Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)

autoreview

Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)
Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)

Signalement

UitvoeringGiulia 2.0T 280pk Veloce
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst75.952 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Beleving en configuratie

  • 488 km

De waarheid is dat mijn pols al versnelt, als ik kijk naar het ontwerp, de esthetiek en de gebruikte materialen, voordat ik ga rijden. Mijn foto's laten op zoveel plaatsen Ferrari elementen zien. Ik kan niet geloven dat de Alfa Romeo Giulia een massaproduct is. Er is zoveel potentieel om een unieke en gedenkwaardige machine te creëren. Ook voor alle "gedoe" (kids brengen/halen hockey, de dagelijkse boodschappen van Albert Heijn, golfclub, shoppen in Brussel en het zakelijke rijden) is leven met een Alfa Romeo Giulia geweldig. Wat is die auto goed. Als een levenslange automan zeg ik dat er in het 'high-end' D-segment niets leuker rijdt dan dit. Ik rijd alleen maar hard. Het helpt dat de sportsedan zo zorgvuldig ontworpen en leefbaar is. Premium toeleverancier Faurecia (ook toeleverancier van Audi A4) voorziet de Giulia van het dashboard/instrumentenpaneel (primeur 'decodisplay' in dasboard voor infotainment en 8,8" 3D NAV), deurpanelen en middenconsole. Passagiers merken regelmatig op dat ze verbaasd zijn over hoeveel ruimte ze hebben. Met een volgepakte Giulia kan een gezin ook twee weken glamoureus kamperen in Italië.
Maar de "tao" van de Giulia Veloce is niet alleen een product van brute kracht en prachtige uitstraling: met een auto zoals de Giulia, verbindt u de machine en de weg op een andere manier. De Giulia laat je een snellere, meer responsieve en meer bekwame bestuurder zijn. Laat me duidelijk zijn, dat effect is meestal psychologisch, maar het is een euforie die ik niet had in de Audi A4, BMW 3 en Mercedes C.
Toch is in het dagelijkse verkeer, de Giulia nog een zeldzame verschijning. Maar je zou er bij kunnen zijn, net als ik. In Italië is de Giulia in ieder geval marktleider, hetzelfde geldt voor de Stelvio. De Giulia is ook door meer dan 500 journalisten wereldwijd beoordeeld en heeft overweldigend positieve feedback ontvangen naast de 70 'Awards'.
Ook als je er niet mee rijdt, is het hebben van een 'emotional' & 'hot-blooded' Giulia op de een of andere manier spannend. Een 'carbon fiber' cardanas (Hitachi) is bijvoorbeeld standaard en dat is uniek, normaliter zie je dat alleen in race- en hypercars; aluminium motorkap, portieren, motor, wielophangingscomponenten en remklauwen (Brembo); de 'Ferrari' schakelflippers (ZF 8-speed automatic met 'manual-mode') en startknop op het 'flat-bottomed' sportstuur; het mooiste Italiaanse leder; de dikke dubbele uitlaten; de diffuser in de achterbumper; het Integrated Brake-by-wire System (MK C1, Continental) etc.
De Giulia is dus fantastisch, heeft een prachtig design en state-of-the-art techniek. In de dynamic stand is het een vierdeurs sportwagen en de Ferrari van zijn segment.

Het eerste onderhoud staat gepland bij 15.000 km.

AANKOOPPROCES EN SPECIFICATIES
Na een overtuigende proefrit met de Alfa Giulia heb ik samen met Daniel, Alfa Romeo verkoopadviseur bij AutoBiermans, mijn Giulia in Veloce uitvoering 'op maat' samengesteld. Met onder andere 'Dark 5-hole' 19" Quadrifoglio Performance lichtmetalen velgen met Bridgestone Runflat tyres (achter in de maat 255/35), de Brembo rode lichtmetalen remklauwen, de standaard op de Quadrifoglio 'High Performance 35W Bi-Xenon Headlights' (inclusief bochtverlichting) en 8,8" 3D Navigatie.
Daniel heeft mij periodiek geïnformeerd over de status van mijn 'Rosso Alfa' Giulia Veloce met 'tabacco' Italiaans leder.
10/05/2017 Bestelling geplaatst; 21/06/2017 Transport van Cassino naar Antwerpen; 30/06/2017 Transport van Antwerpen naar Heerlen; 10/07/2017 Aankomst AutoBiermans; 18/07/2017 Afgeleverd met Pre Delivery Inspection (0 beurt) en 2 jaar Road Assistance & Alfa Romeo fabrieksgarantie.

MEERUITRUSTING VELOCE
'Veloce' remschijven (grotere en dikkere remschijven voor 330x28, achter 320x22)
Connect 6,5" Infotainmentsysteem incl. NAV/Radio/Bluetooth/AUX/USB/DAB
7" TFT kleurendisplay in instrumentenpaneel
Sportstoelen met lederen bekleding en met uitschuifbaar zitvlak
Verwarmbare voorstoelen
Zesvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen
Elektrisch verstelbare zijdelinkse steunen op voorstoelen
Viervoudig elektrisch verstelbare lendensteun
In delen neerklapbare achterbank 40/20/40 met skiluik
Verwarmbaar lederen sportstuurwiel
Aluminium sierplaat op middentunnel
Aluminium sierlijst voorportierpanelen
Aluminium sportpedalen en voetsteun
Dubbele verchroomde uitlaat diameter 100 mm
25W Bi-xenon koplampen
Verwarmbare sproeierkop
Buitenspiegels elektrisch inklapbaar
Zwarte glazen sierlijsten rond portierruiten
Veloce sportbumper voor
Veloce sportbumper achter en diffuser
Aluminium schakelflippers op het stuurwiel

PAKKETTEN/OPTIES/ACCESSOIRES
Upgrade Climate Pack
- AQS Luchtkwaliteitsbewakingsfunctie airco-systeem
- Gekoeld dashboardkastje
- Luchtventilatie, achter
- USB aansluiting, achter
- USB aansluiting, voor
- Warmtewerend glas, voorruit
Driver Assistance Pack PLUS
- Achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Automatisch dimmende buitenspiegel
- Automatische hoogteregeling koplampen
- Blind Spot Monitoring met Rear Cross Path Detection
- Parkeersensoren vóór en achter met display
OPTIES
- Connect 8,8" Infotainmentsysteem 3D NAV/Radio/Bluetooth/AUX/USB/DAB
- 35W Bi-xenon koplampen inclusief adaptieve bochtverlichting (AFS)
- Lichtmetalen remklauwen Rosso Brembo voor en achter
- 8 J X 19" lichtgewicht lichtmetalen velgen Performance Design met Runflat Tyres 225/40 R19 Bridgestone 89Y Potenza S001 RFT (voorwielen)
- 9 J X 19" lichtgewicht lichtmetalen velgen Performance Design met Runflat Tyres 255/35 R19 Bridgestone 92Y Potenza S001 RFT (achterwielen)
- Levering zonder typeaanduiding op de achterzijde
- Levering zonder typeaanduiding op de flanken
ACCESSOIRES
- Set afsluitbare bouten
- Afleverpakket AutoBiermans (o.a. 25 liter benzine in tank, mattenset, 'Waxoyl Lakverzegeling' met 36 maanden garantie)

Het grote genieten is begonnen. Dank aan Daniel voor de uitstekende advisering en service.

LAKVERZEGELING
De Rosso Alfa lakkleur (code 414) is een pastel lak. De dealer heeft de Giulia afgeleverd met een lakverzegeling. De eerste week mag ik de lak niet wassen. Ik krijg 36 maanden garantie op de glans en de kleur van mijn Alfa. De laklaag heeft een hoogglanzend en moeilijk doordringbaar pantser gekregen (WaxOyl 100+). Hierdoor is de lak beter bestand tegen allerlei schadelijke invloeden van buitenaf, zoals bijvoorbeeld UV-straling, zure regen, modder, strooizout en luchtverontreiniging. De voordelen zijn dat: de lak behoudt gegarandeerd gedurende 3 jaar zijn diepe glans, het behoudt zijn kleur dankzij het krachtige UV-filter, het bespaart tijd en geld op het reinigen van het exterieur en de auto blijft langer jong, waardoor een hogere (inruil-of verkoop-) waarde wordt behouden.

Ik zal bij mijn review ook de ervaringen met de lakverzegeling meenemen.

Onderhoudscontract

  • 10.406 km

Vooraf duidelijkheid over je onderhoudskosten. Vijf jaar en 75.000 km kost € 1.995. Dat is € 399 per jaar. Je kunt een Easy Care contract afsluiten bij aankoop of voor de eerste onderhoudsbeurt. Ik heb voor het laatste gekozen. Vandaag is mijn Alfa Rosso Giulia al weer 1 jaar oud. Vanmorgen de Alfa voor de eerste beurt (15.000 km of 1 jaar) gebracht naar Alfa Romeo Biermans in Heerlen. Rond drie uur werd ik gebeld door de vriendelijke dame van de receptie met de mededeling dat het onderhoud is uitgevoerd en dat er géén bijzonderheden waren te melden. Conform het geplande onderhoudsschema zijn alle dertien verplichte werkzaamheden uitgevoerd. Ik hoefde hiervoor niets meer af te rekenen. Dat is wel zo prettig. Het jaar met de Alfa Giulia is omgevlogen. Druk jaar gehad met promotie (een nieuwe baan), waardoor ik nu op loopafstand van mijn werk ben en mijn WLB (work life balance) optimaal is. Hierdoor wel stuk minder (zakelijke) kilometers af kunnen leggen. Dat is dan weer bijna jammer. Zeer tevreden over de Giulia en locale Alfa dealer. Op de korte termijn staat een autovakantie met de Giulia en het gezin op het programma. Dit jaar dus géén vliegreis naar verre oorden, ik wil sturen. Ook erg blij dat ik bewust gekozen heb voor een sportsedan en niet voor een SUV (lekker volledig tegen de trend). Recent via een relatie een hele dag kunnen rijden in een Porsche Macan. Super auto en fantastische dealerorganisatie. In de Stelvio heb ik nog niet gereden, maar niets gaat boven het sturen in de Giulia. Weet ook dat je voor een Macan met wat extra's en 252pk ruim 100k moet afdragen (uiteraard met dank aan de hoge BPM). Alfa Romeo is sinds de introductie van de Alfa 4C (Coupé en Spider), Giulia (Super, Veloce en Quadrifoglio) en Stelvio (Super en Quadrifoglio) voor mij in ieder geval volledig terug als sportwagen merk. De volgende beurt staat over 15.000 km gepland, laten we hopen dat ik daar géén jaar voor nodig heb.

UPDATE LAKVERZEGELING
Zelf denk ik dat WaxOyl 100+ niet meer is dan een traditionele sealant. Een sealant verzegelt de lak, maakt het makkelijker te reinigen, blokkeert UV-straling en andere zaken die je lak aan zouden kunnen tasten. De sealant is dus zeker niet slecht, echter of de geclaimde duurzaamheid en 'glansgarantie' van maar liefst drie jaar kan worden waargemaakt is nog de vraag. In het eerste jaar heeft WaxOyl 100+ de Rosso Alfa lak een nette bescherming gegeven. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat Giulia thuis in een garage staat en ook zakelijk maak ik gebruik van Q-Park.

Jaar twee

  • 21.952 km

Onderhoudsbeurt, motorolieverversen en géén kosten (Easy Care).

De nieuwe Giulia werd al weer ruim vier jaar geleden op 24 juni 2015 onthuld aan de pers in het Alfa Romeo museum ‘Museo Storico Arese’, dat samen viel met de viering van het 105 jarig bestaan van Alfa. De Italiaanse tenor Andrea Bocelli zorgde hierbij voor de passende muzikale omlijsting door live ‘Nessun Dorma’ te zingen. Voordat de Giulia werd gepresenteerd vertelde hij nog wat anekdotes over hoe hij van kinds af aan is opgegroeid met Alfa Romeo. Misschien een beetje theatraal, maar Italië op zijn best (op youtube allemaal na te beleven). Vanaf februari 2016 kwamen de eerste Quadrifoglio’s beschikbaar. Het duurde nog tot juni 2016 voordat de eerste Giulia’s met twee liter benzine motor werden geleverd in Nederland. De Giulia Veloce werd gepresenteerd op de Motor Show in Parijs in oktober 2016.
Waarom had ik - al weer twee jaar geleden - een Giulia gekocht? Simpel, ik rij graag en dat doet de Giulia echt als de beste. Recent nog een uur mogen rijden in een 2019 Porsche Panamera 4 e-hybrid (462 pk en consumentenadviesprijs € 140k) en dat is ‘de sportwagen onder de limousines’ (uiteraard in een veel hoger segment dan het premium D segment van de Giulia) en het rijden is een feest, maar je voelt in iedere bocht het extra gewicht van de Panamera t.o.v. de Giulia en ook de ‘brake by wire’ remmen van mijn Giulia pakken zoveel beter dan de remmen van de e-hybrid Panamera (daar wordt eerst energie teruggewonnen en dat voel je dus). De Giulia geeft (sorry Panamera) zoveel meer rijplezier (dit heeft ook te maken met natuurkrachten zoals het zoveel lagere gewicht van de Alfa, de compactere buitenmaten maar ook met de veel directere besturing en remmen van de Alfa). We leven in een tijd waarin men zich steeds vaker verplaatst van A-naar-B in ‘zielloze’ (elektrische) apparaten. Ik ben hier om je te vertellen dat, als je weigert je te identificeren met die groep, het herboren Alfa Romeo de sportsedan voor je heeft. Waar heb ik laatst gelezen dat ‘Succesvolle mensen niet bezig zijn met tijd. Wel met prioriteit.” Met een door een Ferrari engineer ontworpen 2.0 liter MultiAir turbo onder de motorkap, een soepele, maar precieze vering en sportstoelen in het mooiste Italiaanse leder (in de kleur tabacco), is het moeilijk om niet te glimlachen bij het naderen van mijn Giulia bij elke rit. Ook het Italiaanse design is een moderne interpretatie van de klassieke sedan met prachtige details zoals de koude, harde aluminium paddle shifters. De Giulia vult de ruimte die vrijgemaakt is door een steeds meer mainstream BMW. Maar zelfs op het hoogtepunt van de 3-serie heeft BMW nooit zo een goede balans en precisie in een bocht gehad zoals de Giulia. Zelfs het brandstofverbruik is gunstig. Geloof mij niet alleen op mijn woord. Toen de Giulia arriveerde, overtrof het alle verwachtingen (niet in de laatste plaats van hooggeplaatste functionarissen van BMW Motorsport). De Alfa Giulia sloeg ze de stuipen op het lijf.
Zijn er zwakke punten? Zeker. Het infotainmentsysteem van Mercedes bijvoorbeeld is moderner (wel is nu tegen meerprijs Apple CarPlay leverbaar). De beenruimte op de achterbank is meer dan voldoende (mijn kids zijn 18 en 20 jaar en hebben géén klachten, echter er zullen zeker ruimere sedans in dit segment zijn). Betrouwbaarheid? In diverse publicaties is te lezen dat de in Noord-Italië gecreëerde Alfa met de Giulia en de Stelvio uitstekend scoort (en dus beter dan de “Duitse” merken Audi, BMW en Mercedes, die steeds vaker buiten Duitsland worden gefabriceerd, te weten: Mexico, VS en Zuid-Afrika). Wel heeft de 510-pk Giulia Quadrifoglio-versie een aantal elektrische software-updates gehad, maar als eigenaar van een 2.0-liter turbo kan ik een onberispelijke staat van dienst melden. Weet dat er genoeg eigenaren van concurrerende (Duitse) merken zijn die veel problemen hebben (niet alleen hoog olieverbruik). Is dat de prijs van het succes van Audi & co en het verleggen van de productie naar lage loon landen? Het kwaliteitszegel ‘made in Germany’ is een illusie terwijl ‘made in Italy’ voor Alfa Romeo altijd staat als een huis en dat zie je enerzijds terug in prachtige details zoals het Alfa Romeo logo in de hoofdsteunen van het mooiste Italiaanse leder, de “Ferrari” startknop op het lederen sportstuur of de Brembo Lichtmetalen remklauwen in prachtig rood en anderzijds een goede kwaliteit en betrouwbaarheid.
Wat waren de kosten aan onderhoud voor 2 jaar Alfa Giulia rijden? In het eerste jaar heb ik een Alfa Romeo Easy Care onderhoudscontract afgesloten voor vijf jaar en dan heb je de zekerheid van vaste onderhoudskosten van € 399 per jaar. Dus ga je gang, wees net als ik een autogek, nu het nog mag/kan. Zijn er dan géén andere auto's om te overwegen: zeker ik zou zeker ook gaan kijken naar een BMW 330i echter ik ben nog niet helemaal overtuigd van de nieuwe BMW design-taal (de voorkant, drukke design, Lexus achterkant, maar dat kan aan mij liggen).

UPDATE LAKVERZEGELING
Rest mij nog te melden dat ik zeer tevreden (10/10) ben over de service van mijn locale dealer Alfa Biermans. Zo hebben ze mijn verwachtingen bijvoorbeeld overtroffen bij de coulance op de garantie van de in juli 2017 aangebrachte Waxoyl 100 plus lakbehandeling. Door de WaxOyl 100 Plus behandeling zou de lak beter bestand (3 jaar) tegen allerlei schadelijke invloeden van buitenaf zoals bijvoorbeeld insecten. Echter in de warmste junimaand ooit gemeten heb ik veel op de Duitse Autobahn (hier en daar géén snelheidsbeperkingen) gereden en kreeg ik bij de wasbeurt de insecten er niet meer zo makkelijk vanaf (bescherming zat er nu twee jaar op en voldeed niet meer aan mijn verwachtingen). De werkplaats heeft dat besproken met mijn Alfa verkoper en hij (nogmaals dank Daniel) heeft ervoor gezorgd dat vóór het aanbrengen van een nieuwe lakverzegeling de Rosso Alfa lak een dieptereiniging met WaxOyl Preclean kreeg waardoor de opnieuw aangebrachte Waxoyl lakverzegeling beter hecht. Helemaal top, net als het persoonlijk toelichten van de uitgevoerde werkzaamheden. Ik heb een nieuwe (detail) foto bijgevoegd (eerste twee foto’s) en je ziet dat de Giulia niet van nieuw is te onderscheiden.

Duim omhoog voor Alfa Romeo

  • 40.000 km

Alfa Romeo werd op 24 juni 2020 110 jaar. Als een verjaardagscadeau werd de Giulia GTA en Giulia GTAm geïntroduceerd. ALFA, of (Società) Anonima Lombarda Fabbrica Automobili begon in Milaan in 1910. Het Romeo-gedeelte van zijn naam kwam een ​​decennium later, om de nieuwe eigenaar Nicola Romeo weer te geven, die in 1915 het grootste deel van het merk kocht. De eerste auto die de nieuwe naam droeg, was de Alfa Romeo ‘Torpedo’ 20–30 HP uit 1921. Het was rond dezelfde tijd dat een 22-jarige coureur zich bij het Alfa-raceteam voegde. Zijn naam? Enzo Ferrari. Autoliefhebbers zeggen vaak dat iedereen op een bepaald moment in zijn leven een Alfa Romeo zou moeten bezitten. Maar dat was een tijd eerder gebaseerd op een romantisch ideaal dan op de realiteit. Alfa 8C competizione, Alfa 8C Spider, Alfa 4C en Alfa 4C Spider laten echter weer het echte Alfa DNA zien. De doorbraak voor mij persoonlijk was de introductie van de volledig nieuwe Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio in 2015. Het zou tot 19 april 2016 duren voordat de eerste productie Giulia in Cassino van de band rolde. Ruim een jaar later heb ik mijn Rosso Alfa gekocht. Deze weer exclusieve sportsedan (er rijden nu bijna 2.000 Giulia’s op de Nederlandse wegen, ter vergelijking er zijn meer dan 25.000 Alfa‘s 156 verkocht in Nederland) heeft bewezen even betrouwbaar als wendbaar te zijn en wat mij betreft Alfa rechtstreeks naar de top van zijn klasse gebracht. Sturen in de Giulia is een feest en enorm vermakelijk, onder alle omstandigheden. Ik rij de Giulia nu drie jaar en heb op 17 juli (bij km stand 37.000) de 3e onderhoudsbeurt (om de 15.000 km of om de 12 maanden) laten uitvoeren bij mijn regionale Alfa dealer Biermans. Alfa werkt met vaste onderhoudstarieven voor de beurten bij 15.000, 30.000, 45.000 km etc. Doordat ik voor vijf jaar met EASY CARE het onderhoud heb afgekocht, hoefde ik niet af te rekenen. Voor een vaste prijs van 399 p/j voor al mijn onderhoudsbeurten, vervangingsonderdelen en inspecties ben ik goedkoper uit dan wanneer je het onderhoud per keer moet afrekenen. Voor het onderhoud kun je overigens terecht bij elke officiële dealer in Europa. Inbegrepen zijn: Regulier onderhoud, Originele onderdelen, Vloeistoffen, Arbeid door gekwalificeerde monteurs, Europese dekking, Check-ups, Software-updates. In tegenstelling tot Alfa Romeo’s reputatie mag mijn Alfa Romeo Giulia dus niet worden afgedaan als een excentrieke of irrationele keuze. Na 3 jaar en 40.000 km zorgeloos rijplezier nog altijd 0 ongeplande garagebezoekjes!

Hoe rijdt de Giulia na 4 jaar?

  • 45.180 km

Hoe rijdt de Giulia na vier jaar? Dat is natuurlijk de zwaarwegende vraag. Na 4 jaar en slechts 45.000 km (maanden thuiswerken eist zijn tol) ben ik nog altijd niet uitgekeken op deze Alfa Romeo Giulia. Het is nog steeds de meest dynamische sportsedan in zijn klasse en zeker ook de mooiste (al blijft smaak natuurlijk subjectief, kijk maar naar de neus van nieuwe BMW M3 en 4 Serie Coupé, die ik overigens steeds meer weet te waarderen, al is het wel sterk kleur afhankelijk, donkere kleuren staan M3 en 4 Serie Coupé beter dan bijvoorbeeld wit). Afgelopen jaar 8.180 kilometers gereden met de Giulia doordat ik het advies van de overheid zoveel als mogelijk heb opgevolgd door thuis te blijven.

Nu na vier jaar voor het eerst een oproep gekregen voor de APK en een afspraak gemaakt met de Alfa Romeo verkoop- en service dealer in mijn regio (nu 16 minuten en 20 kilometer van mijn woonplaats), voor het laten uitvoeren van het GEPROGRAMMEERD ONDERHOUD. Denk hierbij onder andere aan:
- Vervangen motorolie verversen en oliefilter (jaarlijks)
- Vervangen bougies (om de vier jaar)
- Vervangen extra aandrijfriemen (om de 4 jaar of 60.000 km)
- Vervangen aandrijfriem(en) hulporganen (na 4 jaar of 60.000 km)
- Vervangen interieurfilter (om de 2 jaar)
- Vervangen van de remvloeistof (moet iedere twee jaar, ongeacht de kilometerstand)
- Werkzaamheden vervangen ACCU
Alle werkzaamheden zijn uitgevoerd binnen het Easy Care onderhoudspakket (looptijd 5 jaar) dat ik in het eerste jaar heb afgesloten. De kosten voor de nieuwe ACCU waren eenmalig 185 euro ex BTW. De gemiddelde levensduur van een ACCU is 4,5 jaar en mogelijk is dat door de lockdown in mijn situatie dus met een half jaar verkort.
Zo ben ik nu al vier jaar verzekerd van zorgeloos rijden zonder met hoge onderhoudskosten te worden geconfronteerd. Buiten verzekering, wegenbelasting en benzine (gemiddeld verbruik 7,3 liter/100 km) heb ik géén uitgaven gehad aan de Alfa.
De rode lak van de Alfa is nog altijd strak met een mooie diepe glans (WaxOyl) en ook het tan leder interieur blijft als nieuw. De 19” Quadrifoglio velgen zijn nog smetteloos en ik ben zeer tevreden over de duurzaamheid en de rijkwaliteiten van de banden (precies, veel grip, ook bij regen). Af fabriek is de Giulia voorzien van de Bridgestone Potenza S001 sportband met Run-Flat-technologie.

Vanaf nu is de APK-keuring om de twee jaar tot de Giulia acht jaar oud is, daarna jaarlijks.

Alfa Romeo's hebben in het verleden – terecht of onterecht – de reputatie gehad temperamentvolle machines te zijn. Mijn Giulia is echter het bewijs dat Alfa een enorme sprong voorwaarts heeft gemaakt in termen van bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. Je hoort mij niet zeggen dat je met de Giulia kiest voor extreem praktische of luxueus. Je kiest voor krachtige motoren en rijgenot. Misschien gaat de Alfa Romeo Giulia wel de geschiedenis in als de laatste in zijn soort. De Italiaanse sportsedan die is ontwikkeld met de rijder in het middelpunt, zonder compromissen (extra gewicht door elektrische en hybride techniek) die nodig zijn om te voldoen aan de strengere CO2-emissienormen voor nieuwe personenauto's. De Giulia is als sportieve 4 deurs sedan, aan rijplezier en rijke historie moeilijk te verslaan.

“I lived with you for twenty years: how many deeds, events and men went by! Today I remember them, each and everyone. I still have, for Alfa, the tenderness of a first love. The pure affection of a child for his mother." - Enzo Ferrari

Jaar vijf

  • 54.500 km

Het is vijf jaar geleden dat mijn nieuwe Rosso Alfa Giulia werd afgeleverd door mijn regionale Alfa Romeo dealer in mijn woonplaats. Om geen omkijken te hebben naar het onderhoud heb ik een Easy Care contract voor vijf jaar afgesloten. Zo betaal je in mijn situatie eenmalig € 1.995,00 voor vijf onderhoudsbeurten in vijf jaar en max. 75.000 km. Hierdoor ligt het bedrag lager, dan bij het apart afrekenen van elke onderhoudsbeurt.

Afgelopen vrijdag kreeg de Giulia de vijfde onderhoudsbeurt binnen het Easy Care contract. Dit wordt uitgevoerd a.d.h.v. het geprogrammeerde onderhoudsschema benzineversie met 2.0 T4 MAir-motor. Deze motor heeft een duurzame distributieketting, waardoor er géén distributieriem hoeft te worden vervangen. Bij mijn eerste nieuwe Alfa 156 was dat wel nog het geval. Ik kan me herinneren dat de distributieriem toen preventief om de vier jaren moest worden vervangen. Het onderhoud omvat in het vijfde jaar diverse controle werkzaamheden, te weten: ACCU, banden, verlichting, vloeistofpeilen en eventueel bijvullen, uitlaatemissie, brandstoftoevoer/motormanagement, wisrubbers van ruitenwissers, ruitenwisser/-sproeisysteem, remblokken/-schijven, motorolieverversen en oliefiltervervangen.

Stellantis, het bedrijf dat voortkomt uit FCA en PSA, heeft het dealercontract in mei 2021 van de Alfa Romeo dealer in mijn woonplaats opgezegd, om een nieuw netwerk te kunnen opbouwen. Stellantis begint de herstructurering van het Europese dealernetwerk met een agentuurmodel namelijk bij de premiummerken Alfa Romeo, DS en Lancia. De invoering van een agentuurmodel moet de distributiekosten van Stellantis in Europa met ongeveer de helft verlagen. Hierdoor dus van dealer moeten wisselen en de laatste twee jaar het geprogrammeerde onderhoud laten uitvoeren door de dichtstbijzijnde officiële Alfa Romeo dealer, Auto Coumans in Geleen, nu 20 km van mijn woonplaats. Overigens net als mijn eerdere dealer een uitstekend adres met passie en liefde voor het vak.

Om 8.15 uur de Alfa en sleutels ingeleverd bij de servicebalie en rond 16.00 uur de Giulia opgehaald. Ook nu weer geen bijzonderheden en geen kosten.
Mijn Giulia ontkracht derhalve de mythes dat Alfa Romeo’s onbetrouwbaar zouden zijn.

De Alfa Romeo Giulia is de laatste Alfa Romeo die uitsluitend met een verbrandingsmotor (ICE) wordt geleverd en vertegenwoordigd een einde van een tijdperk. De nieuwe Alfa Romeo Tonale staat in de startblokken uitsluitend als Mild Hybride (130 en 160 pk) en Plug-in Hybride EV (275 pk) met een elektrische actieradius van 60 tot 80 km.

Ik moet de feiten onder ogen zien. Ondanks dat ik als echte autoliefhebber puur benzine-aangedreven snelheidsmachines blijf bewonderen, is de toekomst van vrijwel alle auto's PHEV en EV. We zitten midden in een revolutie in de autogeschiedenis.

De Giulia is straks misschien een dinosaurus, maar voor nu is het nog altijd één van de beste en mooiste rijdersauto’s. Ik kan iedereen de Giulia van harte aanbevelen én inmiddels is de Giulia ook op de tweedehandse markt voldoende beschikbaar tegen faire prijzen (Giulia, Giulia Veloce, Giulia Quadrifoglio).

Inruilen of doorrijden?

  • 65.952 km

Hou ik mijn Giulia nog even, of koop ik een nieuwe auto?

Maar wat wil ik dan gaan rijden?

De meeste redenen om een nieuwe auto te kopen zijn op mij niet van toepassing. Ik heb géén gezinsuitbreiding, verwacht géén hoge onderhoudskosten, ook ben ik na 6 jaar nog niet uitgekeken op mijn 07-2017 Rosso Alfa Giulia of toe aan iets nieuws zoals een 2023 Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid of een 2023 Tesla 3 EV.

Toch - om het definitief uit te sluiten - even in de specificaties gedoken:

Tonale Veloce e-Q4 € 56.800, Range tot 600 km waarvan 62 km elektrisch, Topsnelheid 206 km/h, 0 tot 100 km/h 6,2 sec en een leeg gewicht van 1.810 kg;

Model 3 Performance € 53.990, Range tot 547 km, Topsnelheid 261 km/h, 0 tot 100 km/h 3,3 sec ondanks een leeg gewicht van 1.831 kg.

Op autoweek worden Giulia’s Veloce uit 2017 met benzine motor aangeboden voor rond de € 29.500 tot € 32.000 (kilometerstand 90.000 km tot 120.000 km).

De centrale vraag die hoort bij een Autoreview: “Zou je weer een auto van dit merk kopen?”, mijn antwoord is een onvoorwaardelijk ‘Ja’.

Alfa Romeo laat met de Giulia nog één keer zien hoe je een echte auto bouwt. De Giulia heeft afgelopen najaar een facelift gekregen en staat vanaf eind maart bij de Nederlandse dealers. De aanpassingen blijven beperkt tot Full-LED Adaptive Matrix-koplampen en is weer in lijn met het nieuwe Alfa Romeo gezicht van de Tonale, dynamische richtingaanwijzers, gewijzigde bumpers, anders getinte beglazing van de achterlichten en een 12,3 inch TFT-scherm ‘dat toegang biedt tot alle voertuiginformatie en de parameters voor de technologie voor autonoom rijden’.
Vanaf € 65.000 (inclusief BPM: afhankelijk van de uitvoering is de BPM € 16.994 voor de Sprint tot € 43.834 voor de 520 pk sterke Quadrifoglio) levert Alfa Romeo de Giulia Sprint met 280 pk en vierwielaandrijving. Stevige prijzen met dank aan de Nederlandse overheid. Op het instapmodel van de Tesla 3 geeft dezelfde overheid € 2.950 subsidie. Dit voelt voor mij als autoliefhebber niet oké. Autobelastingen behoren in Nederland tot de allerhoogste in Europa. Dat dus.

Naast de Giulia, die ik gebruik voor mijn zakelijke ritjes naar het hoofdkantoor (Maastricht - Amsterdam vice versa) en congressen in het midden van het land heb ik nog een aantal auto’s lopen (BMW 1 Serie F20 LCI 2 uitloopmodel 1 Serie met achterwielaandrijving uit 06-2019, VW Polo en T-Cross uit resp 07-2021 en 04-2023). Recent afscheid genomen van de Polo, daarmee de garage weer teruggebracht tot drie auto’s. Het gevolg is dat na 6 jaar de teller van mijn Giulia pas op 65.000 km staat. De Giulia staat zowel thuis als op kantoor in de garage en zit strak in de diep rode lak. Inruilen voelt als verraad.

Lang verhaal kort de Giulia is een blijvertje. Ook heb ik een meer dan uitstekend adres gevonden bij het Autocentrum waar ik in juli 2017 mijn Giulia kocht. Henry Ford (1863-1947) - de oprichter van het grote FORD en bij mij vooral bekend om zijn quote: “When I see an Alfa Romeo go by, I tip my cap.” - wist al dat de verkoop van een auto niet slechts het sluiten van een deal is, maar het begin van een relatie. De klant van vandaag wordt geen terugkerende klant alleen omdat de dealer op dat moment een speciale aanbieding heeft. Het doel is om een langdurige, stabiele relatie met de klant op te bouwen. Als klant bij @autocentrumbiermans wordt het mij zo gemakkelijk en comfortabel mogelijk gemaakt. Als er een reguliere onderhoudsbeurt na 1 jaar of 15.000 km op handen is, is het maken van een afspraak eenvoudig. Het proces om een vervangwagen te krijgen is zo opgezet dat ik als klant geen kostbare tijd verlies. Ook een advies over de keuze van bijvoorbeeld nieuwe high performance Bridgestone Potenza S001 RFT zomerbanden (voorwielen 225/40 R19 89Y / achterwielen 255/35 R19 92Y), die alleen informatie vereisen, wordt direct beantwoord.

EASYCARE onderhoudscontract voor 5 jaar
Sinds de aflevering van mijn Rosso Alfa op 18 juli 2017 bij Autocentrum Biermans hebben we alleen maar positieve ervaringen met de Giulia en de dealerondersteuning. De onderhoudskosten van de eerste 5 jaar of 75.000 km waren € 1.995 (afgesloten Easy Care onderhoudscontract bij Alfa Romeo).

Tussenstand na 6 jaar en 65.000 km
Volgens het geprogrammeerde Alfa Romeo onderhoudsplan is na 6 jaar (km stand 65.000) de onderhoudsbeurt vakkundig uitgevoerd.
Buiten een nieuwe accu na 4 jaar (€185 inclusief gratis montage), het reguliere onderhoud inclusief APK in het zesde jaar (€600) en vier nieuwe high performance Bridgestone Potenza S001 Run Flat banden bij 65.000 km (€990), zijn er na 6 jaar géén bijzonderheden te melden.
Het gemiddelde brandstofverbruik was de afgelopen 5.000 km gemiddeld 6,5 liter op 100 km. Voornamelijk op de A2 snelweg afgelegd tussen 7.00 uur en 19.00 uur, met de DNA stand in ‘normaal’ en de cruisecontrol ingesteld op 105 km/h. Het verbruik is hierdoor in de verslagperiode met ruim 10% afgenomen en hierdoor ook minder uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof. De tankinhoud is 52 liter en de range is gemiddeld 800 km.

Doorrijden en update bij 70000 KM

  • 70.000 km

Er zijn talloze redenen om een nieuwe auto te kopen, maar ook net zoveel redenen om door te blijven rijden met de auto die je nu al hebt. De knoop doorgehakt: ik blijf lekker doorrijden met mijn Rosso Alfa Giulia die nu zijn zevende jaar ingaat en nu 70.000 kilometer op de teller heeft staan.
Het gemiddelde verbruik van de laatste 10.000 kilometer staat nog altijd op 6,5 liter Super Euro 95 E5 per 100 kilometer.
De Giulia wordt bijna uitsluitend ingezet voor mijn dienstreizen op de trajecten Maastricht-Venlo of Maastricht-Utrecht of Maastricht-Amsterdam vice versa. De frequentie van fysieke bijeenkomsten is echter niet te vergelijken met de periode vóór Corona. Vergaderen in MS teams is het nieuwe normaal. Mijn kantoor heb ik in mijn woonplaats en heb dus géén woon-werk kilometers. De komende jaren zal het jaarlijkse gemiddelde gereden kilometers niet (veel) gaan toenemen.
Nieuwe foto gepost van de Giulia, vanmorgen bij het tankstation. De Alfa zit nog strak in de lak en is niet van nieuw te onderscheiden, net als het interieur. Het Italiaanse leer behandel ik één keer per jaar met de leder verzorgingset die ik ook voor mijn Italiaanse meubelen van Cassina gebruik. Ook het onderhoudsschema wordt nauwlettend gevolgd, dat wil zeggen regulier onderhoud één keer per jaar (of om de 15.000 km). Voor juli staat deze op de agenda om in te plannen.
Dus emotioneel en rationeel een herbevestiging van mijn keuze om door te rijden. Misschien wel tot de nieuwe volledig elektrische Giulia in 2025-2026 komt, die net als de huidige Giulia (naast de Stelvio en de Maserati Grecale) in Cassino, Italië wordt geproduceerd.
Samenvattend ook na bijna 7 jaar geen onvolkomenheden te melden over mijn 2017 Alfa Romeo Giulia Veloce.

Jaar zeven

  • 75.110 km

Het Alfa Romeo geprogrammeerde onderhoud bij zeven jaar schrijft klein onderhoud voor, dat is uitgevoerd bij kilometerstand 75.110 volgens de 30 punten checklist, waarbij olie en oliefilter zijn vervangen. Auto Biermans had géén bijzonderheden te melden bij de toelichting op de factuur van € 319.

Bij het ophalen zijn alle werkzaamheden en de factuur uitgelegd. Ook de onderhoudslijst van de inspectie is overhandigd, waarop staat welke werkzaamheden zijn uitgevoerd.

Iedereen heeft verschillende verwachtingen van zijn werkplaats. Sommigen vinden het belangrijk om in een groot, licht gebouw te worden ontvangen, terwijl voor mij het voldoende is om te weten dat de monteur zijn vak begrijpt. Ik wil op mijn Alfa Romeo kunnen rekenen als ik hem nodig heb. Weet dat grote glazen paleizen geen garantie zijn voor kwaliteit. De buitenkant van een werkplaats geeft zelden inzicht in de competentie.

Sinds de vorige onderhoudsbeurt (vandaag op 1 dag na één jaar geleden), heb ik 10.353 (zakelijke) kilometers gereden. Het gemiddelde benzineverbruik is nu 6,6 liter Super 95 E5 per 100 km. Dat is een stijging van het gemiddelde benzineverbruik mer 0,1 liter per 100 km ten opzichte van vorig jaar.

Voor elke Alfa Romeo is een onderhoudsschema opgesteld waarin nauwkeurig staat aangegeven welke werkzaamheden wanneer moeten worden uitgevoerd. Je kunt het instructieboekje met het onderhoudsschema voor je Alfa Romeo downloaden op: https://www.alfaromeo.nl/mopar/onderhoud

Na zeven jaar Giulia ook eens in de verkoopcijfers gedoken. Vanaf 2016 t/m juni 2024 zijn in Nederland in totaal 2.224 Giulia’s verkocht. In het jaar 2017 is mijn Giulia afgeleverd door Auto Biermans, dat ook het beste verkoopjaar van de Giulia in Nederland is met in totaal 755 verkochte exemplaren. Ter vergelijking in 2023 waren dat nog 44 verkochte exemplaren en in de eerste helft van 2024 waren dat maar 14. Er werden in het eerste halfjaar van 2024 meer Ferrari’s van het type 296 GTB en GTS op kenteken gezet. De BPM is voor een € 310.734 dure Ferrari 296 GTB € 21.182 en daarmee lager dan de € 24.360 van een Alfa Romeo Giulia Veloce. Dat maakt de 2024 Giulia Veloce met een vanafprijs van € 76.800 nieuw onverkoopbaar. Als jonge occasion misschien wel nog interessant voor de echte petrolhead. Auto Biermans had net een prachtige Verde Visconti Giulia Super met bouwjaar 30-08-2021 en kilometerstand van 36.036 verkocht voor € 39.950. Deze jonge Giulia zou mijn voorkeur hebben boven een nieuwe Tonale PHEV die ook bij Auto Biermans te koop staat voor € 49.995. Allemaal wel veel geld. Nederland staat in de top drie van duurste landen in Europa als het gaat om de prijs van autorijden. Heel vervelend, zeker voor de echte autoliefhebber.

Eerste keer pech onderweg

  • 75.952 km

Ook met een Rosso Alfa Giulia Veloce (07/2017) kan het voorkomen dat je onderweg pech krijgt. Het is de nachtmerrie van elke automobilist / alfisti. Bij vertrek uit Den Burg, na een weekje vakantie op Texel, blijven de start/stop en service engine lights van Giulia branden op het dashboard (motor controleren). Giulia gaat dan ook preventief in haar DNA stand Normaal. We rijden de veerboot op en als de veerboot in Texel is aangekomen, start de auto niet.

De KNAC Breakdown Service gebeld. Een bergingsbedrijf ingeschakeld om de auto van boord te krijgen. De ANWB leest aan vaste wal, bij het bergingsbedrijf in Den Helder, de foutcode P2510 uit: ECM / PCM vermogens (start) relais controleren.

De foutcode is door de monteur van de ANWB pechhulp uit het systeem verwijderd, de motor start en we kunnen met haar (Giulia) de terugreis richting Maastricht voortzetten, wel met enkele uren vertraging..

Giulia geparkeerd bij mijn locale Alfa Romeo specialist Autocentrum Biermans. Aangegeven dat Giulia problemen had met starten, dat start / stop was uitgeschakeld en dat de DNA-selector niet meer werkte (blijft in Normaal). De Alfa Romeo specialist bevestigde de diagnose van de ANWB, de startrelais* moet worden vervangen.
De prijs van één nieuw (start)relais? Inclusief BTW € 28,-. Uit voorzorg heeft de Alfa Romeo specialist Biermans de overige vijf oude relais ook vervangen door nieuwe (totale factuur € 370).

*Toelichting startrelais R2A
Startproblemen met een goede batterij, het startrelais R2A is dan waarschijnlijk het probleem. De startrelais heeft een historie op internet van startproblemen bij Giulia 2.0T-modellen van 2017 en 2018.
Zie kortheidshalve bijlage AUX (Hulpschakelaars) PDC (Stroomdistributiecentrum), waarin de verschillende zes zekeringen (F) en zes relais (R) zijn gespecificeerd.

Eind goed, al goed. Dit was mijn eerste NIET geplande werkplaats bezoek met Giulia in ruim zeven jaar en dik 75.000 probleemloze kilometers.

Met bijzondere dank aan alle fijne medewerkers van de veerdienst TESO, de hulpverlening van de KNAC Breakdown Service, het bergingsbedrijf HAULO, de ANWB pechhulp en in het bijzonder het team van Auto Biermans in Berg en Terblijt 👏👏👏👏👏.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (111)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.