Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2006)

autoreview

Alfa Romeo 147
Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147 - interieurAlfa Romeo 147 - interieurAlfa Romeo 147 - interieur

Signalement

Uitvoering147 1.9 JTD 115pk Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf217.205 km
KM-stand laatst273.149 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 217.205 km

Deze auto stond te koop bij een lokale auto garage. De vorige alfa heeft helaas een kop staart botsing gehad en was het niet meer waard om deze verder te onderhouden. Ik meen uit mijn hoofd dat de kilometerstand 360.000+km was. Dit was de 1.6 twinspark op LPG. Inmiddels werd er meer gereden en dus gezocht naar een betrouwbare diesel. Dit mede omdat ik persoonlijk een diesel auto toch net iets fijner vindt rijden dan een benzine en dat simpelweg vanwege de enorme hoeveelheid koppel die er tot je beschikking staat. Gezien de vorige 147 een geslaagd project was en ik inmiddels de auto aardig begon te kennen moest het ditmaal ook een 147 worden maar dan een diesel. Zo gezegd zo gedaan.

Achterstallig onderhoud

  • 218.106 km

Toen wij de auto kochten was de onderhoudshistorie onbekend. Nu snap ik dat wanneer je zelf niet aan je auto sleutelt en er niet veel verstand van hebt dat dit niet een aanrader is. Maar gezien ik niet vies ben van een klusje hier en daar en het bovendien gewoon leuk vind (en de prijs er naar was) heb ik er toch voor gekozen. Zo is bij aanschaf door mij dus het volgende uitgevoerd:
- Thermostaat vervangen inclusief thermostaathuis.
- Hulpkoppelingscilinder.
- Distributieset incl. waterpomp.


Distributieset is bij de 1.9 JTD niet moeilijk om te vervangen want hij verspringt niet zo snel van tijd (in tegenstelling tot de twinspark benzine blokken waarvan je de nokkenas vast moet zetten!), De koppeling set is via het rechterwiel na het verwijderen van wat kappen redelijk te bereiken en dat was dan ook zo gedaan. Hiernaast zit de hulpkoppelingscilinder op de bak en dit was dan ook een fluitje van een cent.
Het thermostaathuis echter zit achter de EGR pijp en is een aardige uitdaging om er uit te krijgen. Dit ging echter ook niet zonder hele grote moeite. Kosten: €338,37 en wat uren in de hobbyplek.

Nieuwe voorbanden

  • 218.725 km

De voorbanden hadden wat mij betreft weinig vlees en die heb ik dan ook vervangen, uitlijning was nog goed (visuele inspectie) die hebben we dan ook overgeslagen. Gekozen voor de banden die er al onder zaten te weten: Vredestein Quatrac 5. Uitmuntende band die ik iedereen aan kan raden, na het vinden van een sneeuwstorm in Luxemburg met 15 cm sneeuw binnen een uur geen problemen met grip in de sneeuw en op het droge en natte wegdek net zo min. Uiteindelijk hebben we met deze voorbanden 50.000 km gereden en dat is toch op zijn minst netjes te noemen! Kosten: €211,- met montage.

Grote beurt

  • 225.786 km

Gezien er nog wel ergens een beurt kaartje hing en dit alweer zo'n 25000 km terug was werd het tijd voor een grote beurt.
Vervangen:
- Alle vloeistoffen en filters.

Kosten: €162,41

Wiellager achter (links)

  • 230.649 km

En ja hoor, daar is die weer. Wiellagers achter gaan vroeg op laat en net zoals bij onze vorige 147 rond de 250k km, deze was wat vroeg maar na een half uurtje werk vervangen. Kosten: €136,13

Airco bijvullen

  • 235.158 km

Airco is wel zo lekker in de zomer, dus de airco maar eens laten afvullen. Kosten: €60,-

Koppeling slipt!

  • 244.480 km

Tegen de bergen op in Frankrijk vrachtwagens inhalen met een volledig ingedrukt gaspedaal vond Alfonso niet leuk zo leek het want hoewel die er alsnog met alle gemak langs ging leek het toerental buitenproportioneel te stijgen ten opzichte van de snelheidstoename. Dit werd later op de landweggetjes een stuk duidelijker. Slippende koppeling dus.
Rustig weer naar Nederland gereden te hebben toch maar eens onderzoeken hoe dit nou kon. Eenmaal de bak open gemaakt te hebben vond ik een geweldig mooie koppelingsplaat. Nader onderzoek leverde echter op dat de vorige eigenaar / de garage van de vorige eigenaar de plaat verkeerd om gemonteerd te hebben!! Dit was te zien aan de lichte aanloop op de krukasbouten, de koppelingsset was al besteld dus die mocht wieberen voor een nieuwe. Daarnaast dus een setje nieuwe krukasbouten gemonteerd. Verder vervangen tegelijkertijd:
- Koppelingsset
- Versnellingsbak olie
- Krukas kering
- Remblokkenset voor (die zagen er ook wat zielig uit) Brembo blokken gekocht merkbaar verschil.

Kosten voor al dit moois: € 231,69
(Het internet geeft hele mooie prijzen vandaag de dag, dat had ik eerder moeten weten..)

Gloeibougies

  • 251.456 km

Na heerlijke onbezorgde kilometers na de eerste nodige liefde rijd Alfonso nog steeds als een zonnetje. Inmiddels is het winter geworden en je raad het al, storing gloeibougies en dat net twee weken voor de APK. Hoog tijd om daar eens wat aan te gaan doen, na enig speurwerk er achter gekomen dat er een stekker tegen het schutbord hangt waar je ze alle 4 kan testen. Hier kwam ik er achter dat slechts 1 en 2 kapot waren. Ik heb een week hiervoor de gloeibougie gaten gevuld met kruipolie en daarna nog lekker met de auto gereden, vervolgens de dag voor de operatie dit nogmaals herhaald. Momentsleutel gekocht en met 15Nm losgedraaid om afbreken te voorkomen. En gelukkig hielp alle TLC en kwamen ze zo los. Cilinder 1 & 2 vervangen en vastgezet op de aangeraden 9Nm (aanraden van de fabrikant gloeibougies).

Kosten: € 46,73
Hij start weer als vanouds!

Hoog tijd voor een beurt!

  • 255.619 km

Helaas worden er niet zoveel kilometers meer gereden als eerst maar in de toekomst zal dit wel het geval zijn. En ach het rijdt zo lekker dus er wordt gewoon vast gehouden aan de Alfa inmiddels hebben we er genoeg aan geklust zullen we maar zeggen.
Beurt met alle olien en filters en als klap op de vuurpijl een nieuwe airconditioning condensor want die bleek lek.

Kosten: €125,09 (afvullen kon bij een kennis voor nop )

Dynamo stuk!

  • 258.629 km

Tsja, daar sta je dan met het laadstroom lampje aan. Helaas heeft de dynamo de geest gegeven. Niet makkelijk te bereiken maar onder de auto los te maken en via de motor ruimte er uit te tillen.

Kosten: €123,97

Wiellager achter rechts

  • 270.789 km

Daar is die dan eindelijk, wiellager achter nummer 2. Nu is ook rechts op en dat is dan toch weer 40.000 km later dan links. Die maar vervangen en nu we aan het klussen zijn ook maar de draagarmen mee genomen.

Bij vorige APK gaf de keurmeester te kennen dat de linker fuseekogel lichte speling had, hoog tijd om die eens te vervangen. Helaas kan dat bij Alfa alleen door de hele draagarm te vervangen. Nu bij nadere inspectie zijn de draagarm rubbers ook niet meer helemaal nieuw dus ach, laten we maar eens aan de klus gaan. Hiernaast hoorde ik een tijdje een kloppend geluid op klinker weggetjes dus hopelijk twee in 1..

Kosten: €167,98 de auto onderdelen van het internet zijn demate goedkoper dat ik ze alleen nog maar daar bestel. Vorige wiellager (Luk uit mijn hoofd) koste €136 dit exemplaar van het bekende SKF moest welgeteld 100 euro minder kosten met de prijs van €36,89. Hiernaast heb ik TRW gekozen voor de draagarmen gezien dit origineel leverancier is van Alfa en de "geleerden" het hier over eens zijn dat originele kwaliteit veel langer mee gaat.

Banden vervangen

  • 270.924 km

Tsja, na dik 50.000 kilometer zit er nog heel weinig profiel op de banden en met de komende nattigheid, sneeuw en ellende lijkt het mij fijn om een setje rubber te hebben dat te vertrouwen is.
De Vredestein Quatrac 5 banden hebben zich zo geweldig gehouden dat ik er voor gekozen heb deze wederom te kopen.
Kosten inclusief monteren: €312,80
Hierbij heb ik de banden online besteld en bij de lokale garage laten monteren.

APK nr 2

  • 271.489 km

Hoog tijd voor een nieuwe APK, ik kom graag op tijd dus dit maal een maand te vroeg. Dan heb ik nog even tijd om nog te klussen als dat nodig is. Dit keer echter met vlag en wimpel geslaagd. We gaan nog een jaartje door!

Stabilisatorstang endlinks

  • 273.149 km

Tsja, de klunk zit er heeel af en toe nog steeds. Dit moet en zal opgelost worden. Stabilisatorstang endlinks van TRW besteld. Ze zaten er niet zo onder maar uiteindelijk wint geduld.

Kosten: €28,83

Fingers crossed!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.