Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)

Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)
Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)

UitvoeringGiulia 2.0T 280pk Veloce
Bouwjaar2017

Het begin

Sinds eind juni mag ik mij de trotse eigenaar noemen van mijn droomauto, een Alfa Romeo Giulia Veloce. Hoewel, eigenaar… voor het eerst heb ik ervoor gekozen om een private lease-auto te nemen. Ik werk bij een grote leasemaatschappij en wij doen steeds meer met second lease. Toen ik deze auto voorbij zag komen heb ik niet geaarzeld en de reservering geplaatst en mijn Peugeot 308 SW HDi op marktplaats gezet. Deze heb ik binnen 4 dagen voor een goede prijs weten te verkopen.

Ik was helemaal niet van plan om mijn Peugeot de deur uit te doen. Ik had net onderhoud aan de auto laten uitvoeren, maar ik kon de kans om in een Giulia te rijden niet aan mij voorbij laten gaan. Het betreft een Veloce uit 2017, met 90k km’s op de teller. Hoewel ik altijd heb gezegd nooit een witte auto te nemen ben ik er inmiddels wel aan gewend en vind ik het de auto eigenlijk wel heel goed staan. De lijnen komen zo heel goed uit. Bijkomend voordeel is dat, als je al een Giulia ziet, deze nooit in het wit is. Dat maakt de auto nog unieker. Dat je de auto bijna nooit ziet is mij echt een raadsel. Natuurlijk, heel praktisch is een sedan niet, maar wat is-ie toch mooi! Het is een beetje een cliché, maar ik kijk echt weleens om als ik ben uitgestapt. Ik heb ook nog nooit zoveel reacties op een auto gehad als bij deze. Werkelijk iedereen vindt het een schitterende auto en op kantoor weet inmiddels iedereen wel wie er in die witte Alfa rijdt. Jammer alleen dat veel mensen vervolgens beginnen over de slechte betrouwbaarheid van Alfa’s, ‘want mijn vader/buurman/vriend(in)/kennis/iemand op internet/vul zelf maar in had ooit een Alfa en die was heel slecht’. Vraag je door dan blijkt het te gaan om een auto van decennia geleden….
Ook van binnen is het een plaatje. Mijn Giulia is voorzien van het sportinterieur in tabaccobruin. De zitpositie is prima. Ik heb de elektrisch verstelbare sportstoelen, dus ze zijn in alle denkbare standen in te stellen. Fijn is ook de uitschuifbare zitting. Enig minpuntje; ik zou iets meer steun willen in m’n bovenrug. Nu ga ik iets te snel voorovergebogen zitten, al ligt dat meer aan mijn rug, want ik heb dit in bijna iedere auto. Koukleum als ik ben kan ik mijn geluk niet op met de verwarmbare voorstoelen en het verwarmbare stuurwiel. Een verwarmbaar stuur klinkt misschien wat overdreven, maar als je net zoals ik last hebt van wintervingers wil je nooit meer zonder. Over de afwerking en het materiaalgebruik ben ik zeer tevreden. Ik zie niet in waarom deze Alfa onder zou doen voor een Duitse auto op dit gebied. Opmerkingen hierover neem ik dan ook met een korreltje zout.
De reden misschien wel om voor een Giulia te kiezen is het weggedrag. Iedere bocht die je neemt blijk je toch weer wat sneller te kunnen nemen dan je had gedacht. Het is alsof je op een rails rijdt. Met de gevoelige en directe besturing is de auto heel precies te plaatsen. Dit zal ongetwijfeld grotendeels te maken hebben met het feit dat een Veloce standaard is voorzien van het Q4 vierwielaandrijvingsysteem. Je voelt dat de auto zich in sommige situaties corrigeert, maar een brandend ESP-lampje ben ik nog niet tegengekomen. Onder de kap ligt een 2.0 viercilinder turbomotor met 280 pk. Als je uit een 120 pk dieseltje komt is dit werkelijk een sensatie. Er lijkt geen einde te komen aan de versnelling en met z’n 5,2 seconden naar de 100 houd je ook gemakkelijk Tesla’s en ander elektrisch spul bij. Geniaal zijn de flippers aan het stuur. Deze lijken regelrecht uit een racewagen te komen en door de enorme grootte zijn ze altijd goed te gebruiken, waar je hand zich ook op het stuur bevindt. Ik dacht het niet veel te gaan gebruiken, maar ik gebruik het juist heel vaak. Ik vind dat de –overigens erg soepel schakelende- automaat soms iets te lang in z’n versnelling blijft hangen, zeker als de motor nog koud is, dus dan schakel ik zelf op.

Hoewel ik eigenlijk al niet mocht klagen over de Peugeot qua opties, zit op deze Alfa werkelijk alles wat je je kan wensen. Zo kwam ik er laatst achter dat de auto over Automatic High Beam beschikt. De standaard Xenon-verlichting verlicht de weg voor je al heel goed, maar als het grootlicht bijschakelt is het zicht niet meer dan uitstekend.
Zijn er dan geen minpunten te ontdekken aan deze auto? Uiteraard zijn die er. Om te beginnen vind ik het sleutelsysteem a la Ford en BMW onzinnig. Alleen het starten kan keyless, maar het openen en sluiten van de auto moet weer handmatig via de sleutel gebeuren. Vaak stap je in en gooi je de sleutel ergens in een bakje. Vervolgens stap je uit en kom je erachter dat je sleutel nog in de auto ligt. Ik moet mezelf er continu aan helpen herinneren om bij het instappen de sleutel in m’n broekzak te steken. Tussen de Fiat Stilo die ik nog altijd heb en deze Alfa zit ga bouwjaar 12 jaar. Veel verbetering is er qua automatische klimaatcontrole echter niet. Net zoals in de Fiat vind ik dat de ECC in de Alfa te weinig blaast als-ie veel moet blazen, of andersom. Ik regel dit dus ook in deze auto maar handmatig. Tot slot dan het verbruik. In de zomer kon ik de 1 op 11 wel halen, maar nu het zo koud is zit ik meer rond de 1 op 9,5. Natuurlijk helpt mijn rijstijl niet –houd wel van doorrijden-, maar dit had eigenlijk wel wat beter gekund wat mij betreft. Er zit naast een start-/stopsyteem dat nooit werkt helemaal geen technologie in om het verbruik te drukken, zoals de efficient dynamics van BMW bijvoorbeeld. Hierop loopt de auto wel een beetje achter ten opzichte van z’n concurrenten.

De balans na bijna 5 maanden? Het is echt een fantastische auto die rationeel gezien veel betere verkoopcijfers had verdiend. Ik heb in veel auto’s gereden dus ik heb veel vergelijkingsmateriaal. Mijn vader rijdt sinds kort in een 420iA Grand Coupe en in veel opzichten zijn deze auto’s heel erg aan elkaar gewaagd. De een heeft echter een goede naam, de ander moet nog steeds vechten tegen een imago dat misschien in de jaren 70 terecht was…

Als er iets te melden valt dan meld ik me uiteraard weer.