Alfa Romeo 75 3.0 V6 (1992)

autoreview

Alfa Romeo 75 3.0 V6 (1992)

Signalement

Uitvoering75 3.0 V6
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf208.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 8%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb altijd al een zwak gehad voor dit type Alfa, toch een beetje de laatste ’echte’ Alfa. De achterwielaandrijving is fijn en af en toe ook vermakelijk, in de modernere Alfa’s mis je dat toch. Het verbaast me hoe deze V6 verschilt van de andere (nieuwere) Alfa V6’en die ik heb gereden, totaal ander geluid, met weinig toeren beetje braaf zelfs, de souplesse is uitstekend, maar ik heb het idee dat er uit de voorwielaandrijvers meer vermogen op de weg komt. De wegligging is wat minder geraffineerd dan bij modernere Alfa’s, maar dit is dan ook een semi-klassieker. Misschien dat we binnenkort eens andere veren en dempers gaan proberen. Het uiterlijk van deze auto vind ik nog steeds heel geslaagd. De Alfa modellen waar ik in het begin aan moet wennen vind ik op termijn meestal toch de leukste. Het valt me van deze auto ontzettend mee hoe goed de bak nog schakelt, geen kraakje gehoord, dat was in een vroegere Alfetta wel anders. De 75 is uiteraard geen rammelvrije auto, maar dat heb ik er graag voor over. Zeker met deze V6 blijft het een heerlijke auto, waarin het nog echt autorijden is.

Later meer...

Uit het commentaar begrijp ik dat mijn zin over het geluid van de V6 aan duidelijkeheid te wensen over laat. Ik zal proberen mijn ervaringen met enkele Alfa V6’en te verduidelijken.
Om te beginnen heb ik nog geen ervaring met de GM-Alfa V6 en als ik de berichten in diverse autobladen lees, krijg ik indruk dat ik daar ook niet heel veel aan mis. Mijn eerdere opmerking over de V6 slaat dus in ieder geval niet op de GM-Alfa V6.

Spider V6 12v:
Mijn eerste ervaring met een Alfa V6 was een ritje van 20 minuten in een Spider V6 12v. Op dat moment was ik zelf gewend aan de snelheid van een Giulia 1.3, dus wellicht dat mijn snelheidsindruk daardoor een extra dimensie kreeg. Ik stond toen versteld van de acceleratie en die diepe sportieve brul. Liefde op het eerste gehoor. Wat een geweldige motor vond ik dat. Ook bij het oppakken met weinig toeren hoorde je de V6 op een fantastische manier hameren en bleef vervolgens sleuren tot aan het rode gebied. Vanaf dat moment wist ik zeker dat ik ook zo’n Alfa V6 wilde rijden.

166 3.0 V6 sportronic:
Als het mij goed herinner was dit de tweede V6 die ik reed. Minder sportief dan de spider, maar toch een lekkere diepe sound, helaas minder aanwezig. Pas als je wat meer op Autobahn snelheid rijdt en de radio uit laat kun je toch redelijk genieten. Jammer dat die sportronic een vierbak is, maar dat terzijde.

155 V6:
Deze heb ik een paar jaar met veel plezier gereden. Klinkt iets minder diep dan de drie liters, maar wel heel sportief en mooi. Door redelijk goeie bakverhuodingen is deze auto heerlijk soepel, ondanks dat je niet het koppel hebt van een drie liter. Deze motor rij je automatisch wat meer op toeren, maar dat is bepaald geen straf. Je moet je alleen wat meer beheersen bij het warm rijden. Het mooie van deze V6 is, dat je hem continu hoort. Iets boven de 4000 toeren lijkt het wel of er een extra aggressieve brul geproduceerd wordt, op de snelweg is dat zo rond de 150kmpu, in mijn ogen nog net semi legaal. Ook boven de 200kmpu blijft het geluid fantastisch. In Duitsland heb ik uren tussen de 160 en 200 kunnen rijden, waarbij het werkelijk genieten is van het geluid en de souplesse, want ook als je een keer terug zakt naar 100kmpu trekt hij in z’n vijf net zo makkelijk weer op. Het bijkomende voordeel van af en toe terugzakken is dat de motor bij gas los ook nog steeds geweldig klinkt. Als je dan af en toe eens ingehaald wordt door zo’n idioot snelle tdicdid4djtdtdci o.i.d. dan troost ik mezelf met de gedachte dat die V6 vele malen beter klinkt en daardoor een veel leukere snelheidsbeleving heeft.

156 GTA:
Deze heb ik tijdens een dagje van de Squola Sportiva een paar keer kunnen rijden op het Zandvoort. Ongelooflijk sterke en soepele motor die heel makkelijk veel toeren draait en daarbij iets mooier rond loopt dan de V6 die ik uit de 166 ken. De motor klinkt erg goed en lekker sportief, ook bij weinig toeren, maar ik zou er nog wel iets meer van willen horen.

164 Super V6 12v:
Klinkt lekker diep, maar is wat minder aanwezig dan in de 155. Je kunt in deze auto wel heel makkelijk met weinig toeren toch vrij vlot rijden. Hij klinkt ook duidelijk minder aggressief dan de Spider V6, maar dit is dan ook een ander soort auto. Evengoed sleurt deze V6 ook enorm goed door, je voelt best goed dat deze aanmerkelijk meer spierballen heeft dan de 155 V6. Door de wat langere bakverhoudingen komt deze alleen minder sportief over. Ik denk zelfs dat de 155 op de snelweg in z’n vijf wat sneller is tot op zekere hoogte. Eigenlijk heb ik met deze 164 nog niet zo hard gereden, om dat goed te kunnen vergelijken. Je merkt in deze auto in ieder geval veel minder goed dat je hard rijdt. Voor je rijbewijs is deze auto wat gevaarlijker.

75 V6 QV:
Bij weinig toeren hoor je niet eens heel duidelijk dat er een V6 in zit, maar vanaf ongeveer 2500 toeren begint ook deze heerlijk te hameren met een geluid dat mij doet denken aan het bekende GTV6 geluid. Ook deze 75V6 is heerlijk soepel, met lekker veel koppel. Boven in het toeren gebied klinkt deze motor ook fantastisch mooi, maar toch heel anders dan die dwars geplaatste V6’en.

In het algemeen vindt ik die 12 kleppers toch iets beter klinken dan zo’n 24 klepper.

PROBLEMEN

Accu vervangen
Achterdemper vervangen

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.