Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD (2001)

autoreview

Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD (2001)

Signalement

Uitvoering156 Sportwagon 1.9 JTD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf135.000 km
KM-stand laatst350.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Una bella macchina!

  • 285.000 km

Eindelijk een Alfa 156. Het was een lang gekoesterde wens. Een diepdonkerblauwmettalic 156 1.9JTD-8V SW van 2001 met 135.000km op de teller.

Toen de 156 geïntroduceerd werd, vond ik hem direct al prachtig. Sterker nog, ik vond het de mooiste auto in zijn klasse van dat moment. Ik kan me ook nog herinneren dat ik eens in de gelegenheid was om kort na de introductie een stukje in een 156 te rijden. Maar toen waren ze voor mij nog veel te duur.

Bij de aankoop van mijn vorige auto, een Peugeot 406, had ik ook al overwogen om een 156 te kopen. Ik durfde dat niet aan, ik wist toen nog niet beter. Alfa had toch een bepaalde naam en dus was ook ik misschien wel wat bevooroordeeld over de kwaliteit. Helaas heb ik dus voor de Peugeot gekozen en dat heb ik geweten. Een auto had me nog nooit zoveel geld gekost.

Na het Peugeot debacle uiteindelijk dus een 156 gekocht. Ik durfde het aan omdat enkele collegae van me er ook een hadden gekocht. Hun 156’s bleken aardig probleemloos te zijn. Die van mij heb ik gekocht bij autobedrijf Wouters in Tilburg. Dit is een Italiaanse autospecialist. Ik weet niet zeker of ze ook officieel Alfa Romeo dealer waren, ik dacht het niet. Nu in ieder geval zeker niet.

Ik heb deze auto met heel veel plezier gereden. Ik vond hem fantastisch. Uiteindelijk heb ik toch weer wat anders gekocht omdat er ondertussen wel wat aan mankeerde.

Aangezien het weer een tijd is geleden dat deze auto in mijn bezit was, heb ik niet meer helemaal helder welke problemen en of bijzondere reparaties er zijn geweest. Hieronder staat hetgeen ik me nog kan herinneren:
• Druksensor airco vervangen (garantie).
• Slang airco vervangen (garantie).
• Wieldraagarmen voorzijde boven en onder, links en rechts vervangen.
• Reactiestang linksachter vervangen.
• Wiellager rechtsachter vervangen.
• Distributieriem & rollen & waterpomp vervangen.
• Radiateur vervangen.
• Thermostaat vervangen.
• Stilgevallen. Na een paar minuten weer verder kunnen starten. Krukassensor vervangen.
• Heel erg inhouden en niet boven de 2000 rpm te krijgen, EGR-klep vervuild, plaatje in EGR leiding gezet om deze buiten werking te stellen.
• …. Als me nog wat te binnen schiet, zal ik het hier toevoegen.

Het onderhoud en de meeste reparaties heb ik zelf uitgevoerd. De APK liet ik uitvoeren door Alfa Romeo specialist Goos van Pelt in Veen. Als er dan eens iets was, heb ik dat door hun laten verhelpen.

Ik heb diverse banden versleten. Bij aankoop zaten er Michelin Pilot Primacy banden onder. Die waren prima, maar ik koop nooit Michelins omdat ik ze veel te duur vind. Zelf heb ik later Bridgestone Turanza ER300 banden gekocht die prima bevielen en later ook nog Falken Ziex. Dat was een minder goede keuze. Veel onbalans. Ik vermoed door hoogteslag in de banden.

Toen ik uiteindelijk de keuze had gemaakt om wat anders te kopen, was dit voornamelijk gebaseerd op onderstaande redenen:
• De bestuurdersstoel was compleet doorgezeten. Een stoel van de sloop zag ik niet zitten, meestal zijn deze ook doorgezeten. De vulling van een bijrijdersstoel gebruiken om hier de bestuurdersstoel mee te vullen vond ik een klas waar ik geen trek in had.
• Er zat een storing in de auto die zich alleen bij het trekken van de caravan soms openbaarde; het gedurende een paar seconden compleet wegvallen van het vermogen. Ik kreeg niet gevonden war hem dat in zat.
• Ik had het idee dat niet alle paarden meer aanwezig waren.
• De gloeistiften moesten worden vervangen. Op zich geen verschrikkelijke klus, maar het telde wel mee.
• Er was weer werk aan de wielophanging, deze begon wat slap te worden. Ik denk dat de schokdempers minder begonnen te worden.

Al met al vond ik het niet interessant om nog te investeren in mijn 156. In april 2013 heb ik wat anders gekocht. Ik heb de 156 bij 285.000km ingeruild op een Fiat Bravo 1.9 multijet uit 2007.

Het is wel leuk om te zien op de RDW site, dat er een nieuwe eigenaar is gevonden! Ik heb net gezien dat de vervaldatum APK 5-10-2017 is.

Weer te koop!

  • 337.568 km

Mijn oude 156 staat weer te koop! Ik vond hem toevallig op marktplaats. De huidige eigenaar heeft hem na mij gekocht en heeft de kilometerstand nog een aardig stuk op weten te voeren.

Wederom te koop!

  • 350.000 km

Gespot in een woonwijk van Tilburg zag ik vandaag mijn ex-ex-auto weer staan, met een bord te koop erop!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.