Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Progression (2006)

autoreview

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Progression (2006)

Signalement

Uitvoering159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Progression
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf14.750 km
KM-stand laatst220.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 90.000 km

Na veel problemen, onkosten en daarna gebrek aan vertrouwen in de Laguna, werd het tijd voor een andere auto. Na veel wikken, wegen, kijken en proefrijden, in o.a A4, nieuwe Mondeo, Passaat, Avensis, en Octavia heb ik gekozen voor de Alfa, in Blue Oltremare, mooie blauwe metallic kleur die je gelukkig niet vaak ziet. Ik wilde eigenlijk gaan voor een nieuwe, maar liep deze tegen het lijf. 10 maanden oud, 14.000 km op de teller. De kop eraf en dat scheelt toch fors in de prijs.

Buitenkant.
Hoewel de auto 4 cm korter is dan de Laguna staat er een forse auto op de oprit. De brede heupen en forse neus geven hem een stoere look. Vooral de neus is een plaatje. De 16 inch lichtmetalen wielen met 225/55/16 banden staan mooi. Als extra heb ik parkeersensoren laten inbouwen en er is een trekhaak gemonteerd.
Dit is de eerste auto waar mijn vrouw naar blijft kijken als ze er langs loopt.

Interieur:
Dit is de Progression uitvoering, met als extra’s bi-zone climate control en Blue & Me.
De zwarte alfatex bekleding staat goed. In een nieuwe had ik ws gekozen voor beige leer. Het dashboard is even wennen, maar alle handels zitten op de goede plaats, de klokken zijn redelijk overzichtelijk en het centrale paneel van de boardcomputer geeft veel informatie. Het aluminium middelconsole is mooi in contrast met de zwarte kunststof van het dashboard. De meters voor brandstof, motortemp (Acqua) en turbodruk zijn naar de bestuurder gericht en liggen diep weggebouwd. Mooi vind ik ook de rode verlichting van het dashboard. In het donker ziet dat er schitterend uit. De afwerking is echt keurig netjes en de gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit. Mijn auto is uitgerust met Blue & Me, een bluetooth integratie in de radio, met USB aansluiting. Audio en telefoon zijn vanaf het stuur te bedienen. Echt perfect, een 2 gb usb stick in het dasboardkastje inpluggen en uren muziek is voorhanden zonder steeds cd’s moeten wisselen. Via het stuurwiel zijn alle afspeelopties te selecteren, zoals afspelen per artiest, of album, per map of willekeurig. De kwaliteit van de geluidsinstallatie is regelijk goed. Echte audioliefhebbers gaan ws voor de optionele bose installatie. Misschien dat ik de standaard speakers nog eens vervang voor betere. (update: Na het goed inregelen van de tooninstellingen is het geluid er een stuk beter op geworden.
De stoelen zijn aan de stevige kant en goed verstelbaar. Zeker in vergelijking met de Laguna. Ook de zit en zijdelingse steun is prima. Ik ben 1,85 en kan de zitpositie goed instellen. Het stuur is naar alle kanten verstelbaar en ligt lekker in de hand. Ik mis wel wat vakjes. De deurvakken zijn aan de kleine kant.

Ruimte:
Voorin ruimte is prima. Ook achterin valt het niet tegen. Achter mij kan een volwassene goed zitten. Ook de hoofdruimte is in orde. In de Laguna was meer ruimte, maar nadeel was dat je de voeten niet goed kwijt kon door de balken die onder de stoelen zitten. Hierdoor is de zitpositie van de achterpassagiers eigenlijk beter. De bagageruimte is minder goed toegankelijk door de relatief smalle achterklep en de hoge tildrempel. Alles is wel perfect afgewerkt en ruim genoeg voor ons gezin tijdens vakanties. Onder de vloer ontbreekt het reservewiel, er is een compressor met reparatiesetje aanwezig. Levert veel extra bergruimte op, maar ik denk dat ik nog een thuiskomertje ga bestellen. Vind ik toch een veiliger gevoel. Bij een klapband heb aan zo’n reparatiekit nl helemaal niks.

Rijden:
Daar gaat het tenslotte om. De 150 pk turbo-diesel is lekker fel, en tegelijkertijd echt stil. Wel komt de trekkracht vanaf 2000 toeren (’Giri’ moet ik eigenlijk zeggen) pas echt los. De lekker schakelende 6 bak maakt dat je een kleine 2000 toeren maakt bij 120 km/u. Cruisecontrol aan, Toscane, here we come! De auto glijdt over de snelweg. Op lekker bochtige binnenweggetjes is het helemaal feest. Wat een fantastisch stuurgedrag heeft deze auto. De auto gaat als op rails door de bocht en het duurt echt lang voordat je overstuur krijgt. Ook de remmen zijn prima en goed te doseren. Gelukkig zijn ze een stuk minder bijterig dan die van de Laguna. Over het verbruik kan ik nog niet veel zeggen. Na 200 km, 1 op 15 op de snelweg 1 op 12 gemiddeld. Dat houdt niet over maar ik kan er pas wat over zeggen na een paar weken ’normaal’ verkeersgebruik. Lekker is ook de acceradius van ca 900 km. (De laguna op LPG haalde ca 350 km op een tank....)

Update 12-10. Nu ruim 2000 km mee gereden in twee weken en het is een feest. De motor is stil en pakt goed op. De auto ligt als een blok op de weg. Gemiddeld verbruik is nu 1 op 14 gemiddeld. Maar op lange stukken, 140 op de cruisecontrol is het verbruik 1 op 16. Voor zo’n zware auto vind ik dat netjes. Slechts 1 nadeel heb ik aan de auto kunnen ontdekken en dat is dat je bij drempels vrij snel de grond raakt. En aangezien nederland vol ligt met drempels is dat goed oppassen.
Ik had wat last van windgeruis aan de bestuurderskant. Dealer heeft ondergarantie de spiegel vervangen en de deurrubbers aangepast. Het geruis is nu over.

update 16-1-08. Inmiddels meer dan 10.000 km in drie maanden achter de wielen, zonder ook maar één probleempje, rammeltje of storing. Het is echt een heerlijke auto. Gemiddeld verbruik is 7 liter op 100 km, dus ruim 1 op 14. Dat kan met een iets beheerstere rechtervoet nog iets zuiniger. Verbruik op de boordcomputer is bij 100 km/u ca 6 liter:100 km.
Ik stap elke morgen met een glimlach achter het stuur! Binnenkort volgt de eerste beurt bij 30.000. Ik ben benieuwd naar de kosten. (Dit is geen leaseauto, ik moet de rekeningen zelf betalen).Ik houd u op de hoogte.

update 22-2-08
30.000 km beurt uitgevoerd volgens schema, daarbovenop zijn brandstoffilter en de wisserbladen vervangen. totale kosten 340 euro. Niet echt een koopje. Verder als verwacht geen bijzonderheden en zijn we over een klein jaartje weer aan de beurt bij 60.000.

Update 5-5-08

Net op en neer geweest naar Spanje, met vouwwagen (650 kg) en 4 volwassenen. 3500 km in 10 dagen. Zonder enig probleem. Wat een fantastische reiswagen is dit. Bergop in 6e versnelling, 130 op de cruisecontrol. Niet één keer hoeven terugschakelen. Verbruik 1 op 12,5 vind ik in deze omstandigheden zeer acceptabel. De bagageruimte valt me alles mee. Door de hoge drempel is laden wat lastig maar er past veel bagage in.
Inmiddels is de 40.000 km gepasseerd. normaal verbruik tegen de 1 op 16. olieverbruik nihil.
Problemen? niks!
Genieten? Voortdurend!
op naar de 50.000!

update: 12-8-2008:

Na de vakantie weer terug. 4380 km in een week of 4. Waarvan 3000 met vouwwagen en 4 volwassenen. brandstofverbruik 1 op 13 gemiddeld over de hele vakantie. Dus 130 op de snelweg maar ook door de bergen. In ben er tevreden over. Het is een prima auto voor lange ritten. Achterin valt de ruimte zeker niet tegen. De volwassen passagiers hebben geen klachten gehad over ruimtegebrek.
na terugkomst een half litertje olie bijgevuld. Sinds de 30.000 km beurt voor het eerst. Ook keurig dus. Opvallend is het grote aantal opgestoken duimen in frankrijk als je met de Alfa passeert. Wat in Frankrijk wel een ergernis was zijn de vele hoge drempels. Zelfs met 10 km raakt de bodem van de auto de grond.
Binnenkort gaan we voor de tweede 30.000 beurt. Verwacht geen grote problemen.

update 14-oktober 2008:
Inmiddels net de 60.000 beurt achter de rug. Geen bijzonderheden. Olie en filters vervangen, spiegelglas linkerbuitenspiegel trilde wat, is vastgezet, interieurverlichting kofferbak was defect, is gerepareed. Verder zijn er 4 nwe banden gemonteerd. Na 60.000 km waren ze versleten. Opvallend is dat voor- en achterbanden even hard slijten, maar 60.000 met een setje banden vind ik niet verkeerd. Er liggen nu Dunlop Sp Sport Fastresponse banden onder en die zijn een stuk stiller dan de Goodyears NCT 5 die er onder lagen. Ook is de wegligging merkbaar beter. De auto stuurt nog strakker. Ben benieuwd of de Dunlops ook zo slijtvast zijn.
Verbruik schommelt tussen de 6 en 7 liter per 100 km. Het blijft een heerlijke reisauto.

Update 13-6-09
Inmiddels staat er 85000 km op de teller, De auto is en blijft volstrekt probleemloos. Geen rammeltje, kraakje of niks.
Nog niet vermeld, maar ook als caravan trekker (Caravan 1300 kg) is dit een prima auto. De alfa heeft geen enkele moeite met de caravan. op naar de 100.000 km

Update 17-7-09
90.000 km beurt, remblokken vervangen, filters volgens schema, verder alles top.

Update 27-8-2010.

130.000 km en still going strong. Inmiddels een dik jaar verder, 40.000 km en nog altijd een blije Alfa rijder. Met 120.000 is de distributieriem volgens schema vervangen. De auto staat inmiddels in de zomer op 19" TI velgen. Maakt dat ie nog strakker stuurt.

PROBLEMEN

  • 90.000 km

Nog geen problemen.
Vreemd is wel de optie dat als je de afstandsbedieningsknop 2 sec ingedrukt houdt , de ramen open gaan (fijn als het warm weer is), maar je ze via de afstandsbediening niet meer kan sluiten.
Ik ben er inmiddels achter dat dit normaal is. Vreemde optie...

De verkeersinformatie via RDS op de radio wordt op volume standje 21 weergegeven. Je schrikt je rot. Dit is ook niet in te stellen. Ik vind het niet heel erg want ik heb een verkeersinfo-module in mijn tomtom maar het hoort niet. Dit schijnt vaker voor te komen.

23-7: een dag voor het begin van de vakantie begeeft mijn dynamo het. Kosten: dik 450 euro incl. nou ja, liever nu dan volgende week in frankrijk....

juni 2010: draagarmen voor vervangen, (banden van 19" 235/45 doen dit wel iets harder slijten. Verder nog altijd probleemloos, geen rammels, kraakjes, storingen.

over de kop

  • 100.000 km

Wees gerust, niet letterlijk maar wat betreft kilometerstand. De 100.000 is inmiddels ruim gepasseerd. Probleemloos nog altijd. geen rammeltjes, geen storingen maar wel veel glimlachen en bewonderende blikken. Bella staat sinds een week op winterbanden, Na 40.000 km was ik toe aan een verse set rubber.

storing

  • 112.000 km

Zoals bij zoveel moderne diesels is de EGR klep de oorzaak van een storing, zo ook bij mijn alfa, vermogensverlies, geen trekkracht en lastig starten. Een nieuwe klep à 300 euro en hij gaat weer als de brandweer. Het blijft een heerlijke auto. Ik heb er nu in twee jaar 100.000 km mee gereden en behalve een dynamo en de EGR heb ik helemaal geen problemen mee gehad. Het blijft genieten, elke kilometer weer.

Still going strong

  • 180.000 km

Inmiddels heb ik de auto nu ruim 4 jaar. En nog elke dag stap ik met een glimlach achter het stuur. Het blijft een fantastische reisgenoot. Ook deze zomer met de caravan erachter weer genoten van de trekkracht en de souplesse.
Met 45.000 km per jaar gemiddeld valt het onderhoud aan de auto me echt heel erg mee. De bekende zwaktes van de 159, EGR klep, draagarmen heb ik ook gehad. Maar verder is er op een defecte dynamo eigenlijk niks mis geweest met de auto. Ze heeft me niet een keer laten staan. Als ik dan toch een zwak punt moet noemen dan is dat de lak van de auto. De blanke lak laat op diverse plekken los. Overspuiten van de voorkant is binnenkort wel aan de orde. Dan kom ik gelijk bij het grootste probleem van dit merk en dat is de dealer organisatie en de importeur. Zelden een arrogantie richting de klant meegemaakt als bij Alfa. Na reclamering rond het lakprobleem hield men doodleuk vol dat de auto is overgespoten....
en dat dat de oorzaak is van het probleem. Valt niet mee te praten. UIteraard is de auto niet over gespoten, maar zij komde zo zien van wel. Met zulke "vrienden"heb je geen vijanden meer nodig.
Gelukkig ben ik voor onderhoud bij een goede Alfa specialist. Of er nog een nieuwe Alfa komt hierna zal sterk afhangen van het feit of het merk nog een model heeft dat verkocht wordt in de klasse van de 159. De opvolger komt pas in 2014 en zo lang doe ik met deze 159 waarschijnljk niet meer.

Twee keer klokje rond

  • 200.000 km

De twee ton staat inmiddels op de klok.
Nog steeds erg tevreden over de auto. Wel is vorige week de koppeling vervangen. Dit omdat het Dubbel Massa Vliegwiel speling vertoonde en omdat de drukgroep defect was.
Verder in de beurt de thermostaat en de gloeibougies vervangen. Op zich allemaal geen rare dingen gezien de kilometer stand en het feit dat er geregeld een flinke caravan achter hangt.
Het blijft een probleemloze auto en het verbruik is rond de 6,5 liter diesel per 100 km. Verder nog immer geen kraakjes, piepjes of rare storingen die nog immer door velen aan Alfa worden toegedicht. De 159 is gewoon een hele goede auto.

De auto doe ik niet meer weg. Vanwege steenslag en een beetje parkeerschade laat ik binnenkort de kop even spuiten en dan ziet ze er ook weer top uit.

Verkocht!

  • 220.000 km

Na ruim 200.000 km, voor het overgrote deel afgelegd met een grote smile op t gezicht hebben de auto vandaag verkocht. Reden, minder gaan rijden, geen caravan meer, kids het huis uit etc,. Dan is een diesel aan de dure kant. Al met al een heerlijke auto. Ik mag wel zeggen de beste en betrouwbaarste die ik heb gereden tot nu toe

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.