Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Veloce (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulia 2.0T 280pk Veloce |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 115.000 km |
Het begin
- 95.000 km
Sinds eind juni mag ik mij de trotse eigenaar noemen van mijn droomauto, een Alfa Romeo Giulia Veloce. Hoewel, eigenaar… voor het eerst heb ik ervoor gekozen om een private lease-auto te nemen. Ik werk bij een grote leasemaatschappij en wij doen steeds meer met second lease. Toen ik deze auto voorbij zag komen heb ik niet geaarzeld en de reservering geplaatst en mijn Peugeot 308 SW HDi op marktplaats gezet. Deze heb ik binnen 4 dagen voor een goede prijs weten te verkopen.
Ik was helemaal niet van plan om mijn Peugeot de deur uit te doen. Ik had net onderhoud aan de auto laten uitvoeren, maar ik kon de kans om in een Giulia te rijden niet aan mij voorbij laten gaan. Het betreft een Veloce uit 2017, met 90k km’s op de teller. Hoewel ik altijd heb gezegd nooit een witte auto te nemen ben ik er inmiddels wel aan gewend en vind ik het de auto eigenlijk wel heel goed staan. De lijnen komen zo heel goed uit. Bijkomend voordeel is dat, als je al een Giulia ziet, deze nooit in het wit is. Dat maakt de auto nog unieker. Dat je de auto bijna nooit ziet is mij echt een raadsel. Natuurlijk, heel praktisch is een sedan niet, maar wat is-ie toch mooi! Het is een beetje een cliché, maar ik kijk echt weleens om als ik ben uitgestapt. Ik heb ook nog nooit zoveel reacties op een auto gehad als bij deze. Werkelijk iedereen vindt het een schitterende auto en op kantoor weet inmiddels iedereen wel wie er in die witte Alfa rijdt. Jammer alleen dat veel mensen vervolgens beginnen over de slechte betrouwbaarheid van Alfa’s, ‘want mijn vader/buurman/vriend(in)/kennis/iemand op internet/vul zelf maar in had ooit een Alfa en die was heel slecht’. Vraag je door dan blijkt het te gaan om een auto van decennia geleden….
Ook van binnen is het een plaatje. Mijn Giulia is voorzien van het sportinterieur in tabaccobruin. De zitpositie is prima. Ik heb de elektrisch verstelbare sportstoelen, dus ze zijn in alle denkbare standen in te stellen. Fijn is ook de uitschuifbare zitting. Enig minpuntje; ik zou iets meer steun willen in m’n bovenrug. Nu ga ik iets te snel voorovergebogen zitten, al ligt dat meer aan mijn rug, want ik heb dit in bijna iedere auto. Koukleum als ik ben kan ik mijn geluk niet op met de verwarmbare voorstoelen en het verwarmbare stuurwiel. Een verwarmbaar stuur klinkt misschien wat overdreven, maar als je net zoals ik last hebt van wintervingers wil je nooit meer zonder. Over de afwerking en het materiaalgebruik ben ik zeer tevreden. Ik zie niet in waarom deze Alfa onder zou doen voor een Duitse auto op dit gebied. Opmerkingen hierover neem ik dan ook met een korreltje zout.
De reden misschien wel om voor een Giulia te kiezen is het weggedrag. Iedere bocht die je neemt blijk je toch weer wat sneller te kunnen nemen dan je had gedacht. Het is alsof je op een rails rijdt. Met de gevoelige en directe besturing is de auto heel precies te plaatsen. Dit zal ongetwijfeld grotendeels te maken hebben met het feit dat een Veloce standaard is voorzien van het Q4 vierwielaandrijvingsysteem. Je voelt dat de auto zich in sommige situaties corrigeert, maar een brandend ESP-lampje ben ik nog niet tegengekomen. Onder de kap ligt een 2.0 viercilinder turbomotor met 280 pk. Als je uit een 120 pk dieseltje komt is dit werkelijk een sensatie. Er lijkt geen einde te komen aan de versnelling en met z’n 5,2 seconden naar de 100 houd je ook gemakkelijk Tesla’s en ander elektrisch spul bij. Geniaal zijn de flippers aan het stuur. Deze lijken regelrecht uit een racewagen te komen en door de enorme grootte zijn ze altijd goed te gebruiken, waar je hand zich ook op het stuur bevindt. Ik dacht het niet veel te gaan gebruiken, maar ik gebruik het juist heel vaak. Ik vind dat de –overigens erg soepel schakelende- automaat soms iets te lang in z’n versnelling blijft hangen, zeker als de motor nog koud is, dus dan schakel ik zelf op.
Hoewel ik eigenlijk al niet mocht klagen over de Peugeot qua opties, zit op deze Alfa werkelijk alles wat je je kan wensen. Zo kwam ik er laatst achter dat de auto over Automatic High Beam beschikt. De standaard Xenon-verlichting verlicht de weg voor je al heel goed, maar als het grootlicht bijschakelt is het zicht niet meer dan uitstekend.
Zijn er dan geen minpunten te ontdekken aan deze auto? Uiteraard zijn die er. Om te beginnen vind ik het sleutelsysteem a la Ford en BMW onzinnig. Alleen het starten kan keyless, maar het openen en sluiten van de auto moet weer handmatig via de sleutel gebeuren. Vaak stap je in en gooi je de sleutel ergens in een bakje. Vervolgens stap je uit en kom je erachter dat je sleutel nog in de auto ligt. Ik moet mezelf er continu aan helpen herinneren om bij het instappen de sleutel in m’n broekzak te steken. Tussen de Fiat Stilo die ik nog altijd heb en deze Alfa zit ga bouwjaar 12 jaar. Veel verbetering is er qua automatische klimaatcontrole echter niet. Net zoals in de Fiat vind ik dat de ECC in de Alfa te weinig blaast als-ie veel moet blazen, of andersom. Ik regel dit dus ook in deze auto maar handmatig. Tot slot dan het verbruik. In de zomer kon ik de 1 op 11 wel halen, maar nu het zo koud is zit ik meer rond de 1 op 9,5. Natuurlijk helpt mijn rijstijl niet –houd wel van doorrijden-, maar dit had eigenlijk wel wat beter gekund wat mij betreft. Er zit naast een start-/stopsyteem dat nooit werkt helemaal geen technologie in om het verbruik te drukken, zoals de efficient dynamics van BMW bijvoorbeeld. Hierop loopt de auto wel een beetje achter ten opzichte van z’n concurrenten.
De balans na bijna 5 maanden? Het is echt een fantastische auto die rationeel gezien veel betere verkoopcijfers had verdiend. Ik heb in veel auto’s gereden dus ik heb veel vergelijkingsmateriaal. Mijn vader rijdt sinds kort in een 420iA Grand Coupe en in veel opzichten zijn deze auto’s heel erg aan elkaar gewaagd. De een heeft echter een goede naam, de ander moet nog steeds vechten tegen een imago dat misschien in de jaren 70 terecht was…
Als er iets te melden valt dan meld ik me uiteraard weer.
Klein jaartje verder
- 114.000 km
Inmiddels zijn we een klein jaartje verder en ik ben nog even enthousiast als toen. Van wittebroodsweken is geen sprake gelukkig.
Van de week een paar dagen in een Tonale Plug-in gereden en -hoewel een prima auto- was ik toch blij weer in de Giulia te kunnen overstappen. Een plug-in rijdt voor mij veel te onrustig, maar bij de Giulia klopt gewoon alles. Ik ben de auto nog meer gaan waarderen hierdoor Het heeft me wel een beetje laten doen twijfelen over de Stelvio als mogelijke opvolger van de Giulia. Door de hoge zitpositie in de Tonale hang je een beetje aan het stuurwiel. Je trekt de auto als het ware minder aan.
Ik zal dus eerst een keer in een Stelvio moeten gaan rijden om te kijken of ik daarin hetzelfde gevoel heb.
Vorige week de auto voor een beurtje en de APK gebracht en daar is niks uitgekomen. Alleen de banden zullen binnenkort vervangen moeten worden. Het probleem van het niet werkende start/stop-systeem en achterruitverwarming is overigens opgelost. Eind vorig jaar de accu laten vervangen en dat bleek voor beide 'problemen' de oplossing te zijn.
Helaas zit er in de auto rechtsachter een flinke deuk boven de achterbumper. De dader is uiteraard onbekend. Het gekke is dat je geen krassen ziet. Het lijkt erop alsof iemand er of een bal tegenaan heeft geschopt, of dat misschien iemand met z'n knie of zo ertegenaan is gevallen. Mijn auto staat thuis altijd langs een fietspad geparkeerd en mijn huis ligt op de route naar het dorpsplein, dus wie weet is het wel een dronken fietser geweest..
Als de auto een beetje viezig is zie je het niet, maar als je het eenmaal weet kan je het niet meer 'niet-zien'. Hier zal ik dus een afspraak voor moeten maken. Daar gaat m'n eigen risico...
Tot slot nog even over de sleutel; ik zie de toegevoegde waarde niet van keyless starten als ik de sleutel toch uit mijn broekzak moet halen om de auto te openen. Omdat ik liever niks in m'n broekzak heb zitten als ik in een auto zit ligt de sleutel dus in het opbergvakje. Vervolgens zet je de auto uit door op de start-/stopknop te drukken en stap ik direct uit. Dan kom je erachter dat de sleutel nog in de auto ligt. Blijf het dus een halfbakken systeem vinden.
Bedankt overigens voor de leuke reacties. Leuk om te lezen!
Contract bijna ten eind…
- 115.000 km
Inmiddels is er alweer bijna een jaar verstreken sinds de laatste update, dus werd het weleens tijd om me weer te melden.
Nog steeds ben ik superblij met de auto en soms sta ik er wel even bij stil dat ik gewoon in een Giulia rijd, want zo gewoon is het helemaal niet. Dat blijkt ook wel uit de vele complimenten die ik nog steeds krijg. Laatst nog in het dorp van een Giulia Q rijder bijvoorbeeld.
Valt er nog wat te melden? Zeker. De schade is vlak na de voorlaatste update gerepareerd dus de auto ziet er weer tiptop uit. Wel zijn er twee ongeplande garagebezoeken geweest. Toen ik ‘s ochtends met de auto weg wilde rijden begon de auto na het starten hevig te trillen, alsof de auto op 3 cilinders liep. De Wegenwacht gebeld en deze heeft een beetje met de bobines lopen spelen en toen liep de auto weer normaal. De foutmelding die de WW gaf leek te duiden op iets met het MultiAir-systeem. De volgende dag direct naar de garage gereden en na een minuut was het schudden weer terug. Uiteindelijk wel bij de garage aangekomen. Deze hadden het natuurlijk megadruk, maar ze konden de auto wel even uitlezen. Wat bleek? Inderdaad een kapotte MultiAir-module. Uiteindelijk heeft het 3 (!) weken geduurd voordat ik de auto weer kon ophalen. Intussen een leenauto meegekregen, en wel een Fiat Tipo 1.3 diesel. Een Alfa hadden ze helaas niet beschikbaar. Uiteindelijk wist de Fiat me te verrassen met z’n rijgedrag, maar aangezien ik recht heb op vergelijkbaar vervoer, via m’n werk een BMW 1 Serie Automaat weten te regelen. Voordeel is dat het vervangend vervoer ook in m’n contract zit, anders had dit best een duur geintje kunnen worden.
Niet veel later begon ik soms wat olie te ruiken, dus ik vermoedde een lekkende kleppendekselpakking. Dit bleek inderdaad het geval, dus deze is door de garage vervangen.
Nu een jaar verder en geen gekke dingen meer gehad gelukkig.
Ik zit nu wel een beetje in een lastig parket. Over een kleine twee maanden loopt het contract af dus moet ik de auto weer inleveren. Ga ik de auto met een jaar verlengen, of neem ik iets anders? Enerzijds is het altijd leuk om weer een nieuwe auto te krijgen, en zou ik best willen overstappen op een Plug-inhybride. Een BMW 330e lijkt me bijvoorbeeld wel wat. Mijn woon-werkverkeer zou ik dan eigenlijk altijd volelektrisch kunnen doen, en ik kan op m’n werk tegen gereduceerd tarief laden. Mijn brandstofkosten zouden daarom drastisch dalen. Maar anderzijds rijdt de Alfa nog steeds zalig en rijd ik nu in m’n ‘droomauto’, dus lijk ik wel gek om al afscheid te nemen. Het voorstel ligt er al en ik hoef eigenlijk alleen maar m’n handtekening te zetten…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulia 2.2d 180pk Aut. Super | Navi | Leder | Camera | Trekhaak | Adaptive Cruise Control | Stoel- & Stuurverwarming |
- 2018
- 117.946 km

Alfa Romeo Giulia 2.0 T AWD Veloce | 280PK | Pano | Sportuitlaat | Camera | Keyless | Cruise Control | Memory | Carplay | Stoel+Stuurverwarming
- 2019
- 111.964 km

Alfa Romeo Giulia 2.0T Super | Colore Esterno | Trekhaak | 19'' | Leder
- 2019
- 116.369 km