Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2018)

autoreview

Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2018)
Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2018)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2018)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2018)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2018)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2018)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2018)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2018)

Signalement

UitvoeringGiulia 2.0T 200pk Super
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf19 km
KM-stand laatst19 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers,,.

  • 19 km

Al een paar maanden was ik me aan het oriënteren op een opvolger voor mijn donkerblauwe Lancia Thesis. Niet dat die me niet beviel, want ik vond en vind dat nog steeds een prachtige auto die veel te sterk ondergewaardeerd is gebleven. Comfortabel, chique en elegant, bovendien veel betrouwbaarder dan 'men' denkt. Maar toch, een keer een nieuwe auto kopen...dat wilde ik nog eens graag. Het gesnuffel door de folder en het aanvinken van de opties in de optielijst...er zullen enorm veel mensen zijn die er niets mee hebben maar ik vind dat toch wel enorm leuk om te doen.

Er stonden een paar auto's op mijn shortlist, om uiteenlopende redenen de Renault Megane RS (ooit een jaune sirius R26 gehad), een Nissan Micra Tekna (voormalig Nissan-fanboy en voordelig in de private lease) en de Alfa Romeo Giulia. De Micra viel af toen de andere auto's haalbaar bleken, en van die twee vond mijn vrouw de Giulia veruit het mooist. Daarnaast kreeg ik bij Kien Veenendaal een prachtige prijs voor mijn Thesis terug; het werd dus wel erg verleidelijk om te vallen voor een nieuwe Alfa Romeo.

Na twee uitgebreide proefritten met twee verschillende Giulia's is het uiteindelijk een 2.0T Super A/T in de kleur Titanio Imola geworden, voorzien van de volgende opties:

- Sound Pack by Harman Kardon
- 18" LM Lusso velgen (runflat tyres)
- Climate Upgrade Pack
- Automatisch Dimmende Binnenspiegel
- Parkeersensoren voor en achter met display
- Pack Lusso Walnut Wood, een pakket met daarin de volgende opties:
- 7" TFT Kleurendisplay in instrumentenpaneel
- Achtvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen
- Automatisch inklapbare buitenspiegels
- Walnoothout inlegpanelen
- Lederen bekleding met Pieno Fiore afwerking
- Verchroomde sierlijsten rond portierruiten
- Verwarmbare voorstoelen
- Verwarmbaar stuurwiel
- 25W bi-xenon koplampen met adaptieve bochtverlichting
- In delen neerklapbare achterbank (jawel!)
- LED-ambiance verlichting
- Convenience Pack met daarin bijv. keyless entry

Alfa Romeo geeft al een aantal maanden flinke kortingen op de Veloce en Lusso packs op de Super-uitvoeringen, en eigenlijk zou je naar mijn mening wel een van tweeën moeten kiezen als je in de markt bent voor een Giulia, want je krijgt op die manier behoorlijk wat extra's voor je geld.

Zelf zijn we voor het Lusso Pack gegaan, vooral vanwege de stoelen. De standaard stoelen die in een Giulia zitten, bevielen me namelijk tijdens een proefrit bijzonder slecht. Ze hebben vlakke zittingen en zijn maar matig verstelbaar. Na drie kwartier kwam ik gebroken de auto weer uit. Zonde, want de auto reed fantastisch. Met een lichte, maar zeer directe en exacte besturing.
Een proefrit in een exemplaar met Veloce-stoelen verliep niet veel beter. Zelf zat ik wel wat beter, maar mijn vrouw vond het niets. Ze stootte met haar ellebogen voortdurend tegen de wangen van de leuningen en kreeg erg veel pijn in haar rug. Bovendien staan ook de Veloce-exemplaren erg vlak waardoor mijn bovenbenen niet voldoende ondersteund werden.
Het werd dus de Lusso, een beetje een gok omdat ik er niet in had kunnen zitten. Vrijwel geen enkele dealer had er eentje staan om te kunnen proefzitten/rijden.

Vrijdag 4 mei mocht ik na bijna twee maanden wachten dan eindelijk de Giulia ophalen. De eerste indruk: wat een prachtige auto! De combinatie van Titanio Imola en het beige leren interieur vind ik erg mooi. Het zachte en wat stroeve leer, de walnoten afwerking, de beige stiksels...het is misschien ietwat besmettelijk...maar ik krijg absoluut het gevoel dat ik in iets bijzonders zit. Dat miste ik een beetje bij de exemplaren met een non-Lusso zwart interieur waarmee ik had proefgereden.

Achteraf heb ik misschien alleen een tikje spijt dat ik geen Veloce Exterior Pack erbij heb genomen, maar ik vond het op het moment van bestellen wat afbreuk doen aan de elegantie van het ontwerp waardoor ik het heb laten schieten. Enfin, dat kan altijd nog.

Na een week en bijna 600 kilometer op de teller ben ik nog steeds zo blij als een kind. Het sterkste punt vind ik het weggedrag. Comfortabel én sportief tegelijkertijd, en daarnaast zeer stabiel op hogere snelheden.

Toch een aantal opvallende zaken: het Harman Kardon-systeem. In de Lancia Thesis was ik verwend met een Bose-systeem wat prachtig klonk. Het was alsof het drumstel achter de voorstoelen stond, en het verschil in bas bij een fill over de toms kwam goed naar voren. Daarnaast kon het zo óntzettend hard dat je er tinnitus van zou krijgen. Dat is niet het geval bij het HK-systeem in de Giulia. Het klinkt zeker niet slecht, maar het is niet top. Bovendien kraken de speakers vóór ontzettend snel bij een beetje bas. Dat lijkt me niet te horen. De balans drie tikken naar achteren zetten verhelpt dat probleem overigens.

Het airco-systeem werkt op zichzelf prima, maar ik was een tochtvrij systeem gewend (maar goed welke auto in deze klasse heeft dat) en gek genoeg blaast het linkerrooster warme lucht terwijl het rechter exemplaar koele lucht blaast...normaal?

Verder bevalt de auto me uitstekend. De stoelen zitten goed, ze zijn goed verstelbaar en zeker het overwegen waard. Ze bieden niet de zijdelingse steun van de Veloce-exemplaren, maar bieden de bovenbenen door de kantelbare zitting wel veel meer steun.

Het 6,5" infotainment systeem bedient makkelijk en intuïtief via de centraal geplaatste knop. De ervaring dat de knoppen gammel en zwak aan zouden voelen deel ik niet. Slechts de buitenste ventilatieroosters vind ik van bedenkelijk plastic gemaakt, voor de rest is het prima. De lederen bekleding op de portieren en het dashboard zorgt voor een luxe uitstraling; wat mij betreft een aanrader.

De optionele schakelflippers heb ik niet genomen en ook nog geen moment gemist. De automaat schakelt zeer snel en werkt erg goed samen met de benzinemotor. Hij levert kracht en snelheid genoeg, al wilde ik nog wel langs Squadra voor de Veloce-software. Meer is altijd leuker natuurlijk, en 280 pk (310 pk in de realiteit aldus Squadra) is behoorlijk wat voor een sedan van 1400kg.

Plannen voor de toekomst dus. Voor nu: lekker kilometers maken.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.