Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Progression (2006)

autoreview

Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Progression (2006)
Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Progression (2006)Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Progression (2006)Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Progression (2006)Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Progression (2006)Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Progression (2006)Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Progression (2006)Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Progression (2006)Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Progression (2006)

Signalement

Uitvoering147 1.6 T.Spark 16V Progression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf203.000 km
KM-stand laatst217.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 203.350 km

Na aanschaf van mijn eerste auto, een Fiat Grande Punto, was het eigenlijk altijd al de bedoeling om een Alfa Romeo 147 als opvolger te hebben.

Ik ben zelf werkzaam bij een autobedrijf. Zodoende werd mij deze Alfa aangeboden als inruilauto op een erg mooie SEAT Leon. De eerste indruk van de auto viel me zeker weten mee. De originele uitlaat, die doorgaans last heeft van roestvorming, was vervangen door een RVS eindstuk. Dit geeft de auto echt een hele andere, mooiere, uitstraling.

Het blijft een Alfa dus waren er natuurlijk ook puntjes. Optisch gezien waren het er gelukkig maar twee opvallende die ik zeer zeker ga verhelpen. Dit zijn weliswaar bekende "kwaaltjes" van de 147:
- Twee lichte deukjes aan de bijrijdersdeur (dit komt doordat de auto geen stootlijsten heeft)
- Vervaagd Alfa Romeo logo aan de voorkant wegens steenslag.
- Deurgreep aan de bijrijderszijde zit los.

Wanneer je instapt wordt je werkelijk waar welkom geheten door de heerlijk zittende lederen zetels. Wat zitten deze goed! Een perfecte combinatie van sportieve zij-steun en comfort op het zitvlak. Het zat dusdanig comfortabel dat het mij bijna deed denken aan mijn vaders oude-lullen bak; een Volvo XC70. Mijn voorgaande "zetels" in de Fiat Grande Punto leken een houten plank vergeleken met deze.

Bij het starten heb ik natuurlijk gelet op de Alfa 147 dingetjes. Het airbag lampje ging even aan en daarna weer uit. Prima dus. Temperatuurmeter ging netjes naar 90 graden dus is ook de thermostaat nog goed. Ook was er geen raar dieselmotor geluid hoorbaar bij het starten.

Tijdens het rijden vielen me vooral veel goede dingen op:
- Het weggedrag was precies zoals ik het gehoopt had, lekker strak en precies.
- De 1.6 Twin Spark motor loopt lekker soepel bij lagere toerentallen en geeft geen vreemde trillingen.
- De schakelpook was losjes. Al is het wel duidelijk voelbaar wanneer je een versnelling in of uitgaat. Ik was dit ook een beetje gewend met mijn Fiat. Heb er even op Gegoogled en het kan te maken hebben met een kunststofonderdeel onder de schakelpook. Er kwamen geen vreemde geluiden uit de bak dus ik ga ervan uit dat deze nog wel een tijd mee kan.
- Knipperlicht hendel blijft vaak niet vaststaan op driekwart rotondes of slaat vaak niet terug na het afslaan.
- Niet te vergeten: de draagarm rubbers voor. Deze zijn weer eens aan verversing toe.

Al met al viel het me eigenlijk wel mee. Het had veel erger kunnen zijn bij een Alfa 147 met eenzelfde kilometerstand. Het is te zien dat de vorige eigenaar, die de auto negen jaar in bezit heeft gehad, er netjes mee omgegaan is en de auto de nodige technische liefde gegeven heeft.

Na de proefrit heb ik dus ook besloten om de auto aan te schaffen.

De auto dient een nieuwe APK te krijgen in augustus. Dan zal ik meteen een beurt laten uitvoeren (vervangen distributieriem, draagarm rubbers, waterpomp, bougies e.t.c.). In de tussentijd zal ik goed het brandstof en olieverbruik bijhouden. Vooral dat laatste ben ik benieuwd naar. Ik heb momenteel ongeveer 350 kilometer vooral binnendoor gereden en de boordcomputer geeft 11,8km/L aan. Ik ben benieuwd hoe dit in de toekomst uitpakt.

2000 probleemloze kilometers verder

  • 205.600 km

Ik heb de Alfa nu bijna twee maanden, heb er in de tussentijd net iets meer dan 2.000 kilometer mee afgelegd en 263 vooroordelen mogen ontvangen van medemensen ("een Alfa met 200.000 kilometer ha ha"). Je weet wel, van al die mensen die nog nooit een Alfa in bezit hebben gehad...

Vrij veel van deze kilometers waren vooral de saaie stoplicht naar stoplicht ritten richting mijn werk. Toch heb ik ook een paar keer mijn zelf gevonden mooie weggetjes in de regio goed getest met de 147.

Het eerste wat ik merkte is dat het onderstel van deze auto een stuk meer vermogen zou aankunnen, echter hoef je zeker geen hoge snelheid te hebben om veel lol te hebben aan het onwijs directe en strakke stuurgevoel van de 147. Zoals al vermeld ben ik werkzaam in de verkoop bij de plaatselijke Volkswagen dealer. Hierom heb ik af en toe de eer om eens een leuke demonstratie auto aan de tand te voelen.

Een auto die mij toch erg goed is bijgebleven is de up GTI. Met deze auto kun je, net als met de 147, erg veel lol hebben zonder je rijbewijs op het spel te zetten. De Alfa 147 geeft mij het gevoel dat ik een of andere Max Verstappen manoeuvre uitvoer terwijl het voor bijstanders snelheidstechnisch eruit ziet alsof ik voor het eerst in mijn leven een go-kart bestuur. In sommige situaties is het zelfs leuker dan een 300 PK sterke SEAT Leon Cupra R (ja echt!!).

195 km/h op de Duitse Autobahn is na een aanzienlijk lang recht stuk tevens ook haalbaar, mochten er nog andere 147 1.6 eigenaren zijn die dat wilde proberen. De magische grens van 200 wordt binnenkort geprobeerd te bereiken. Maar ook bij deze snelheden zijn er geen enkele opvallende trillingen in het stuurwiel of weggedrag van de auto. Na deze rit van ongeveer een uurtje had ik een uitgerekend verbruik van 1 op 13,8 gehaald. Niets te klagen lijkt mij. Beter dan mijn voorgaande Fiat Grande Punto. Maar ja, die 1.4 achtklepper creëerde ook ongeveer 10.000rpm bij 140 km/h.

Onderhoudstechnisch is er helemaal niks vreemds gebeurd. Ik heb anderhalve maand geleden de olie bijgevuld en tot op heden geeft de peilstok hetzelfde aan. Ik heb wel het logo voor vervangen voor een nieuw exemplaar. Het vervaagde logo wat er voorheen opzat smeekte om vervanging. Ook komt er overmorgen een Yatour Bluetooth adapter in de auto aangezien ik mijn totaal van twee te ontvangen radiozenders na verloop van tijd wel gehoord heb.

Over twee maandjes moet de auto een amigo en mij via de Stelviopas veilig richting Toscane loodsen. Voordat dit gebeurt krijgt ze wel haar welverdiende onderhoudsbeurt. De distributieriem is dan namelijk vrijwel precies drie jaar oud en die ga ik liever niet op de proef stellen richting mijn vakantiebestemming.

Retourtje Italia en 210000 kilometers

  • 210.000 km

De Alfa heeft 3.000 kilometer op de Autobahn, Autostrada en Zwitsere Gotthardpas probleemloos afgelegd! Op en neer naar Toscane met 120 á 130 km/h op de cruise control was een eitje voor de 147.

Weliswaar heb ik de auto twee weken voorafgaande aan het zomerse avontuur voorzien van een grote beurt met een nieuwe distributieriem, loop -en spanrollen, multiriem, airco servicebeurt, waterpomp e.t.c. e.t.c. e.t.c.. De kleine dingen zoals een oliebeurt, luchtfilter en interieurfilter heb ik zelf kunnen doen. Tevens heeft de Bella nog wat liefde ontvangen aan het exterieur. Ze is namelijk volledig gepolijst, evenals de koplampen die een klein beetje de wazige kant opgingen.

Olieverbruik met deze trip was in totaal 1 op 3.000. Benzine verbruik was 1 op 13,2.

Het afscheid,,.

  • 217.000 km

Helaas heb ik vanwege de komst van een auto van de zaak afscheid genomen van de geweldige Alfa 147. Lang getwijfeld om hem misschien toch nog te houden als de auto `voor erbij´. Echter heb ik de knoop doorgehakt en besloten de auto te koop aan te bieden en te gaan sparen voor iets wat echt sportief is. Wellicht iets in de trant van een Alfa 147 GTA...

In totaal heb ik ongeveer 17.000 redelijk probleemloze en zeer prettige kilometers mogen afleggen in deze auto. Het dynamische rijgedrag en de geweldige stoelen zijn wel dingen die ik vandaag de dag mis in mijn ŠKODA. Ooit, in de toekomst, komt er zeker nog een keer een 147 terug.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.