Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2002)

autoreview

Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2002)

Signalement

Uitvoering147 1.9 JTD 115pk Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf234.121 km
KM-stand laatst314.899 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste verslag

  • 280.571 km

Ik rijd in deze auto sinds januari 2011. Hiervoor heb ik een Alfa 147 1.6 TS 120 pk gereden. Dit was eveneens een heerlijke auto, maar vanwege het gaan rijden van veel kilometers ben ik overgestapt naar de JTD, waar ik nog geen moment spijt van heb gehad.

Hoewel de auto 10 jaar oud is, doet de auto nog regelmatig hoofden omdraaien. De 18 inch velgen en de zwarte kleur zullen hier ook wel een rol in spelen.

De onderhoudshistorie van de auto was zo goed als niet bekend. Ook was het niet bekend wanneer de distributieriem voor het laatst was vervangen. Deze heb ik dan ook bij ongeveer 240.000 kilometer laten vervangen. Achteraf bleek dat de riem nog wel even meekon.

Ik heb de auto zelf voorzien van onder andere rood lederen bekleding en nieuwe 18 inch originele GT velgen met 225/40/18 Minerva banden. De banden zijn zeer slijtvast, maar bieden weinig grip bij nat weer. De banden genereren weinig geluid, wat prettig is als je veel snelwegkilometers maakt. Tevens heb ikzelf aangebracht een GTA dakspoiler, Dension Gateway voor een iPhone 4, uitlaat zwart gespoten, witte zijknippers en nog meer kleinere dingetjes. Toen ik de auto kocht was deze al voorzien van Bose audio, alarm, connect nav, climate control, etc. De connect nav ontving geen gps signaal bij aanschaf, maar met een nieuwe gps ontvanger van 20 euro was dit probleem snel verholpen.

De auto rijdt heerlijk. Het comfort vind ik prima, maar ik merk wel dat nieuwere auto's oneffenheden in de weg beter opvangen. Vandaar vier sterren. Mogelijk dat de schokdempers nog nooit zijn vervangen. Natuurlijk spelen de platte banden ook een rol. Ook vind ik de remkracht van de auto tegenvallen. De auto reageert niet fel op pedaalinputs en je moet behoorlijk trappen om flink te vertragen. De motor is krachtig genoeg. Je kunt prima meekomen met wat snellere auto's. Ik heb weleens gedacht aan tuning, maar ik denk niet dat dat nog verstandig is met het aantal kilometers dat de auto al heeft gereden.

In de 45.000 kilometer die ik heb gereden, heb ik nog geen noemenswaardige problemen ondervonden. De auto heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Wel kent de auto de nodige gangbare Alfa 'ongemakken'. Het raam aan de passagierszijde gaat lastig omhoog, de draagarmen kraken bij koud weer, de deurvangers kraken, pitjes van de koplampen gaan frequent stuk, hoogteverstelling bestuurdersstoel heeft het begeven, en de stelmotoren van de koplampen zijn stuk.

Het verbuik is aan de stevige kant, vooral wanneer je boven de 120 kilometer per uur komt. Gemiddeld zit ik op een verbruik van 7,5 liter per 100 kilometer. Bij 120 kilometer per uur verbruikt de auto gemiddeld 6,5 kilometer per 100 kilometer. Rijd je 130/140, zoals ik, kilometer per uur, zit je al gauw op 8 of 9 liter per 100 kilometer. Het olieverbruik is te verwaarlozen. In de tijd dat ik de auto heb, heb ik eenmal twee liter olie toegevoegd, maar het olieniveau blijft steevast 'steken' op maximaal.

Geen van de mindere punten is voor mij een reden de auto vroegtijdig te verkopen. Mijn voornemen is in elk geval de 350.000 kilometer te halen. Ik ben erg benieuwd hoeveel kilometer je met een dergelijke JTD kunt rijden, zonder buitensporige kosten te hoeven maken. Voor hierna staat een 159 station op het verlanglijstje, maar voorlopig is dat zeker geen noodzaak.

De auto gaat morgen voor de APK en een aantal kleine reparaties. Ik zal hiervan een update geven, maar ik hoop natuurlijk dat die kort blijft.

+ Prachtig exterieur
+ Rij-eigenschappen
+ Soepele motor
- Verbruik aan de hoge kant
- Verlichting vaak stuk
- Kraakjes in onderstel

APK en kleine reparaties

  • 280.856 km

Het was weer tijd voor het jaarlijks bezoek aan het 'consultatiebureau'.

Op verzoek en vanwege de APK is vervangen/hersteld:
- twee nieuwe koplampunits (één gesmolten, en andere afgebroken fitting).
- draagarmen voor links- en rechtsboven.
- nieuwe kentekenplaat voor in verband met beschadiging.
- gangbaar maken van schakelsysteem. Het schakelen ging zwaar.
- banden voor en achter omwisselen in verband met gelijkmatige slijtage.

Totale kosten € 747,- inclusief BTW.

De wegligging van de auto is nu beter dan ik ooit heb meegemaakt bij deze auto. De draagarmen waren dan ook goed versleten, volgens de monteur van H&S Corse te Lelystad. Vorig jaar toen ik de auto kocht, is de APK waarschijnlijk verricht met de Franse slag door een vriendje van het autobedrijf waar ik de auto kocht. Dat gevoel had ik zelf al, gezien een aantal zaken niet in orde was voor de APK, terwijl 'ie wel door de keuring kwam. Volgens H&S Corse waren de draagarmen zodanig versleten, dat hij zich niet kon voorstellen dat de auto met deze draagarmen vorig jaar door de keuring is gekomen. Let dus goed op als je je auto bij de aankoop laat keuren voor de APK.

De stuurwielbediening die niet meer werkt, heeft H&S Corse niet kunnen repareren. De analysesoftware gaf geen concrete melding. Dit gaan we dus later weer eens bekijken.

Nog even nagevraagd of tuning met deze kilometerstand verantwoord is. Dat mocht geen probleem zijn. Die 30 pk extra is nu toch wel erg aantrekkelijk...

Al met al tevreden over de APK en de verrichte reparaties. H&S Corse is gespecialiseerd in Alfa onderhoud, en dat merk je. Kennis van zaken en aardige mensen. Ik kan ze van harte aanbevelen!

Nieuwe remschijven en blokken

  • 312.847 km

Ondanks dat ik op 28 januari een afspraak heb bij H&S Corse voor de APK, kon ik niet meer wachten met mijn remmerij: al zo'n 1000 kilometer maakten de remmen een enorm schavend en aanlopend geluid. Bij mijn eigen visuele inspectie leek het alsof de blokken nog voldoende dik waren, maar afgelopen vrijdag bij H&S Corse bleek het tegendeel. Alle blokken waren tot op het anker afgesleten en tevens de voorste remschijven moest vernieuwd worden. Een klusje van drie kwartier, door H&S Corse, waar ik dus op kon blijven wachten.

Eveneens zijn weer een stadslichtje en dimlichtje vervangen. Je raakt gelukkig gewend aan het falen van deze pitjes. Totale prijs: 490 euro. Maar de auto remt weer geweldig en is weer een genot om in te rijden. Ik ben van plan de auto nog een aardige tijd te houden. Volgens H&S Corse is de 400.000 kilometer zonder problemen mogelijk wanneer je de auto tijdig een beurtje geeft (nieuwe filters, nieuwe olie) en zuinig bent op de turbo. Ik ga dus voor de 4 ton, want de auto rijdt nog heerlijk. Ik maak veel snelwegkilometers en ben niet een sportieve rijder, dus om die turbo maak ik mij niet zoveel zorgen.

Op de agenda voor de APK staan tevens het vervangen van een ABS/EBD sensor (deze geeft bij koud weer een storing), het vervangen van een gloeispiraal, en het resetten van de boardcomputer gezien het airbaglampje weer eens is gaan branden. De banden (Minerva F-105) gaan nu een ton mee en hebben nog voldoende profiel voor de APK. Wel merk ik dat de grip bij nat weer minder wordt, maar de Minerva's bevallen goed.

Tevens heeft de thermostaat het begeven. Deze vervang ik in het voorjaar zelf wel. Via winparts.nl is een nieuwe thermostaat 75 euro. H&S Corse vraagt voor een nieuwe thermostaat inclusief montage 200 euro.

Al met al ben ik nog dik tevreden met deze Alfa 147. Ik zie geen reden op korte termijn over te gaan tot aanschaf van een andere auto.

APK en voorbanden

  • 314.899 km

De Alfa 147 is glansrijk door de APK gekomen. Op verzoek is de schokbreker rechtsachter vervangen, gezien deze lek was en vastvroor. De lampen zijn opnieuw gesteld en het airbaglampje is gereset. Kosten: 450 euro.

Vier dagen na de keuring stond ik met een lekke band, rechtsvoor. Een bezoek aan H&S Corse te Lelystad leerde mij dat de banden aan de binnenzijde van het profiel compleet versleten waren. In de band zat dan ook een grote scheur. Dat banden voor scheef afslijten is een Alfa 147 kwaaltje. Dit komt door het insturen. De banden zijn 90.000 kilometer meegegaan, dus die hebben hun geld wel opgeleverd. Voor zijn twee nieuwe banden gemonteerd. Dit keer Kumho's (225/40/R18), op advies van H&S Corse. Kosten: 300 euro. De banden zijn stiller en bieden betere grip dan de Minerva's die ik eerst had. Achter zitten nog steeds Minerva's, overigens met ruim voldoende profiel. De auto rijdt weer voortreffelijk en ik hoop dat ik weer even van de reparaties af ben.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.