Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 V6 24V (2001)

autoreview

Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 V6 24V (2001)

Signalement

Uitvoering156 Sportwagon 2.5 V6 24V
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf226.000 km
KM-stand laatst226.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Droomauto met gemengde gevoelens

  • 226.000 km

-disclaimer-
Ik schrijf dit grotendeels uit mijn hoofd; allerlei details kwa bedragen en dergelijke zal ik later nog corrigieren. Het klopt echter wel in grote lijnen. Ik zal de tekst later corrigieren op onder andere leesbaarheid.

[Reden aankoop]:
Eind 2014 kwam het moment dat wij besloten om de Toyota Celica (1e auto) te verkopen. De redenen waren drieledig:

1) Ik had helaas niet zo'n beste Celica gekocht. In de tussentijd had dit ding een RVS uitlaat gekregen, andere 17 inch wielen en verse remschijven met Ferodo blokken voor. Echter er moest kwa carrosserie nog veel gebeuren; de dorpels waren krokant en de achterklep was ook niet mooi... Doorgaan met deze auto en een boel geld erin steken of?
2) Het 1.8 Toyota 7AFE blok met 116pk in combinatie met 1070KG was leuk... maar ik wilde toch graag meer vermogen.
3) Het eerste kind was gearriveerd, wat ons beiden overtuigde dat een 2 deurs coupé niet echt ideaal was :).

Er zou een station komen met veel power (turbo benzine 4 cyl, V6 of 6cyl). Ik dacht aan een 180pk of meer, 6 versnellingen en airco. Na een aantal opties (Volvo V40 T4, een paar audi's en bmw's) ben ik uiteindelijk bij een Alfa Romeo 156 SW uitgekomen.
Na een paar maanden zoeken (en een alfa 156 laten keuren, die uiteindelijk te duur zou worden als gebreken werden aangepakt) kwam ik een mooie tegen op marktplaats. Snel contact opgenomen; maar de auto was net ingeruild bij een garage. Zij hadden de auto nog niet op de brug gehad en hij stond nog niet op internet; maar wij konden kijken. Ik had mij inmiddels uitgebreid ingelezen in de sterke en zwakke punten van de Alfa 156 en ik was ervan overtuigd dat ik vrienden en familie ook kon bewijzen dat hun Alfa aversie kwa betrouwbaarheid ongefundeerd was.

Het volgende viel op: Stond nog mooi in de lak (op een klein plekje na op het dak). De bodem was keihard (aandachtspunt bij 156's).
Geen roest bij de veertorens; schijven en blokken zagen er goed uit. Maar, gezien de onderhoudshistorie was het nodig om een distributiewissel uit te laten voeren en hij kon vier nieuwe banden gebruiken (18 inch).
Voor het bovenstaande kan je zo dik 1200 euro verder zijn. Geen probleem; wij hadden direct een budget van 4000 euro en de beschikking over een extra 1000; dure rekening geen probleem!

De auto was thuis en wij besloten er niet mee te rijden totdat de distributie en banden gedaan waren; een kapotgelopen V6 is het laatste wat je wilt.... toch? Niet gokken!

[Eerste onderhoud; direct goed aanpakken]:
Nauwelijks een week later was de riem, waterpomp, spanrollen en toebehoren gewisseld bij een specialist die originele onderdelen gebruikte en calibers. De specialist had de auto ook nog op de brug gezet en nagelopen en gaf er complimenten voor de goede staat (alle aandachtspunten; muv. draagarmen) waren in orde.

Daarna werden de draagarmen aangepakt en 4 nieuwe banden (Nokian Zline - superspul) gemonteerd en oliewissel. Top; vele jaren rijplezier dacht ik.

[Catastrofe]:
Omdat mijn fiets op het station in beslag was genomen (fout gestald.. stom). Besloot ik deze maar eens vrij te kopen en op te halen. De sportwagon is eigenlijk geen echte station; het is meer een ruime hatchbak kwa laadruimte.. dus rijden met de klep open en genieten van het heerlijke Busso geluid met Madeno einddemper :D.

Na een drie kwartier (doelloos opwarmen) rond gereden te hebben, besloot ik de fiets thuis te brengen en even wat snelweg te pakken. Vanuit Amersfoort reed ik naar Zeist en keerde daar om (Nu moest het Busso blok wel mooi zijn warmgelopen).

Op de terugweg naar Amersfoort besloot ik eens lekker de snelweg op te planken. Allemachtig wat een sound en power! Na spectaculair (zonder asociaal te worden) ingevoegd te hebben, besloot ik een downshift van 5 naar 4 en -bam- wat een vermogen en door richting de redline. Ik weet nog dat er tegen de 6000 toeren het aanzuiggeluid van lucht steeds heftiger werd en toen... *BOEM*
Het klonk alsof er een stuk uitlaat was weggeslagen; en ik had ineens geen power meer en hij liep totaal niet mooi meer...

[Fast forward]:
Na Diagnose bij de specialist bleek (helaas) dat er geen distributiefout was opgetreden (want dan had ik garantie gehad), maar dat een van de lagers niet goed waren van het blok. Wat gingen wij doen? De verkoper wilde wel tegen kostprijs een ander blok erin hangen; maar dit is (zeker met de distributie) echt specialisten werk. Dat durfden wij niet aan.

Gingen wij inmiddels 3000 euro weggooien door de auto voor een fractie weg te doen? Of gingen wij het blok laten wisselen voor een 2.5 of zelfs een 3.0 of 3.2 liter?

[Motorwissel (12 feb 2014 tot 24 feb 2014)]:
Het zou betrekkelijk weinig extra kosten om een 3.0 liter blok erin te hangen, inplaats van een 2.5. Dus zodoende; helaas bleek dat de koppeling ook redelijk versleten was en de injectoren die ik moest hebben ook weer voor een extra meerprijs op te leveren. Al met al heeft dit zo'n 3000 euro gekost (ook nu weer distributie gedaan). Het pakte toch wat duurder uit.

Ik zat inmiddels al pakweg op 5500 a 6000 euro; dat ging een stuk harder dan de bedoeling was. Toch; zoals mijn ouders zeiden: zo'n mooie station voor 6000 euro; zo moet je het maar zien toch? Inmiddels vond ik het jammer dat ik niet de 156 GTA had gekocht voor 5000 euro die mij ook werd aangeboden.

Maar! Een 3.0 liter busso met rode injectoren (klaar om gechipped te worden). Voor nu zat ik op ongeveer 220PK met meer in het verschiet, maar dat zou nooit komen voor mij.

[Catastrofe 2]:
Mijn partner verloor haar baan... en de benzine prijzen gingen toch wel heel hard naar de 1.80 euro per liter. Wij maakten niet zoveel kilometers (woon/werk ging ik grotendeels met de trein) en deed 8000 per jaar; er zat niks anders op dan minder rijden en niet meer voor pleziertochtjes weg.

[Hachelijk moment]:
Alles leek goed te gaan; maar plotseling had na de afrit vooraan het stoplicht geen versnellingsbak meer. Daar sta je dan met je auto vooraan het stoplicht met links en rechts auto's naast je. Het bleek dat de klikkoppeling tussen versnellingsbak en versnellingsbakkabel zo lam was, dat deze losschoot. We wisten tijdens de wissel al wel dat deze niet super vastklikte; echter het moest hopelijk wel goed gaan. Uiteindelijk de klikkoppeling erop geklikt en in de 1 naar de specialist gereden.

Wat blijkt; deze klikkoppeling kon niet los gekocht worden (je koopt dit met kabel en mechaniek bij Alfa), maar gelukkig had hij nog een exemplaar liggen. Totale kosten gelukkig 0. Vooral mijn partner kreeg een punthoofd van het in hoog tempo verdampen van ons geld.

[Verdere onderhoud]:
april 2014 - De auto begon steeds minder mooi te lopen, klonk raar (hees) en mistte vermogen. We dachten eerst dat de 3.0 software op de ECU niet goed was, maar uiteindelijk bleek de oorzaak te liggen bij een lambdasensor (auw duur). Hierna liep hij als een trein en kon het genieten weer beginnen! Wel viel mij op dat de dempers wat moe begonnen te worden... dat zou gauw weer een euro of 600 gaan kosten..

Ook moest er iets aan de bodem gelast worden; zat een rare plek.

[december 2014] - Accu werd slecht; we hebben deze een paar keer moeten jumpstarten.. een nieuwe accu was eigenlijk al te duur voor ons (13e maand wel in zicht gelukkig) en mijn vrouw had nog geen werk gevonden en de tweede was op komst (dat was gelukkig wel gepland)
Om het erger te maken; ook het ABS lampje ging branden.

Berekeningen lieten zien dat wij de auto nog wel een jaar konden houden; maar dan zouden wij nog minder rijden en deze niet het verdere onderhoud krijgen om hem in goede conditie te houden (met een tweede op komst was het 2e inkomen voorlopig uitgesloten).

Zo'n auto rijd je niet op; deze houd je bij. In de tussentijd hadden wij alle maatregelen al genomen om maandelijkse kosten te drukken.. de Alfa was het laatste wat een aardige aanslag was op onze portomonnee.
Al met al besloten wij de auto binnenkort te koop te zetten; wetende dat wij daardoor alsnog een boel geld zouden weggooien.

[Verkocht (februari 2015)]:
De auto heeft uiteindelijk een maand te koop gestaan en is via de Alfa specialist waar ik hem in onderhoud had verkocht aan een andere klant. De accu nam ik voor mijn rekening. De specialist nam de ABS fout voor zijn rekening (en dit bleek uiteindelijk de computer te zijn) die mogelijk een tik gekregen had van het jumpstarten van de slechte accu (zucht..)

[Eindbeoordeling]:
Tja; wat doe je met een auto waar je donders veel plezier mee hebt gehad en eigenlijk op de motorwissel na maar twee echte kwalen had? Namelijk de lambdasonde en de accu.

De koppeling met drukgroep had uiteindelijk gewisseld moeten worden, net zoals de dempers. Maar gezien de kilometerstand van dik 220k was dat geen schande. Ook staan de 2.5V6 Busso blokken erom bekend dat ze vrijwel onverwoestbaar zijn. Met wat minder pech met deze auto en privé had ik hem nu nog gehad.

Comfort: Drie sterren - voldoende:
Verlaagd met 18 inch velgen, met verse dempers was dit goed geweest voor 4 sterren. Hij was niet oncomfortabel, wel sportief :). Hoe hij door de bocht ging :D.

Prestaties: Vijf sterren:
3.0 liter 220PK met een geluid waar je blij van word en een trekkracht om een kleine maan uit zijn baan te gooien! Door de korte versnellingsbak van de 2.5 kon ik in theorie een 156 GTA goed bijhouden. Nooit getest; maar een moderne Porsche bleef wel sneller ;).

Betrouwbaarheid: Twee sterren - onvoldoende:
Ik heb getwijfeld of ik dit op vier sterren moest zetten. Ja, dat was het geweest als het blok van mijn exemplaar niet plofte. De rest is onderhoud/slijtage. Maar doordat dit blok kapotliep heb ik het op onvoldoende gezet. Let wel; dit is helemaal niet mijn oordeel kwa betrouwbaarheid over de 156 in het algemeen; maar helaas mijn exemplaar.

Verbruikskosten: Drie sterren - voldoende: 18 inch banden zijn duur; de distributiewissel is duur en onderdelen voor deze auto die ooit tegen de ton in guldens kostte ook. Sportievere auto's hebben nou eenmaal duurdere kwa onderdelen en slijtage lijkt mij meer door de sportievere opzet (draagarmen voor bijvoorbeeld).

[Zou ik nog een auto van hetzelfde merk overwegen] Als dagelijkse auto voorlopig niet. Ik zou wel een leuke Alfa Romeo GTV willen; maar met een vrouw en twee kinderen is dat natuurlijk geen dagelijkse auto. Voorlopig doe ik het even met een Seat Cordoba, totdat er geld is om weer een leuke auto te kopen voor erbij. Helaas gaat dat nog wel heel wat jaren kosten..

[Is een 156SW V6 wat voor mij?]
De meeste exemplaren zijn toe aan een distributiewissel. Alhoewel dit voor 800 euro kan; kan je beter zo'n 1200 euro reserveren. Je wilt je waterpomp meepakken en als het kan OEM onderdelen laten gebruiken. Vermijd alle toko's die geen speciale apparatuur (Calibers) hebben.

Let goed op de bodem; alhoewel roest in principe niet meer zo'n probleem is op modernere Alfa's (denk 159, GT, GTV) gaat het nog al eens mis met de bodem, plek bij veertorens en dorpels bij de 156.

Zorg dat je een goed bedrag achter de hand hebt (voor elke auto). Dit had ik ook; en zonder kapot gelopen motorblok had ik ruim voldoende gehad. Kortom; kan je zo'n 156 V6 nog maar net betalen (maar welke andere performance auto dan ook van BMW, Audi of whatever), vergeet het dan en spaar door.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.