Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 147 1.9 JTD 115pk Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 165.000 km |
KM-stand laatst | 195.000 km |
Zeer tevreden Alfa rijder tot dusver!
- 169.000 km
Ik heb nog niet heel veel gestuurd met de Alfa in de 3 maanden dat ik hem heb, maar wilde jullie toch mijn review niet onthouden! Uiteraard zal ik de review aanvullen zodra ik nog meer kilometer op de klok van mijn bella heb bijgezet.
Wat ik heb ik een tijd na moeten denken of ik wel voor de Alfa 147 zou gaan. Iedereen, maar dan ook zowat iedereen, raadt het merk Alfa af. Zeker nu ik van Volvo af kwam heb ik toen toch 3 x de oren moeten krabben voordat ik tot het besluit 'Alfa kopen' over ging.
Na een zoektocht van iets meer dan een maand kwam ik mijn mooie bolide tegen. De Alfa was voorzien van de meeste opties alleen het ontbrak de bella aan lederen bekleding en navigatie. Dit was in 1e instantie een pré voor mij maar gezien het budget kwam ik dan al vaak op modellen uit met ruim 200.000 km op de teller. Dit hoeft weliswaar geen probleem te zijn, want de motoren schijnen beresterk te zijn, maar mijn exemplaar had dus nog maar 165.000 km aan ervaring. Voor dat stuk minder aan ervaring, liet ik de navi en lederen bekleding graag voor wat het was.
De problemen tot dusver zijn zeer gering. Het enige probleem is dat de draagarmen voor steeds meer lawaai beginnen te maken, maar deze maakten al lawaai toen ik de bolide kocht en dit is ook een echte Alfa kwaal! Deze zal ik dan ook op korte termijn gaan vervangen, want het geluid wordt nu toch wel erg irritant. Verder zijn de achterbanden wat gecupt, waardoor deze wat lawaai maken. Jammer dat er nog zoveel profiel op zit, maar ze zullen toch snel eens vervangen moeten worden.
Verder heeft de JTD nog niets van mijn olievoorraad opgebruikt na ruim 4.000 km dus dat vind ik zeer positief. Het niveau van de peilstok is onveranderd, hoewel de olieniveausensor soms denkt dat ie maar halfvol zit of dat er toch wat verbruikt is. Ach een sensortje van de olie die niet helemaal perfect werkt, dat neem je toch voor lief als je voor Alfa kiest?!
De prestaties van de auto vallen me ook alleszins mee. Uiteraard moest ik enorm wennen, want kwam van een Volvo 850 2.3 T-5 af met 270 gemeten pk en 440 nm! Desondanks vind ik deze auto behoorlijk pittig. De turbo begint vanaf zo'n 1500 toeren aan zijn werkdag en trekt tot bijna het rode toerengebied aan één stuk door. Onder de 1500 toeren wordt het wel een beetje een bromsnor, dus advies is om hem minimal rond de 1500 toeren te houden! In Duitsland is het gelukt om op de teller al ooit 210 km/h aan te tikken. Ook dan ligt de auto nog behoorlijk op de weg en valt ook het lawaai mee.
Over het lawaai gesproken, de diesel is redelijk rumoerig zeker vergeleken met auto's van nu. Vergelijk hem echter met diesels van om en nabij hetzelfe jaartal en dan is deze diesel toch best stil te noemen. Ik heb zelf 2 TDI's mogen bezitten en deze is toch zeker een stuk stiller.
Het verbruik van auto vind ik gemiddeld. Het is geen spaarwonder, maar met dosering van de rechtervoet is 1:17 wel een normaal gemiddelde. Heb zelf nu veel korte afstanden gereden de laatste tijd, met regelmatig de voetenn voorzien te hebben van fluweel, maar dan zakt het gemiddelde tot ca. 1:15,5. Over lange afstanden met snelheden rond de 120 km/h is 1:18 haalbaar. Boven de 120 km/h neemt het verbruik wel echt heel progressief toe. Wanneer ik met de cruise op 90 km/h rijd, dan geeft de boordcomputer een gemiddelde van 1:25 aan. Uiteraard zul je dit gemiddelde in de praktijk zo goed als nimmer kunnen behalen. De actieradius is wel heerlijk, want om en nabij de 1000 km op één tank is zeker haalbaar dankzij de 60 liter tank!
Over de kosten kan ik nu nog kort zijn. Ik heb geen kosten gemaakt en de kosten die ik nu ga maken zijn ook een punt geweest op de reductie van de verkoopprijs.
De wegligging valt me overigens iets tegen, maar dit zal vooral door de draagarmen veroorzaakt worden. Normaal gesproken kun je aardig de bocht om met een Alfa 147...tsja met welke Alfa eigenlijk niet?! Ook de mijne gaat aardig rond alleen iets dan ik verwacht had dus. (Deze mening heb ik inmiddels bijgestel, zie ook de update!)
Klein nadeeltje vind ik dat de climate control zich niet goed raad weet met temperaturen tussen de 10 en 20 graden. Dan blasst ie vaak net te weinig koude lucht erin. Gaan de temperaturen naar de door mij geliefde waardes, dus boven de 20, dan werkt ie prima!
Nog een klein minpuntje is dat met terugschakelen naar de 2e versnelling je wel erg ver terugvalt in toeren. Je remt dan echt zeer veel op de motor af, zodat ik er vaak voor kies in de 3e versnelling de rotonde rond te gaan, want overigens ook prima gaat. Dit is op te lossen dmv tuning, maar voorlopig wil ik daar in ieder geval nog niet aan.
Daarnaast maakt de koppeling soms het geluid van een oud bed met dito spiraalbodem. Dit schijnt in het (teflon)buisje te zitten van het koppelings- en rempedaal en af en toe smeren lost het grotendeels op.
Verder heb ik niets dan lof over deze prachtige auto. Heb nog geen moment spijt van de verkoop van mijn Volvo 850!
Comfort en Gebruikkosten zal ik nu een goed geven, zodra ik langer rijd in de auto zal ik deze, indien nodig, aanpassen.
Nog steeds super tevreden!
- 195.000 km
Inmiddels heb ik zo'n ruim 30.000 km gereden met de 147 en hij bevalt echt nog uitstekend.
Ik heb vrijwel geen bijzonder onderhoud gehad op 1 ding na. Éen dag voordat ik op vakantie ging werkte het slot van de achterklep ineens niet meer. De achterklep is dan ook op geen enkele andere manier meer te openen. Dit kan alleen via de afstandsbediening of via een knop op het dashboard. Gelukkig hadden ze motor de volgende dag 's morgens al klaar liggen en het vervangen was maar ca. 1,5 uur werk. Dus als met al viel het mee. Wel een kostbaar onderdeel met € 60,-.
Een slechte start van de vakantie wil niks zeggen daar ben ik wel achter. Vervolgens zijn we dus lekker met de Alfa naar Frankrijk geweest en totaal zo'n 3300 km gereden. Ik verwachte dat ie in de bergen af en toe wel een beetje moeite zou hebben met omhoog komen, maar niets is minder waar. Elke berg neemt ie met gemak en hij lijkt het heerlijk te vinden. Gelukkig vind de bestuurder ook heerlijk om door bergwegen te sturen dus heb ik de Alfa hiermee verwend en dit dan ook veelvuldig gedaan :). Hierdoor is het verbruik wel iets negatief uitgevallen, maar een gemiddelde van 1:16 (over de gehele rit) vind ik zeer respectabel. Daarbij hebben we op de Franse Autoroute de Soleil de cruise control op ca. 140 km/h gezet (ca. 133 km/h op de gps). Ook met deze snelheid had de auto nergens moeite op de Route du Soleil om deze cruisesnelheid vast te houden. Kortom een groot succes deze autovakantie naar Frankrijk!
Verder rijd ik dagelijks ca. 130 km woon/werk verkeer en ook daarbij bevalt hij prima. Gemiddeld rijd ik hierbij nog steeds 1:17 tot 1:18 en dat best redelijk. Hij kan niet tippen aan het verbruik van de nieuwste diesels, maar verkeerd is het niet! Ik moet zeggen dat ik ook niet veel harder dan 125 km/h op de cruise rijd, want boven de 120 km/h vind ik nog steeds dat het verbruik wel echt flink toe neemt en dat is wel wat jammer. Ook ben ik een sowieso een redelijk rustige rijder (geworden), alleen Franse bergweggetjes verleiden mij nog steeds dus tot flink aansporen! :)
Kwa onderhoud heb ik daarnaast alleen maar de volgende onderdelen vervangen: uitlaatrubbers, kleppendeksel pakking, vacuümpomppakking, stelmotor koplamp, remschijven en blokken voor en rondom nieuwe banden. Bij die laatste heb ik er meteen voor gekozen om dan van de gelegenheid maar eens gebruik te maken en er mooiere 16” Selespeed velgen onder te monteren. Dit staat haar erg goed! Hierdoor is ook de wegligging echt flink verbetert en hierover ben ik uiteindelijk toch wel zeer tevreden. Ook het fijne rijden in La France heeft mijn mening hierover doen bijstellen.
Natuurlijk heb ik ook de standaardbeurten uitgevoerd met vervangen van olie, filters aircocontrole etc. Daarbij komt als kanttekening dat ik die onderdelen vrij aan de prijs vind. Een interieurfilter kost ca. € 50,-!
Om mijzelf nog iets te verwennen heb ik nog een kleine modificatie uitgevoerd. Ik heb de standaard downpipe met kat vervangen door een ander exemplaar. Hierdoor spoelt de turbo net wat eerder op en is het mogelijk om nog wat meer schakellui te rijden. Ook een ander minpuntje is hiermee meteen opgelost. De motor remt namelijk echt flink af op de motor, in de bergen is dit wel fijn, maar op de normale weg is dit soms wat irritant. Door montage van deze downpipe is dat een stuk minder geworden.
Wat wel nog licht irriteert zijn de draagarmen. Ik heb ze namelijk niet vervangen, omdat ze nog in prima staat zijn. Echter blijven ze soms naar mijn zin wat te veel lawaai maken. Dit neem ik voorlopig toch nog maar even voor lief.
Het enige wat me wel nog steeds echt mateloos stoort, is dat sommige mensen nog steeds niet kunnen uitkijken met het openen van deuren. Hierdoor heb ik ondertussen een stuk of 8 kleine deukjes in allebei de portieren. Nou ja het niet uit kijken stoort me niet eens, dat kan gebeuren, maar schijnbaar heeft niemand een stuk papier en pen in de auto liggen, of zijn ze analfabeet. :(
Maar al met een al ben ik dus nog steeds een zéér tevreden Alfa rijder! Als ik zo tevreden blijf dan wordt de volgende auto zeker weer een Alfa. Zeker als ik die nieuwe Giulietta zie, wat een beauty is ze hè?!
Pluspunten:
- Comfort/uitrusting
- Brandstofverbruik en actieradius
(ik tank meestal pas rond 1000km)
- Vrijwel nihil olieverbruik
- Trekkracht (ook in de bergen)
- Wegligging
- Design, oogt mooi en modern!
Minpunten:
- Lampen voor gaan om de 3-4 maanden stuk,
ongeacht het merk
- Geluid draagarmen en andere lichte
rammeltjes
- Boven 120 km/h neemt het verbruik wel
heel sterk toe
- lichte neiging tot afslaan met koude motor
- vrij kostbare onderdelen grote beurt
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark Progression Clima, Cruise control, Radio, Mistlamp, Lichtmetalen velgen Bij de verkoop van gebruikte voertuigen door CD-Cars wordt geen standaard garantie verstrekt. De koper aanvaardt het voertuig in de staat waarin het zich bevindt op het moment van aankoop, in
- 2005
- 288.626 km

Alfa Romeo 147 3.2 V6 GTA | Nederlands geleverd | Topstaat!
- 2003
- 124.710 km

Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark Distinctive 2003 LAGE KM Cruise
- 2003
- 94.310 km
Lezersreacties (0)
Reageren