Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2017) #2

autoreview

Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2017)
Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2017)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2017)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2017)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2017)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2017)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2017)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2017)

Signalement

UitvoeringGiulia 2.0T 200pk Super
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf6.300 km
KM-stand laatst89.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Giulia met ervaring

  • 89.000 km

Als auto/motorliefhebber, en zeker een voorliefde hebbende voor Alfa wordt het tijd om mijn ervaringen met de Giulia eens te delen. Ik nader de 100.000 km, dus mag mezelf inmiddels ervaringsdeskundige noemen.

In mijn autoleven heb ik diverse Alfa's gereden. Meerdere 75's gehad in de jaren 90, en geëindigd met een 75 3.0v6QV. Fantastische auto aan gehad. Niet zo doordacht als de 75 2.0ts maar wel gewoon goed. Eigenlijk geen grote problemen mee gehad (sleutelen deden we zelf, dus ben je iets minder kritisch :)) en om economische redenen (meer km maken) een 155td gaan rijden. De eerste fiat-alfa.. Best een hele fijne reiswagen. Deze ingeruild voor een 155v6, en daarna door de start van een eigen bedrijf een VW transporter gaan rijden. Nog een paar jaar genoten van een Chevyvan, daarna een oersaaie en geldverslindende passat (A-point Amsterdam) in 2013 een nieuwe S-max gekocht. Ideale gezinsauto, geen problemen mee gehad. Op 230.000 km gaf de dealer aan dat distributieketting nodig vervangen moest worden, dit samen met nieuwe (1e set schijven) en remblokken werd de beurt zo duur dat ik de auto bij de dealer heb achtergelaten. Nog offerte voor een nieuwe S-max laten maken, maar deze miste het leuke karakter van de oude S-edition.

Daar sta je dan zomaar zonder auto....
Met moeders zaterdagochtend op pad gegaan, en we reden toevallig langs de Alfa in Alkmaar. Toch even gestopt, en daar stond de Giulia 2.0t. De kinderen gaan niet meer mee, dus een auto voor mezelf lag voor de hand. Had deze in autobladen al gezien, maar amper in het wild. Nu in het echt wel gelijk verliefd! Gevraagd om proef te rijden, en dat kon direct. Uur later zat ik aan de koffie en legde het probleem voor van de S-max. Zegt die verkoper, neem je deze toch. Onze demo gaat moet er over een paar weken uit, ik kan vragen om dat te vervroegen. Zaten redelijk wat optie's op en was in onberispelijke staat. Kleur netjes grijs zakelijk, en het mooie lederen mokka interieur. Breedspoor velgen achter voor de betere wegligging, 5500 km op de teller en een forse korting.

Kon dus ook nog eens 2 dagen later rijden, en zeg dan maar eens nee!

Ik zal niet uitweiden over rijgedrag, dat is inmiddels wel ruim besproken in de reviews. Kan het alleen maar onderstrepen. Door de dealer na 2 maanden Savali laten komen om het blok de software te geven waar het voor ontwikkeld is. Ik zie een hoop kreten van 280-310 pk voorbij komen, het zal wel. Is in ieder geval serieus snel. Er rijdt ergens een Porsche Cayman rond met tandafdrukken in het stuur. Hij kwam maar niet los van die Giulia. Het nadeel van de Giulia is wel dat mensen je continue willen uitdagen tot stoplichtsprintjes. Winnen doe je ze allemaal (op 1na) maar op den duur wordt je er wel moe van.
Ps, laat die elektrische 400pk Jaguar I-pace maar gaan....

De eerste winter heb ik een extra set velgen gekocht met winterbanden.
Heb buiten deze set nog geen nieuwe banden hoeven kopen. Levensduur van de 1e montage zomerbanden is erg goed. Zal te maken hebben met de hoge druk waar je mee rijdt (2,8bar) en de uitstekende balans en gewichtsverdeling.
Vorig jaar zomer een afneembare trekhaak laten plaatsen. De bergruimte is beperkt als je een minibus gewend bent. Wintersport met dochter op de achterbank, ja dan kom je ruimte te kort. Ik heb een bagagebak voor op de trekhaak gekocht. Wil niet door Duitsland met zo een idiote kist op het dak. Je ziet ze wel rijden met 200km/uur maar dat is volstrekt belachelijk, en gevaarlijk. De kist op de trekhaak merk je niets van (mits je er volumegoederen ingooit, en geen zware spullen) op hogere snelheid. Niet in wegligging, ook niet in verbruik. Dus lekker doorrijden naar Oostenrijk!
Ook in de zomervakantie heerlijk genoten van de extra ruimte. Alleen wel extra betalen op de boot naar Corsica en Sardinië door de toegenomen lengte. Wij hebben in de zomer de hond op de achterbank, dus die extra bergruimte is wel makkelijk.

Afleg/opbergruimte in de Giulia blijft behelpen. Zelfs je telefoon is een onhandig ding in de auto. Ik wil geen raamklever of ergens een schroef in van een carkit, dus deze slingert meestal in het midden in de bekerhouder.
Ruimte met 4 volwassenen vind ik net aan gaan, maar in het segment waar de Giulia in hoort zijn de meeste net aan groot genoeg.

Audiosysteem ben ik zeer over te spreken. Bluetooth werkt feilloos, muziek streamen van telefoon of usb stick vind ik een verademing tegenwoordig. Autoradio ontvangst zeer goed, dab vind ik matig. In Nederland prima, maar in het buitenland weinig knappe zenders. Carkit werkt goed, navigatie prima, icm het grote display zeer duidelijk.

Onderhoudscyclus is weer typisch Italiaans. Je kan geregeld koffie drinken bij de dealer. Is niet over nagedacht dat je beurten en oliewissels los van elkaar staan. Moet zeggen dat ik behoudens de gewone kosten van beurten, olie etc nog geen extra uitgave heb moeten doen voor de Giulia.

Mijn dealer voor onderhoud Autohuis Zaandam geeft me altijd knappe auto's mee als leenauto. Zo heb ik de Giulia Veloce 280pk een paar dagen gereden. Heerlijke auto, vond hem iets stiller dan mijn Giulia, maar ook trager. De bakverhoudingen van de 280pk 4wd versie werken in je nadeel tegen hetzelfde aantal pk's op de 2wd. Ook een Stelvio gereden een aantal dagen. Heerlijke wagen, minder sportief, wat met name komt door de hogere zit.

Zijn er dan echt geen minpunten...hmm jawel 1.
In en uitstappen. Als de jaren vorderen worden de botten wat strammer en is de Giulia wel erg laag. Zeker als je direct langs de stoeprand parkeert.
Mijn volgende zou dan ook zomaar de Stelvio worden!

Sinds 3 dagen een foutmelding in het display. (bij 89500 km)
Hij geeft aan dat de start/stopregeling niet functioneert. Nu mis ik die niet, want in de winter deed deze het meestal niet met lagere temperaturen.
Zal er binnenkort even naar laten kijken.

Zal de review af en toe eens updaten, voor nu een zeer tevreden gebruiker.
Las laatst een pechstatistiek, waarbij Alfa direct achter de Japanse merken staat, en alle Duitse en Franse auto's achter zicht laat.
Dat kan ik tot op heden alleen maar onderschrijven.

Arjan

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens