeten, bobines vervangen en weet ik niet wat alles maar niets hielp......totdat ik het al meer dan 6 maanden niet meer heb. Dus ik laat het maar zo. Ik vermoed dat de enige definitieve oplossing een vervanging van de hoogspanningskabels is, tenminste zo zou je dat vroeger oplossen.
Verder probleemloos. Na een software update ook geen problemen meer om mijn telefoon te connecten. Die voorgaande storingen vergeef ik hem....kan bij anderen ook gebeuren want ik heb exact hetzelfde probleem met het stuurhuis bij een nagelnieuwe S60 gehad. Typisch...
Ook genoten van de vierwielaandrijving in de eerste maanden. We hadden sneeuw in NL (jazeker!!) en tijdens een nachtelijke rit vanuit Limburg naar huis over besneeuwde binnenwegen genoten van Q4 + winterbanden!
Ook genieten: een hele vroege zaterdagochtend rit door de Eifel. Woooow, dan snap je pas echt waar de Giulia voor gemaakt is. Over verlaten bochtige weggetjes vliegen. Standje "Dynamic", met de flippers....fantastisch. Veel leuker dan knallen over een Autobahn. Jammer dat dit in NL onmogelijk is.
Ik hoop nog vele jaren met de Giulia te rijden, hij verveelt nog lang niet.
Het einde in zicht
- 84.000 km
Het einde in zicht. Dit betekent dat de Veloce verkocht gaat worden, ergens in Oktober dit jaar. Dan wordt namelijk als het goed is zijn opvolger geleverd: een BMW I4. Jawel, electrisch. Deze zelfverklaarde petrolhead gaat electrisch rijden. Toch was het originele plan om de Giulia op ....een Giulia in te ruilen maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn. Twee dealers gevraagd, waarvan er één snel reageerde en zich heeft ingezet om überhaupt tot een offerte te komen. Struikelblokken zijn/waren de beschikbaarheid van prijzen van de fabriek, de niet meer beschikbare kleuren combinaties (ik wilde Misano blue) en het feit dat de Veloce uitvoering weer uitsluitend als (dure) AWD versie te krijgen was. Dit alles overigens was niet terug te vinden in de configurator die dus voor geen meter meer klopte. Ongelofelijk, het lijkt er op dat Alfa gewoon geen Giulia's meer wil verkopen! De nieuwe Giulia werd dus te duur en in de verkeerde kleur. Tja, dan ben je snel klaar. Exit Alfa en dat doet toch pijn.
Aan de andere kant: de electrische ervaring in de I4 was spectaculair. Voor mij was de ICE-ervaring met de huidige motoren zowiezo niet meer dat wat het ooit geweest was. Ook die in de Giulia deed mijn oude petrol hart niet meer opbloeien. Schokkerige , slecht klinkende motor die welliswaar super snel was, maar dat is maar een deel van het genoegen, vind ik. Waar zijn die smeuïge dubbelnokkers gebleven of die fantastisch klinkende Buso uit mijn 75?? Die tijden lijken definitief voorbij.
Hoe de BMW I4 zich verhoudt tot de Giulia is misschien wel een leuk onderwerp an sich, ik beperk mij hier tot een paar zinnetjes: de electromotor verreweg superieur, maar dat verbaast U niet na die eerdere opmerking over de huidige ICE's. De wegligging en besturing prima in de BMW maar niet zo top als de Giulia en één groot voordeel van de Giulia: zijn relatief laag gewicht. In krappe scherpe bochten merk je dat.
Kortom: het speelse van de Giulia mis in je in zware BMW (2.100 kilo!!!) .
Onlangs nog in de Eifel gestuurd en man, dan weet je waar deze auto voor ontworpen is! Ongeëvenaard stuurplezier. Dat ga ik zeker missen, maar aan de andere kant: hoe vaak rijd ik in zulke gebieden en in NL valt er NIKS te sturen.
Design? Smaakgevoelig dus daar mag iedereen zijn mening over geven. Ik vind de Giulia mooier. Ook van binnen.
Nog zo'n 8 maanden ga ik met plezier mijn Giulia rijden. Hopelijk zonder storingen. De kwaliteit van de Giulia is in het algemeen dik in orde op een paar ergenisjes na, zoals nu met de rijhulpsystemen die ik plotseling NIET meer uit kan schakelen. Super irritant. Zal wel een reset betekenen van een of andere computer.
Dus: als iemand interesse heeft om de Giulia over te nemen rond Oktober: laat maar weten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulia 2.0T Super Leer,Schuifdak,20Inch,Navi,Camera Bj 2018 Dealer Onderhouden
- 2018
- 184.332 km

Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio | Manual | 2e eigenaar | Harman/Kardon
- 2017
- 25.502 km

Alfa Romeo Giulia 2.0T 310PK | Squadra | Ragazzon | Carbon | Veloce-bumpers | Rode remkl. | Cruise
- 2018
- 125.652 km