Abarth Grande Punto 1.4 T-Jet 16v (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grande Punto 1.4 T-Jet 16v |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 36.000 km |
KM-stand laatst | 61.000 km |
Abarth Grande Punto Supersport
- 38.000 km
Mijn Lancia Delta stond bijna op 100.000Km. De auto kan dat dan zeker nog een paar keer aan maar het dieselen was ik wel zat en ook is de Delta een grote auto geworden met een behoorlijk gewicht wat een uitstekend comfort geeft, maar ik ben meer van sportiviteit. Net onder de 100.000 Km is verkopen wat interessanter dus het werd tijd voor wat anders.
Ik ben best een Lancia liefhebber en ben de trotse eigenaar van een Integrale, één van de laatste EVO's. Een heerlijke auto maar zonde om dagelijks te gaan gebruiken. Wat sportiefs in de Lancia stal is er op het moment niet dus kijk je verder met een "moderne" Integrale als doelstelling. Licht van gewicht, veel PK's direct sturen, goede remmen niet te groot en een mooi lederen interieur.
Dat is dus de Abarth Grande Punto Supersport geworden. Wat afmetingen betref ongeveer gelijk aan de Integrale. De wielbasis en lengte is van de Abarth een beetje meer, de breedte een haartje minder. Wagengewicht een flink stukje minder zelfs maar hij moet het wel met enkel voorwiel aandrijving doen. Ondanks dat de Grande Punto al een flinke tijd meeloopt is het nog steeds een prachtige auto. Kijk je naar het interieur dan val je al een blok voor de Abarth. De supersport was een speciale uitvoering waar er een aantal van gemaakt zijn. Diverse technische aanpassingen zoals andere Turbo, uitlaat, inlaat en grotere Brembo's geven de Abarth 180 PK en zorgen dat hij ook supersnel stil kan staan. Er zitten 18" witte wielen onder en van binnen heel mooie Sabelt stoelen. Grotendeels bekleed met leer en het stoelframe is een schaal zoals in de racerij gebruikt wordt. Als laatste zit er nog Abarth striping op wat nou eigenlijk niet nodig is.
De eerste 2000 Km geven een erg positief beeld van de auto. De auto voelt goed aan, bouwkwaliteit is hoog, niets trilt of rammelt en de deuren sluiten als een kluis wat je niet verwacht van een kleine auto. De motor voelt goed en is krachtig en remmen als deze zouden een verplichting op iedere auto moeten zijn.
Ik laat het even bij dit goede begin, want veel wat net nieuw is geeft een (te) goed beeld. Als ik er meer kilometers mee heb gemaakt volgt er een update.
Supertevreden
- 58.000 km
20000 probleemloze kilometers verder dus tijd voor een update.
Zoals de titel al aangeeft ben ik heel erg tevreden met de Punto Abarth. Je moet wellicht een beetje een autosport freak zijn voor het supersport onderstel in een straatauto, het normale Abarth onderstel zou ik als ik de auto nieuw zou kopen voldoende vinden. Maar de auto als geheel is echt heel erg leuk. De bouwkwaliteit is gewoon echt erg goed, veel beter als je bij een relatief kleine auto verwacht. Hij voelt gewoon super degelijk aan en heeft nog geen misstap gemaakt. De motor blijft me verbazen met maar 1400cc cilinderinhoud toch echt een heel erg soepele krachtpatser. Goed normaal mee te rijden en ook echt wild als de turbo mee mag blazen. Ik heb ervaring met een 2 liter Opel OPC turbo blok en die kan niet in de schaduw staan bij de Abarth. Niet in soeplesse, gasrespons, kracht en verbruik. De Abarth is echt vol Italiaanse passie afgesteld, super!
Wat vind ik minder: De sportknop mag er van mij gelijk af, gebruik ik dus ook nooit. Dezelfde auto die ineens heel erg zwaar stuurt en het gaspedaal wat ADHD heeft gekregen hoeft van mij niet. ABS en traction controle mag er ook gelijk af. ABS verlengt alleen de remweg maar en zeker bij een rondje circuit schrik je er iedere keer weer van. Maar ja die lobbyisten krijgen in Brussel bij mensen zonder kennis helaas veel onzin gedaan. Traction contole werkt best goed maar zie daar gewoon het nut niet van, laat de rechter voet dat gewoon lekker doen!
Ik zit op een verbruik volgens de boordcomputer van 13,6 km/l over de laatste 5000 km. Gezien de potentie van de auto en toch behoorlijk veel korte ritjes er bij echt niet slecht in mijn ogen.
Als totaal is de Abarth wat mij betreft zeer geslaagd. Verdient het echt om meer verkocht te worden met dan naar mijn idee echt tevreden rijders.
Afscheid van de Abarth, best zwaar.
- 61.000 km
Ik kan niet anders zeggen als dat ik met heel veel plezier iedere km in de Abarth afgelegd heb. De motor is een juweel, de wegligging uitstekend, stuurgedrag en remmen wat je van een echte rijdersauto verwacht. Maar toch werd het tijd voor wat anders, iets waar ik zakenreizen in het buitenland mee kan maken en indien nodig collega's mee kan nemen.
De Abarth zal ik zeker missen, gelukkig heeft hij een hele trotse en goede nieuwe berijder gevonden. Die gaat van bovenstaande zeker ook genieten net als van zijn hoge bouwkwaliteit, betrouwbaarheid en fantastische looks, (Ik blijf hem echt veel mooier vinden als de Punto EVO) en zijn ooh zo mooie interieur. Daar kunnen die Duitser, Fransen en Japanners in alle opzichten wat van leren! (deze opmerking zal mij wel niet in dank afgenomen worden)
Eerlijk is eerlijk aan iedere auto is ook wel wat te verbeteren. Wat mij betreft mag een ouderwetse hydraulische stuurbekrachtiging terug komen. De elektrische is niet slecht maar ook niet te vergelijken met de hydraulische versie. Dan is er de sport knop. Hooguit irritant is mijn mening. De auto die je zo goed kent reageert plots zo anders, voelt vervelend aan. Kijk je naar het gaspedaal dan loeit hij het al uit. Een andere mapping als dat je gewend bent, nergens voor nodig. Dan nog de besturing, kunstmatig zwaar maar dat is niet gelijk aan meer gevoel. Je bent gewend om zeg 10 kg kracht te zetten voor een bocht en plots is dat 20kg. In kan mij voorstellen dat een journalist het prachtig vind want de auto is niet zijn binnenzak geworden maar slechts een passant. Als het wel je binnenzak is geworden is het plots of je de verkeerde jas aan hebt getrokken.
Verder niets dan lof. Geen enkele storing of defect gehad, enkel normaal onderhoud. Bij normaal gebruik een zeer acceptabel brandstofgebruik en iedere dag opnieuw heel veel plezier, bij iedere rit.
Ik hoop dat Abarth met een wat uitgebreider programma komt. Ook wat grotere auto's en ook met 4 deuren. Nu laten ze een deel van de markt daardoor liggen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.