Alfa Romeo 156 1.6 T.Spark 16V (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 1.6 T.Spark 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 123.000 km |
KM-stand laatst | 154.000 km |
- 154.000 km
Aanstaande vrijdag kan ik mijn nieuwe (tweedehands) auto ophalen: een Peugeot 406 Coupe 3.0 V6. Na drie Alfa Romeo's is voor mij de lol eraf en wil ik eens iets anders proberen.
De laatste Alfa betrof een 156 1.6 uit 1997, de oervariant zogezegd, met het Bosch injectiesysteem wat ook in de 146 zat. Deze schafte ik aan nadat mijn 155 de geest had gegeven. Hij had me een jaar eerder 250 euro gekost en toen de koppakking sprong heb ik er logischerwijs snel afscheid van genomen. De 156 dus. Het 1600 motortje is eigenlijk een beetje te zwak voor de auto, iets wat met name onder de 3000 toeren tot uiting komt. Rustig bij het stoplicht wegrijden is dan ook ECHT rustig. Wil je wat sneller door het verkeer komen, moet je eigenlijk constant rond de 4000 toeren gaan zitten, wat resulteert in een benzineverbruik van rond de 1 op 9. Wil je dit voorkomen, moet je dus echt een betrekkelijk gezapige rijstijl aanhouden. Op zich geen probleem, maar ik mag zelf graag wat sportiever rijden.
De wegligging is uitstekend. De 'dubbele wishbones' zorgen voor een uitermate strakke positie op de weg, en je hebt eigenlijk nooit het gevoel dat je de controle verliest. Een absoluut pluspunt in dat opzicht. De schaduwkant van deze draagarmen, is dat ze constant aan vervanging toe zijn. Een setje onderste draagarmen voor de voorkant kost je snel 250-300 euro incl. montage, en dan heb je de bovenste en de achterste nog niet gehad. Goed, 300 euro is opzich nog te bezien, maar na 40.000 km ben je weer aan de beurt en dat wordt op den duur toch vervelend.
Voor de rest is het afgelopen jaar het volgende vervangen:
- Luchtmassameter
- Thermostaat
- Distributie (1x in de 60.000)
- Nokkenasversteller
- Koppelingcilinder
- Stappenmotor
- Handje relais en ander klein spul.
Alles bij elkaar zo'n 1500 euro in een jaar tijd. Op zich niet astronomisch veel, maar het vervelende was dat het allemaal een beetje om de maand kwam. Was het een niet stuk, dan ging het ander wel weer kapot. Misschien een gevalletje dikke pech...
Qua interieur heb ik verder weinig te klagen gehad. De leren stoelen zaten uiterst comfortabel, en zelfs een reis van 2300 km naar Roemenie was niet overdreven vermoeiend. Wel zijn er door het hele interieur allerhande kraakgeluidjes te horen, die de meeste mensen afdoen als 'karakter/typisch Alfa', maar die ik gewoon nog steeds heel irritant vind. Datzelfde geldt voor de temperatuurmeter, die standaard 70 graden aangeeft, zelfs nadat de thermostaat was vervangen. Uitlezen wees uit dat de motor gewoon goed op temperatuur komt, maar dat het wijzertje dit simpelweg niet erkent (binnen de Alfa scene staan de berijders van auto's met deze kwaal bekend als de 70 graden-Club).
Alles bij elkaar heb ik best veel plezier beleeft aan deze Alfa. Toch kijk ik wel uit naar een wat luxere auto met meer vermogen (waarvan ik overigens echt niet de illusie heb dat ie goedkoper rijdt), want snel is deze Alfa niet. De kosten die je er aan hebt staan eigenlijk niet helemaal in verhouding tot wat je ervoor terugkrijgt. Ik moet er echter wel bijvermelden, dat een deel van deze kosten voort is gekomen uit achterstallig onderhoud bij de vorige eigenaar.
Met de 156 is het eigenlijk net als met alle Alfa's: je moet een beetje geluk hebben (hoewel twee rechterhanden ook nooit weg zijn). De een rijdt probleemloos rond, de ander heeft constant problemen. Ik zat er eigenlijk een beetje tussenin. Toch kijk ik erg uit naar mijn volgende auto. Nog een paar nachtjes slapen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.