Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 2.5 V6 24V |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 147.800 km |
KM-stand laatst | 147.597 km |
Bella machina parte seconda
- 147.597 km
Na twee jaar rondgereden te hebben in een prima rijdende Alfa 156 1.6 waar in mijn inzien de reparatiekosten niet opwogen tegenover het plezier van 6 cilinder de knoop doorgehakt om te upsizen(praten in 2011 toen de benzine literprijs ongeveer €1,64 bedroeg).
Bij A37 Auto in Klazienaveen, goede Alfa handelaar met regelmatig mooi spul en genoeg reserveonderdelen, stond deze uit de eerste hand geleverde Alfa Romeo 156 2.5 V6.
In het aankoopproces nog wel een Alfa 147 1.6TS, 1.9 JTD en Alfa 156 2.0 JTS overwogen, maar gezien de staat en het betrouwbare karakter van de 2.5 Busso V6 toch voor het een na dikste gegaan(GTA zat nog niet in het budget).
Een 6 cilinder rijden is toch ook wel wat bijzonders(heb in mijn stageperiode bij BMW regelmatig in 3-series(e90) en 5-series(e60) mogen rijden en zoals de Duitsers zeggen is de Laufkultur optimaal. Een petrolhead moet volgens Topgear immers Alfa Romeo gereden hebben en ik vind dat de 6 cilinder(of meer) beleving daar zeker bij hoort.
Iets meer dan €1500 toe betalen maar dan wel 70 pk en 2 cilinders meer, leren bekleding, grootbeeld navigatie, houtenstuur, klasse 3 alarm en automatische airco, om in occasionhandel clichés terug te vallen een BOMVOLLE AUTO! Wat ook terug te zien is in de aanschafwaarde van boven de €35.000.
Aangezien ik verder qua uiterlijk een Grigio Chiaro uitgevoerde 156 had met 15inch velgen hadden de buren niet eens door dat ik een andere auto had gekocht(is ook niet erg koop de auto voor mezelf :D) en kon het stille genieten beginnen. Hier onder uitgeschreven wat mijn ervaring zijn:
Design ****:
Tja kan ik kort over zijn, zie mijn vorige review tijdloos model. De 156 is al een goede Italiaanse pizza eenvoudig en heeft niet veel opsmuk nodig. Vind dit ook een van de weinig modellen die zelfs met standaard velgen in 15 inch er nog steeds knap op staat. Tuurlijk is een sportpakket bumperset met 17inch nog mooier, maar er mag nog altijd wat te wensen zijn.
Cockpit is nog iets mooier afgewerkt tov de eerdere 1.6 heb nu een echt houten stuurtje icm console waarin een oud maar goed functionerend Navi-stysteem van Kenwood in zat, wat er als geheel mooi ingebouwd zat en dat voor 1999.
De zwart leren MOMO zetels maken het interieur af.
Comfort ****:
Zie ook vorige review op lange afstanden is het een erg comfortabele auto. De auto ligt goed op de weg is nog best zacht afgeveerd. Tov de 1.6 is de V6 veel stiller en is er een extra 6e versnelling. De audio is opgewaardeerd icm de Kenwood en is goed geluid.
De auto is het meeste in zijn element met cruisesnelheden tussen de 120 en 160 km/u. Heb ruim een half jaar traject Emmen – Apeldoorn (110km) mogen rijden en dat wordt een goede comfortabele auto echt je maatje.
Mocht van mijn werkgever het zelfde traject namelijk eerst ook een in Peugeot 107 mogen rijden, dit na een weekje echter geweigerd ivm rugklacht door de beroerde stoelen. Dan maar met kilometervergoeding van €0,19 met de V6 rijden, niet de meest economische keuze maar wel een stuk leuker.
Afwerking ***/*:
Ten opzichte van de 1.6 is deze vanbinnen voor mijn gevoel beter in elkaar gezet, echt geen enkele rammel in het interieur en door de leren bekleding is de portierbekleding ook meegenomen wat een veel luxere uitstraling geeft.
Prestaties ****:
Alfa’s staan er om bekend als sportieve en snelle auto’s, hoewel de dit imago tot de introductie van de nieuwe Giulia 2015 wel wat van de glans heeft verloren.
Met de prestaties van de 2.5 kom je weinig tekort, de 190 pk is niet wereldschokkend als je het vergelijkt met de 2.0 diesels of turboblokken van tegenwoordig. Maar toch op minder dan 1300 kilo gaat het met 7,3 sec naar de honderd en heeft ie een top van boven de 220km/u.
Het is vooral ook de manier waarop het vermogen wordt opgebouwd, dit gaat heel geleidelijk en het blok versnelt tot 6300 giri(RPM) waarbij de sonore V6 brom heerlijk door de uitlaat brult.
Op de autobahn kun je de Audi en BMW rijders goed partij bieden en tot voor een fractie van de aanschafprijs.
Qua weggedrag heeft de 156 een goed compromis tot sportief en comfortabel rijden, wel merk je dat de V6 meer gewicht op de vooras heeft tov het 4 cilinder blok en heb je eerder last van onderstuur met het in de bocht “zetten”. De 6 bak schakelt precies maar wel een tikkie zwaar, wel echt een stuk beter dan de 5 bak in de 1.6 die toch een beetje haakte.
Verbruikt/kosten ***:
Met mijn ietwat stevige rijstijl 1 op 9,01 op basis van mijn Spritmonitor over bijna 30.000km met 60% snelweg verkeer. Gemiddelde brandstof kosten per 100km €18,22 met uitschieters van 1 op 11 tot 1 op 7.
Relatief hoog verbruik, maar genieten icm power mag ook wel wat kosten. Qua reparaties (zie ook kopje PROBLEMEN/KOSTEN) geen buitensporige reparaties gehad wat buiten regulier onderhoud viel.
Qua wegenbelasting is het een van de lichtere 6 cilinders in het C en D segment(in vergelijking met een Golf VR6, BMW 325i of Audi A4 V6) wat toch best positief is voor de kosten.
Eindconclusie ****/*:
Misschien wel de fijnste auto (2015) die ik tot nu toe heb gehad door de dikke motor en modelcombinatie.
Heb nu totaal 4 jaar in 2 verschillende 156 gereden en ben er zeer tevreden over geweest. Reden dat ik de V6 weg heb gedaan waren aankomende kosten voor groot onderhoud(distributie, draagarmen en waterpomp) die niet opwogen tegen de dagwaarde en het feit dat ik even weer toe was aan wat anders.
Het model 156 heeft naar mijn mening een onterecht negatief imago, het zijn best goede auto’s met hier en daar wat specifieke aandachtspunten(lees draagarmen, olievebruik 1.8 en 2.0 en mogelijke roest aan de bodemplaat). Het model is inmiddels 18 jaar oud en de echte pareltjes worden schaars als occasion.
Qua restwaarde zijn beide modellen voor mij als occasionkoper goed gebleken, respectievelijk €1750(in 2,5 jaar voor de 1.6) en €1150 (2 jaar voor de 2.5) afgeschreven met aanzienlijke kilometers.
Voor uitgebreide kosten/problemen analyse zie hieronder:
PROBLEMEN / KOSTEN (167.168 - 196.700 km)
Heb deze 156 nu twee jaar gereden en hier een samenvatting van de reparaties, keuringen en onderhoudsbeurten.
148.000 (2011)
Direct bij aanschaf bleek de Airco niet goed te werken, kwestie van een leiding vervangen en afvullen met koelmiddel bij een aircospecialist totaal €150
155.000 (2012)
Voorpijp uitlaat heeft een deuk(bleek al bij aanschaf bijna jaar terug was een aandachtspunt bij de APK ivm CO uitstoot van de uitlaat) helaas dure reparatie icm lambda sonde vervangen €580
157.000 APK+Reparatie (2012)
Tijdens APK blijkt ook de midden en achterdemper van de uitlaat vervangen te worden, hadden ze volgens mij bij de reparatie van 155k ook wel mogen zien, slechte beurt bij Profile in ieder geval.
Remmen zijn ook aandachtspunt. €370,-
158.000 Remmen vervangen (2012)
Tijdens korte vakantie in de Eifel(heerlijke haarspeld bochten) vind ik de auto toch niet lekker remmen en later loopt het remblok ook nog aan, tijd om te vervangen.
Remschijven + blokken achter vervangen en revisie van de remklauw totaal €278,-
175.000 APK+beur+reparatie
Olieservice gegeven, remleiding en slangen waren doorgeroest, deze vervangen €220,-
178.395 Auto verkocht!
Distributie zat er door 3 jarige vervangingstermijn aan te komen en draagarmen waren ook niet helemaal fris meer(kraken). Begrote reparatiekosten tegen de €1500 als ik het zou uitbesteden bij specialisten die niet in de buurt zitten van mijn woonplaats. Dealer onderhoud is nog een stuk duurder, dus afweging gemaakt om een andere snelle auto aan te schaffen een Seat Ibiza 1.8 20v Turbo die 6 jaar jonger is.
Dit was vast niet mijn laatste Alfa Romeo, erg fijne auto en mis de V6 motor nog steeds.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.