Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 V6 24V Distinctive (2002)

autoreview

Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 V6 24V Distinctive (2002)

Signalement

Uitvoering156 Sportwagon 2.5 V6 24V Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf176.000 km
KM-stand laatst210.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een mooie V6 in het vooronder

  • 178.000 km

De 156 heb ik sinds zijn introductie altijd een mooie auto gevonden. Ik heb nu 3 Alfa's gehad met een TS motor (een 2.0, 1.6 105pk en 1.6 120PK) wilde ik een zwaardere motor. Daarnaast wordt deze V6 niet meer gemaakt door Alfa Romeo en dit is toch een icoon in de historie van Alfa.

Waarom een 2de hands?
Ik heb een leaseauto (Alfa 147) en deze loopt binnenkort uit de lease. Logische stap is een Guiletta leasen. Ik persoonlijk vind het geen super auto (lijkt op een Astra en op een Leon). Daarnaast speelde de catwaarde 30+ mee ondanks de 20% bijtelling. Tevens is de leaseregeling bij mijn werkgever redelijk beroerd en zou dit alles in de papieren lopen.
Ik heb van de nood een deugd gemaakt en besloten een 156 V6 aan te schaffen. Indien ik niet lease krijg ik een mobiliteits budget samen met de besparing van bijtelling komt dit neer op 500 euro netto in de maand. Hiervan kan toch wat leuks gereden worden.

Ik twijfelde aan een GTA maar dat had ik snel uit mijn hoofd gezet. Reden hiervan waren aanschafprijzen en gezondheidsredenen (in een GTA rij ik mezelf dood). De keus Sportwagon of Berlina had ik ook nog niet gemaakt en bouwjaar ook niet.

Na onderzoek op internet en informatie gewonnen bij mijn Alfa Specialist, ben ik gaan zoeken. Halverwege mijn zoektocht belde mijn garage dat een van hun klanten van zijn auto af wilde. Na foto's, proefrit en gesteggel over de prijs deze besloten te kopen. Voordelen waren dat de historie bekend was en ik hoefde niet het hele land door om te kijken naar een auto. Daarnaast was het precies wat ik zocht. V6, lederen interieur, onderhoudshistorie bekend en de kleur (rood leer, blauw/grijze buitenkant side skirts bevielen mij. Alleen de velgen vind ik minder. Op de velgen op de foto zitten nu mijn winterbanden. De zomerbanden zitten op nieuw gekochte sportvelgen (telefoonvelgen).
Het leer is op plekken versleten maar kan nog hersteld worden en dat ga ik ook doen na de winter.

De auto komt uit 2002 en betreft de facelift (interieur dan), daarnaast zijn er ook nog wat technische zaken aangepast.

Aangezien ik een 147 heb is er betreft weggligging geen verrassing voor mij (zelfde onderstel namelijk). De Auto is comfortabel/sportief en de V6 klinkt erg mooi en is lekker soepel.

De versnellingsratio's liggen wel anders t.o.v. mijn 147 en daar moest ik aan wennen.

Mijn 156 heeft nagenoeg alle opties. Er zit een Bose geluidssyteem in, CD wisselaar, Navigatie (oude met pijltjes), stoelverwarming, electrische lendensteun, ruitenwisser sensor, koplampsproeiers en nog wat dingetjes.

Het verbruik van de auto is niet al te best maar dat is geen probleem. Ik heb bewust voor deze auto gekozen omdat ik eens in mijn leven een Alfa V6 onder mijn kont moest hebben. Mijn kilometrage is niet veel ongeveer 14.000 km per jaar waarvan 10.000 km zakelijk is. Ik rij ongeveer 1 op 7.

De motor klinkt geweldig maar volgens mij heb ik dat al opgemerkt, maar ik doe het gewoon nog een keer.

De 156 heeft zwakke punten en dat zijn voornamelijk de draagarmen en koppeling. De koppeling was vervangen bij 150.000 en enkele draagarmen waren ook al gedaan. Het V6 blok is bij normaal gebruik (warmrijden) erg sterk.

updates zullen volgen.

Onderhoud en APK

  • 182.000 km

Op 11 maart is de auto APK gekeurd. Hij kwam er niet doorheen en de volgende zaken zijn naast de 180km beurt vervangen:
- Draagarm linksvoor
- Achteruit schakelaar vastgezet, zodat mijn licht weer brand als ik achteruitrij.

Naast alle filters, olie, remvloeistof. Bedroeg de schade 725 euros.

Mijn verbruik is inmiddels 1 op 8 en dat komt voornamelijk doordat ik 80 rij op de ring omdat ik in A'dam West werk tegenwoordig.

Verder geen bijzonderheden.

Zomerbanden eronder

  • 182.000 km

Op zondagmiddag heb ik samen met mijn krik de winterbanden verwijderd en mijn zomerbanden eronder gezet.

In een uurtje was alles gereed inc. het wassen van mijn wintervelgen en alles weer opruimen in de schuur.

Op de rollenbank

  • 183.500 km

Vandaag heb ik de auto op de rollenbank laten zetten door een tuner/garage in Amsterdam-West/Sloterdijk.

De V6 bulderde erop los en gaf een vermogen van 184pk. Niet slecht want af fabriek gaf de motor 192pk. 9 jaar verder en 183k later heeft de motor niet al teveel verloren.

Ik denk nog na over tunen bij Squadra maar kost nu 875euro.

Het koppel kon niet vaststellen doordat de vonk van de bougies te krachtig is en de meetapparatuur verstoorde. Het vermogen is derhalve gemeten over de wielen.

Hoe dan ook leuke ervaring en een leuk bedrijf leren kennen en weer wat wijzer geworden.

Ik heb trouwens ook mijn lederen bekleding gereinigd, bijgekleurd, verzegelt en gevoed. Het zag er al goed uit maar nu nog beter. In augustus ga ik de stoelen weer even bijwerken met verzegeling en voeding.

Verder geen bijzonderheden.

Groot onderhoud

  • 191.000 km

Het was zover. Mijn auto had weer 3 jaar gereden met zijn distributieriem en was veiligheidshalve aan vervanging toe.
Daarnaast zijn er nog andere zaken gedaan die op het lijstje stonden.
Wat is er allemaal gedaan:
- Nieuwe distributieriem en toebehoren
- Nieuwe thermostaat
- Nieuwe radiateur
- Roest bij de achterruitwisser verwijderd en gelakt
- Autostoelverwarming bestuurderszijde was en is nog steeds defect (vervanging is +/- 400 euro)
- 1 nieuw bougiegatrubber vervangen
- 1 benzine slang vervangen
- 1 nieuw spoorstanghoesje lv vervangen
- 1 APK keuring
- Kleine beurt (olie en filters)

Dit alles voor het bescheiden bedrag van 2.361,39 euro.

Daarnaast moeten binnenkort de remmen en schijven voor vervangen worden.

Voordat ik opmerkingen krijg over de waterpomp. Die is niet vervangen aangezien mijn garage 1 x per 6 jaar de waterpomp vervangt. Aangezien bij de vorige distributieriem beurt ook de waterpomp was meegenomen is dat mij bespaart gebleven.

Daarnaast heb ik op 4 december in 2011 nog mijn winterbanden eronder gezet en ik denk dat mijn zomerbanden medio maart er maar weer onder schroef.

Ik denk niet dat ik de stoelverwarming ga vernieuwen. Het matje dat je kont verwarmt is ongeveer 190 euro. Het monteren van het matje komt ongeveer op 4 uur arbeid en wordt al gauw 4 x 68 = 272 euro. In totaal is dat 432 euro. Helaas vind ik dat de moeite niet meer waard.

Verder geen bijzonderheden behalve dat de auto motorisch weer pico bello is en nog beter rijdt.

Zomerbanden er weer op

  • 192.000 km

Afgelopen zaterdag de zomerbanden er weer op gezet. De winter is als ik de vooruitzichten mag geloven weer voorbij. Wintervelgen schoongemaakt en gemerkt en komen in oktober weer uit de schuur denk ik.

Daarnaast heb ik het interieur met een sopje weer schoongemaakt en heb ik het leer behandeld met verzegeling en voeding.

In 2 uurtjes was mijn auto schoon van binnen en had 4 andere velgen met banden van buiten.

Weer een update

  • 204.000 km

De auto heeft nu 204.000 gelopen en is in maart gekeurd voor de APK. De draagarmen waren nog voldoende maar zullen op termijn vervangen moeten worden. Eind april krijgt de auto een grote beurt.
Deze is niet tegelijk met de APK uitgevoerd omdat ik een USB interface wil hebben ter vervanging van de cd-wisselaar. In de garage zijn ze erg lang bezig geweest met het proberen om de interface aan de praat te krijgen dat er geen tijd was voor de beurt. Eind april gaan ze weer proberen om de USB interface werkend te krijgen.

In mijn vorige update is er een nieuwe uitlaat onder gekomen. Drie maanden en 1 dag later heb ik deze opgeblazen. Ik hoorde bij de hogere toeren 5.000 en hoger dat er een blazend geluid was, het zal wel dacht ik. Op de bewuste dag reed ik 110 op de linkerbaan, ik moest uitvoegen en zag iets verderop een gaatje. Terug in zijn drie en dan door tot 140 en ik kan uitvoegen. Zogezegd, zogedaan alleen zei de uitlaat boem bij 130 en klonk mijn auto wel heel sportief. Ik ben meteen doorgereden naar de garage en was daar om 17:30. Leenauto (alfa 147) mee en de volgende ochtend had ik mijn auto weer terug. De garage en ik denken aan een constructiefout aangezien de hele zijkant (lasnaad) open gegaan was. Er was verder geen schade dus dat viel mee.
Ze hadden nog nooit zoiets gezien.
Bij de nieuwe uitlaat heb ik het blazende geluid ook niet meer. De garage handelt het af onder garantie dus dat is ook mooi.

Afgelopen week-end de zomerbanden er weer onder gezet en de auto gewassen. Het leer zal ik binnenkort weer reinigen, voeden en verzegelen.

De auto rijd verder prima en heb geen klachten verder.

Verkocht

  • 210.000 km

Ik heb een tijd niks van me laten horen. Ik heb mijn auto helaas moeten verkopen in September vanwege emigratie plannen. De auto is verkocht aan een liefhebber die er weinig mee zal rijden.

De auto was redelijk snel verkocht, ik had alle facturen nog en ook het onderhoudsboekje was afgetekend,dit gaf de koper vertrouwen en daarnaast was ik eerlijk over komend onderhoud en aandachtspunten.

Ik mis mijn auto nog dagelijks en dat is eigenlijk ook het enige dat ik mis aan Nederland.

Resumerend ik heb er de afgelopen 4 jaar voor zo´n 10.000 euro aan onderhoud uitgegeven.
Nieuwe remmen en schijven.
Nieuwe einddemper (Ragazon)
4 nieuwe zomerbanden (Michelin Pilot sport)
4 winterbanden
Nieuwe radiateur
Nieuwe ashoezen links en rechts
Nieuwe achter ruitwisser motor

Een V6 heeft gewoon wat meer aandacht nodig en dat kost nu eenmaal geld. De garage waar deze auto in onderhoud was besteed veel meer tijd en aandacht aan de auto, dit betaald zich terug in rijplezier en je hebt geen ANWB lidmaatschap nodig aangezien de auto altijd in topconditie verkeert.

In de toekomst wil ik zeker weer een Alfa rijden.

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.