Alfa Romeo 156 2.4 JTD (2000)

Alfa Romeo 156

Uitvoering156 2.4 JTD
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2010

Eerste kennismaking met dit model.

Hij is gearriveerd. Een zilvergrijze Alfa 156 2.4 JTD. En hoewel mijn vorige auto (de Volvo) ook een 2.4 liter was, is dit toch totaal iets anders. Ik lees in diverse reviews over dit model dat het geluid verslavend is. Nou vind ik dat iets te hoog gegrepen, maar feit is, dat eenmaal op gang, het motorgeluid niet meer een typisch dieselgeluid is, maar meer een diepe donkere brom. Een heerlijke trekkracht en bijzonder soepel in eigenlijk alle toergebieden. Hoewel het betere werk zich tussen de 2000 en 3000 toeren afspeelt. Mijn eerste indruk: prachtig en tijdloos model. Mooi lijnenspel. Ondanks dat het model in 1998 is geintroduceerd, vind ik het nog steeds geen achterhaald model en kan het de vergelijking met de meeste modellen nog steeds aan. Stuurt snaarstrak en is bijna niet van zijn lijn af te krijgen. Hoewel ik 'm nog lang niet op zijn grens heb gereden, zijn de bochtsnelheden van een 156 behoorlijk hoog. De meeste weggebruikers haken af bij het doorrijden van een lus op een klaverblad. De twee kokers voor je neus met daarin de snelheidsmeter en de toerenteller en de drie "klokjes" in de middenconsole vind ik van een bijzondere schoonheid en nog steeds bijzonder gaaf om te zien. De mijne heeft een zgn "hout"-set, d.w.z. een houten stuur, een houten knop op de versnellingspook en een houtlook kunststof op de middenconsole. Ik vind het een mooie uitstraling hebben, naar het staat een ieder vrij om daar anders over te denken. Ik moet zeggen dat de verkoper zijn best heeft gedaan om de Alfa keurig af te leveren. Geen stofje aan de binnenkant en de auto lijkt van niet-rokers te zijn geweest, want de asbak is nog steeds maagdelijk schoon. Wat een compleet andere auto dan de Volvo 940, die tot vandaag mijn maatje was. Jammer dat hij de geest gaf, maar ik hoop met deze 156 ook weer hele prettige en ongestoorde kilometers te kunnen gaan maken. Van het eerste ben ik zeker, het laatste moet ik nog maar afwachten.