Alfa Romeo 147 3.2 V6 24V GTA (2003)

autoreview

Alfa Romeo 147 3.2 V6 24V GTA (2003)

Signalement

Uitvoering147 3.2 V6 24V GTA
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf71.000 km
KM-stand laatst86.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 86.000 km

Juist in het gelukkige bezit gekomen van een Alfa 147 GTA!

Deze auto stond al langer op m'n verlanglijstje en na de verkoop van de vorige auto stond niks meer in de weg om er daadwerkelijk eentje aan te schaffen. Het aanbod GTA's is nogal laag, daarbij zijn er veel exemplaren die eruit zien alsof ze een zwaar leven gehad hebben. Een fijn, standaard exemplaar is moeilijk te vinden.

Deze betreffende kwam ik tegen bij Alfa dealer Heida te Bennekom. Een gerenomeerde naam in Alfa land. Dat nette exemplaren echt schaars zijn, blijkt wel uit het feit dat ook Heida over de grens kijkt. Mijn GTA komt uit Duitsland, regio Hockenheim, en is gebouwd in 2003. Bij aankoop stond er 71.000km op de teller.

Het uiterlijk is gewoon prachtig, lekker dik, waardoor je haar zeker herkent als zijnde speciaal. Uitgeklopte wielkasten, met bijbehorend lichtmetaal en 225 bede banden. Ook het interieur kan me goed bekoren, prachtige "retro" zwart/grijs leren stoelen.

Sinds de aankoop heb ik er zelf nu ongeveer 800km mee gestuurd, goed voor bijna 2x tanken. De GTA is redelijk hard gedempt, wat ik persoonlijk wel fijn vindt. De vering is wat softer. Dit merk je vooral bij drempels, waar de voorkant redelijk ver inveert ook door het gewicht in de neus.

De wegligging is voor de doorsnee sportieve berijder scherp genoeg, maar niet echt hardcore. Tractie bij het uitkomen van de (vooral korte) bochten laat te wensen over met 250pk op de voorwielen. Ik ben er in ieder geval meer dan tevreden mee.

Pronkstuk van de GTA is natuurlijk de motor. De 3.2 V6 24v. Een juweeltje, zowel voor het oog als het oor. Met een prachtige vermogensafgifte. Soepel en snel. dorstig ook, maar daar maak ik me met de beperkte jaarkilometrage die ik ermee rijdt minder zorgen om. De versnellingen sluiten perfect aan op de motor. Je hebt nooit het idee dat een versnelling te kort of te lang is. Precies goed.

Al met al een waanzinnig pakket. Waarmee je net zo makkelijk rustig kunt rijden, als kunt vlammen.

Wensenlijstje:
18" GT spaakwielen origineel Alfa
GTA Xenon origineel Alfa
Q2 sper



Update 16/09/08

Wat lange ritten gehad. Op de snelweg is rustig toerend een verbruik van 1 op 11 relatief makkelijk haalbaar. Met koude motor een stadsritje geeft sneller 1 op 5.

Helemaal volgens mijn verwachting ontpopt de GTA zich als een echte gran turismo. Geen scherpe sportmachine. Prachtig en precies waarvoor ik hem gekocht heb. De motor is nog steeds kicken en ze is ook echt snel.

Update 17/11/08
18" is inmiddels gemonteerd. Staat een stuk beter.

Het verbruik is nu gestabiliseerd op zo'n beetje 1 op 7. Eigenlijk precies wat er al gezegd werd. Hierbij wel de opmerking dat ik voornamelijk korte stukjes rijd binnen de bebouwde kom.

De stoelverwarming is zeer prettig, allen de schakelaar zit op een nogal onmogelijke plaats namelijk linksachter op het "frame" van de stoel. Bijkans onbereikbaar als de deur dicht zit. Typisch.

Update 04/02/09 - 77.000km
Het verbruik is iets gestegen naar 1 op 6.6, zal misschien te maken hebben met de lage temperatuur van de afgelopen tijd. Verder heb ik onlangs een veerpootbrug gemonteerd. Hierdoor is het front was steviger, en blijkbaar is dat niet het sterkste punt van de 147. Want het helpt nog echt ook!

Verder weinig bijzonderheden, nog steeds geniet ik met volle teugen van de sterke punten van de GTA! Ook heb ik nagezocht hoeveel 147 GTA's er eigenlijk zijn. Om precies te zijn, er zijn er 5029 de fabriek uitgerold destijds. Behoorlijk exclusief dus ook nog eens! Al ziet een leek dat er waarschijnlijk niet aan af. En dat is eigenlijk best prettig.

Update 20/05/2010

Inmiddels een flinke tijd verder. De GTA is nog steeds in m'n bezit en de kilometerstand is zo'n 86.000. Najaar 2009 zonder opmerkingen of problemen een nieuwe APK erop. Nog steeds geniet ik elke dag van het waanzinnige geluid en de prachtige lineare vermogensopbouw.

Met de hoeveelheden sneeuw heb ik een set 18" spaakvelgen met Vredestein Wintrac Extreme aangeschaft. Zo rijd ik er in de winter tenminste ook netjes bij. En ook met die velgen zie je de stevige remmerij ook mooi. Die is geupgrade van 305mm schijven, naar 330mm schijven. Compleet met grotere remklauwen.

Na wat wijzigingen in het motormanagement ligt de toerenbegrenzer op 7200 toeren en zelfs dan lijkt de motor nog enthousiast verder te willen. Verder heb ik een originele set xenonlampen op de kop weten te tikken die nu gemonteerd is. Volgens de fabriek zou de topsnelheid 246 km/h bedragen, in Dld heb ik onlangs een echte 244 km/h (GPS) gemeten. Niet slecht dus.

PROBLEMEN

  • 86.000 km

Bij korte stevige hobbels klappert er iets in het onderstel. Vermoedelijk rubbers van stabilisatorstangen of draagarmen. Niks verontrustends en veel voorkomend, soms wel irritant. PU rubbers zouden uitkomst kunnen bieden.

Update 17/11/08
Het klapperen van het onderstel is alleen bij kou of vochtig weer de eerste 10 minuten van de rit. Daarna is het verdwenen. De dealer heeft vooralsnog ook nog niks kunnen vinden.

Update 04/02/09
De GTA heeft met kou duidelijk last van een ochtendhumeur. Dat begint al met starten, bij temperaturen onder het vriespunt maakt de startmotor vreemde geluiden. Ook de eerste hobbels/drempels worden met gezucht en gesteun genomen. Waarna het na een paar minuutjes allemaal weer beter gaat en het lijkt of "ze" er wel weer zin in heeft. Maar toch lijkt het erop dat "ze" snakt naar de zomer...

Update 20/05/2010
Afgelopen januari is er een nieuwe radiateur ingegaan. Er lekte koelvloeistof dat is nu weer opgelost. Niet gekozen voor het originele koperen exemplaar, maar voor de alu variant die origineel in een 2.5 V6 (156) zit. Scheelt veel geld en gaat veel langer mee. Ervaringen van anderen hebben geleerd dat deze ook net zo goed voldoet.

Verder in de wintermaanden dezelfde "problemen" gehad als vorige winter. Een ochtendhumeur! Wel merk ik dat het kraken van de draagarmen toeneemt. De GTA is nu ook officieel de auto die ik het langst in bezit heb! En dat blijft de komende maanden ook zeker nog zo.

Update: er zijn wat verzoekjes binnengekomen m.b.t. tot geluidsgfragmenten, bij dezen: http://www.youtube.com/watch?v=i_OIGRVoFwo

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.