Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulia 2.0T 200pk Super |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 25.000 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
In blije verwachting
- 25.000 km
Na heel wat Alfa's en een tussendoor een auto van een ander merk, ben ik weer helemaal terug bij Alfa Romeo. Mijn vorige auto was snel, goede wegligging, betrouwbaar, storings- en rammelvrij, maar ik had er geen 'klik' mee. Ik miste de emotie en het Alfa-gevoel.
Een Giulia zou het moeten gaan worden, maar een nieuwe Giulia met de opties die ik wil wordt wel heel erg duur. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een jong gebruikte, en mijn dealer had een hele mooie staan. Een Giulia uit december 2017 in de kleur Alfa Rosso. Het interieur was precies zoals ik hem ook zou configureren; een Veloce interieur in de kleur zwart. Het exterieur was op een paar opties na bijna zoals ik hem wil, maar eerst een goede proefrit. Ik had al eens vaker gereden in een Giulia, maar dan met 180 PK diesel en handbak. Maar ik moet toegeven... de 2.0 T met achtraps automaat is lekkerder. Ik heb nooit een automaat gehad, maar deze schakelt super. Snel, effectief en zonder haperen. Het leuke is dat deze auto is uitgerust met flippers aan het stuur, dus voor de bocht kan je hem mooi in de juiste versnelling zetten. het rijden voldoet aan alle verwachtingen: superieure wegligging, directe besturing en ook de remmen werken fenomenaal. Kortom... ik was opslag verliefd en had meteen een 'klik' met deze auto. Na een prettig gesprek heb ik van mijn dealer een mooi aanbod gekregen en heb de Giulia aangeschaft. Zoals ik vermelde voldeed het exterieur bijna aan mijn eisen, dus deze krijgt nog een kleine upgrade zoals een dubbele uitlaat met Veloce diffusor, een Q spoiler op de klep en carbonlook spiegelkappen. De 17 Inch wielen staan best goed, maar dit worden straks mijn winterwielen en voor de zomer wil ik nog een mooie set 19 inch gaan aanschaffen. Dan is het voor mij de perfecte auto. Zodra ik hem in mijn bezit heb ga ik genieten in het kwadraat en zal mijn bevindingen hier bijhouden.
Ervaring na 5.000 kilometer
- 30.500 km
Het gaat snel… de teller staat weer 5.000 kilometer verder, dus tijd voor een update.
Na deze paar maanden voelt de Gulia voor mij als een Italiaans maatkostuum. Je zit niet alleen in de auto, maar je bent ook 'onderdeel' van deze auto. Ik heb al heel wat Alfa’s gehad, maar dit is toch echt het beste wat ooit uit de Italiaanse fabriek is gerold. Ook heb ik anderen in mijn auto laten rijden (waaronder ook 2 BMW-rijders), en ook zij vonden de Giulia qua rijden superieur aan hun 3- en 5 serie. En dat is wat de Giula is, een echte rijdersauto. Maar ik merkte wel dat de motor flink geknepen was, standaard 200 PK, en dat er nog veel meer in zit. Het onderstel en aandrijflijn kunnen gemakkelijk meer koppel en PK’s verwerken. In tegensteling tot andere merken is mijn ‘instapper’ grotendeels gebaseerd op de snelle Q. Bij veel andere merken is de snelle versie een doorontwikkeling van het basismodel. De motor is van het type 'downtunen', en is ontworpen voor ongeveer 300 PK, dus er kunnen veilig wat PK's worden bijgezet. Inmiddels ben ik langs Squadratuning geweest en heeft de auto een Massimo-kuur ondergaan. D.w.z. dat de motor nu ongeveer 310 PK en 480 Nm aan koppel levert. Het verschil? Enorm! Nu is het een serieus snelle auto die ook nog eens fenomenaal stuurt. In zijn D-stand zit nu het maximale vermogen, de snelste gasresponse en ook met schakelen merk je dat het minder geciviliseerd, maar wel sneller gaat. In Duitsland tik je in een oogwenk de 200 km/u aan, en als je dan gas bij geeft gaat het feest gewoon door. Ook bij hogere snelheden is de Giulia zeer stabiel. Op mijn auto zaten al de Brembo remmen, en nu ben ik hier erg blij mee. De auto is nu sneller, maar de remmen zijn hier goed op berekend.
Inmiddels heb ik helaas ook veel ‘trage’ snelwegkilometers achter de rug in ons drukke Nederland, maar ook dan is het een heerlijke auto. In de N-stand is het een hele fijne en goedmoedige metgezel die je niet constant uit zit te dagen. De automaat schakelt smooth en de motor is dan lekker stil. Een lekker muziekje op en zo kom je relaxed op de plaats van bestemming. Dat is nou het leuke aan de Giulia, het is een auto met 2 gezichten. Een comfortabele reiswagen in de N-stand, en een lekker (erg snel) en subliem sturend scheurijzer in de D-stand.
Er wordt altijd zo gesproken over de ‘premium’ afwerking van het Duitse trio, maar persoonlijk vind ik dat wat overrated. De Giulia heeft een heel mooi ontworpen interieur en wat mij na deze maanden opvalt is dat je alles snel en intuïtief kan bedienen. De grote draaiknop en overzichtelijk menu zijn hier debet aan. Geen rammeltje en geen kraakje, dus gewoon goed! En zeg nou eens eerlijk, als je lekker aan het sturen bent kijk je op de weg (of je binnenspiegel), en niet naar die o zo mooie stiksels in de dashboardbekleding.
Het verbruik is zoals ik had verwacht. Gemiddeld 1 op 10 met regelmatig file en stadsverkeer. Als je normaal kan doorrijden is het verbruik gemiddeld 1 op 12/13. Nette cijfers voor zo’n atleet.
Optisch heb ik het geborsteld metaal in de grille en rond het logo laten vervangen door (imitatie) carbon. Dit combineert goed met de achterspoiler en spiegelkappen en ziet er wat sportiever uit. Ik heb nog overwogen om mijn voorbumper te vervangen door de Veloce-versie, maar ik vind de prijs te hoog voor dat minimale verschil.
Kortom, ik ben zeer tevreden over mijn Giulia en ik snap niet waarom deze auto zo ondergewaardeerd is. Daarentegen rij je wel iets exclusiefs. Het is één van de beste stuurmansauto die je kan krijgen waar je met je hele gezin in kan. En het ziet er ook nog eens super uit.
Ervaring na 15.000 kilometer
- 40.500 km
Door Corona heb ik wat minder kilometers gereden dan normaal, maar de kilometers die ik heb gereden met een dikke grijns op mijn gezicht. Om de looks te verbeteren heb ik onlangs 19 inch Q velgen laten monteren. De 17 inchvelgen die zijn overgebleven gaan we omdopen naar winterschoeisel.
Na 15.000 kilometer is het tijd voor een onderhoudsbeurt, en dat is zonder noemenswaardige zaken uitgevoerd. Normale zaken als olie verversen etc. zijn gedaan en ik kreeg een melding dat bij een volgende beurt de remblokken voor moeten worden vervangen. Tevens zijn de mappen van de navigatie geüpdatet.
Het leuke is dat ik als leenauto een Maserati Ghibli meekreeg. Een luxe dikke diesel met massa's aan koppel. Erg leuk om hier een keer in te sturen... maar ik vind persoonlijk de Giulia qua rijden toch de lekkerdere. Deze is lichter, agiler, directer en met 480 Nm na chiptuning ook geen stakker. Met name het lagere gewicht van de Giulia maakt hem veel scherper en dynamischer.
Ik ben dus nog steeds heel erg tevreden over de Giulia. Alleen jammer dat veel mensen de Giulia links laten liggen die in hetzelfde segment shoppen, want dit is echt het allerlekkerste wat je kan krijgen als je op zoek bent naar een sportieve sedan. Maar daardoor blijft de Giulia wel exclusief.
De review wordt saai, maar de auto niet
- 62.000 km
We zijn weer zo'n 20.000 kilometer en anderhalf jaar verder, dus is het tijd voor een kleine update. Misschien rationeel gezien de saaiste review ooit geschreven, want ik heb simpelweg weg niet veel te melden. Ik heb geen enkele storing of probleem gehad, de auto rijdt super. De onderhoudsbeurten die door de dealer zijn uitgevoerd waren zonder noemenswaardige zaken, en qua prijs viel het allemaal goed te overzien. Ook geen overmatig benzine of oliegebruik en alle elektronica werkt perfect. O ja, ik heb één ding te vermelden, de uitlaat is vervangen!! Niet omdat deze doorgeroest was, maar omdat ik de standaard uitlaat heb vervangen door een sportiever systeem dat net iets beter klinkt.
Waarom dan deze review?
Puur om aan te geven dat de Giulia een goed product is wat Alfa Romeo op de markt heeft gezet. De bouwkwaliteit is super, dus geen rammetjes of kraakjes, en de Giulia is tot nu tot probleemloos zoals hierboven omschreven.
Maar zeker zo belangrijk: De Giulia biedt een enorm rijplezier. Geen enkele auto stuurt als een Giulia, zo strak en en scherp. De wegligging is fenomenaal en in combinatie met de iets gekietelde motor een echte sportsedan. Door het relatief lage gewicht en de achterwielaandrijving een echte bochtenridder. Je kan gemakkelijk met 4 volwassenen op pad en de kofferbak is groot genoeg voor alle dagelijkse dingen en vakanties. Je ziet de Giulia niet op iedere straathoek staan en ik krijg regelmatig duimpjes of complimenten over mijn auto, wat ik in het verleden alleen maar kreeg als ik mijn mijn (toenmalige) klassieker op pad was. Hoe leuk is dat. Je rijdt iets anders dan anders, en dat wordt gewaardeerd.
Misschien kijk ik door een gekleurde bril, maar ik vind het jammer en vreemd dat de Giulia in mijn ogen een ondergewaardeerde auto is. Het biedt niet alleen sportiviteit, maar ook emotie, en dat verpakt in een smakelijk design met daaronder beproefde degelijke techniek. Dus als je een sportieve sedan overweegt? Hopelijk heb je iets aan deze review ;)
Het blijft genieten
- 80.000 km
Deze maand heeft de Giulia weer haar jaarlijkse beurt gehad, en daarover kan ik heel kort zijn. Geen noemenswaardige bijzonderheden en de prijs bij de dealer viel mij behoorlijk mee. Zo is ze weer fris om door te stomen naar de 100.000 kilometer.
Ik ben nog steeds enorm tevreden over mij Giulia. Met de krachtkuur van Squadra en wat opties is het voor mij een begeerlijke auto. Uiteraard is een Q nog leuker, maar dan wordt de bijtelling als een dikke tweede hypotheek, en dat zie ik echt niet zitten.
Het afgelopen jaar heb ik de Giulia optisch nog wat bij laten punten door het monteren van carbon sideskirts en een frontsplitter. Toen ik de auto had opgehaald, hadden de bij de dealer al een 'pole' gemaakt waarop je kon wedden. Niet OF ik de splitter er weer af laat halen, maar WANNEER ik deze eraf laat halen. Nou... binnen 24 uur was die afspraak al gemaakt. De splitter was mijns inziens te opzichtig, en daarnaast wekte het een enorme drempelvrees bij mij op. Nee, dit was weinig subtiel. Grappig is wel dat de Amerikanen via de 'Giulia Facebookgroep' er helemaal lyrisch over waren. Tja... daar is alles 'how bigger how better'. Kom maar halen zou ik zeggen.
Maar hoe gaat het nu met de Giulia. Nou, enorm goed. Ze rijdt nog als nieuw en wat mij opvalt is dat er helemaal niks piept, kraakt of rammelt. Deze auto zit echt heel goed in elkaar. Voor mij is het nog steeds de ultieme rijmachine. Het enige waar ik heel soms tegenaan loop is dat de ruimte achterin niet enorm is. En als er volwassenen achterin gaan zitten, dan moet ik eerst plaatsnemen achter het stuur en de auto starten, zodat mijn voorstoel automatisch naar voren rolt. Dan pas kan de persoon achter mij plaats nemen. Maar bij het uitstappen moet ik eerst de achter passagier uit laten stappen, en dan pas de motor afzetten en zelf uitstappen. Anders rolt de stoel automatisch weer naar achteren en dan komen de voeten van mijn achter passagier behoorlijk in het nauw te zitten. Maar ja, het komt nauwelijks voor dat er iemand achter mij zit, en je moet toch ook een puntje van kritiek vermelden, toch?
Wat mij ook opvalt is dat ik veel leuke en positieve reacties over de Giulia krijg. Op één of andere manier wordt deze auto sympathiek gevonden. Misschien omdat het een ondergesneeuwde underdog is in autoland? Ik weet het niet, maar leuk is het wel.
Als je een echte rijdersauto zoekt, en ook je gezin mee wilt nemen (ik ga ervan uit dat je het automatisch terug rollen van de bestuurdersstoel uit kan laten schakelen :)), dan is de Giulia een hele goede keuze. Sportief, degelijk en erg betrouwbaar. Ook met de restwaarde zit het tegenwoordig wel snor.
P.S. Ook zonder mijn roze bril zou ik dit schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulia 2.0T 280PK Automaat Super Apple-Carplay Camera Leer
- 2018
- 112.865 km

Alfa Romeo Giulia 2.2 Eco Business Super 180PK LED Camera Cruise Clima Navigatie Leder 19"LMV
- 2016
- 232.961 km

Alfa Romeo Giulia 2.0 T AWD Veloce | Pamoramadak | 19" velgen | Harman/Kardon | Stoel/stuurwiel verwarming
- 2020
- 70.444 km