Alfa Romeo 145 1.7 16V (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 145 1.7 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 143.900 km |
KM-stand laatst | 173.750 km |
ERVARINGEN
- 165.950 km
Inmiddels al ruim 4 jaar in ons bezit en nog steeds met veel plezier. De motor is redelijk sterk en hij rijdt best lekker. Klein nadeeltje is dat het vermogen bij hogere toeren vrijkomt (4000 tot 6800 toeren), maar bij wat minder toeren slaapt hij zeker niet.
Het verbruik over 10000 km gemeten bedraagt 8,6 L / 100 km. Bij meer snelwegkilometers daalt dit naar 8 L / 100 km. Jammer is dat de auto net te oud is voor prettige luxe als cruise control (zou hem ook wat zuiniger maken). Airco en ABS waren een optie, maar die zijn er destijds niet opgezet.
17/2/08: Gisteren olie gecontroleerd; verbruikt nauwelijks olie.
13/7/08: Paar weken geleden olie ververst; nog steeds nauwelijks olieverbruik.
7/12/08: Alweer twee maanden APK gekeurd. Tevens een grote beurt gehad en distributie (riemen, rollen) + waterpomp vervangen bij 164700.
PROBLEMEN
- 165.950 km
Problemen zijn er vooral geweest met de bougies, die gauw vet uitsloegen door het rijden van de korte stukjes en op lage toeren. Sinds dat ik er in rij (normaal mijn moeder) wordt hij wat vaker schoongeblazen en wat langere stukken meegereden.
Vervangen zijn onder meer:
uitlaat vanaf katalysator (na 80.000 km)
stuurbekrachtingsbuizen (zat lek)
radiator (lekje)
thermostaat (bleef open staan)
accu (na 3 jaar mag dat wel)
en wat kleinere dingen zoals stofhoezen etc.
Een groot probleem dat bij de laatste APK keuring is geconstateerd is een gat in de bodem van 2 bij 5 cm. Dit is ontstaan op de plek waar de 2 bodemplaten met puntlassen aan elkaar vastzitten. Momenteel heb ik dit met roestomvormer behandeld en flink in de tectyl gezet om verder leed te voorkomen. Het was bij de APK keuring een adviespunt (1.5/2.0 E). Misschien komt het van de leeftijd, maar ik denk dat puntlassen sowieso zwakke punten zijn. Dit is inmiddels gelast. Overigens is de auto voor de rest roestvrij.
- 173.750 km
Binnenkort weer op voor de APK. Stabilisatorstangrubbers worden dan vervangen evenals twee pakkingen bij het carter.
Verder geen olie bij moeten vullen sinds laatste beurt (164700 km).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren