
€ 99.900
Bouwjaar | 1994 |
KM stand | 140.000 |
Lederen bekleding
Zitten als een vorst
Xenon
Driemaal beter zicht dan halogeenlamp
Handmatig
Kenmerken
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handmatig |
Carrosserie | Stationwagen (5 deuren) |
Kleur | Blauw (Metallic) |
Aantal zitplaatsen | 5 |
BTW aftrekbaar | nee |
Omschrijving
De Audi RS2, mede ontwikkeld door Porsche. Dit exemplaar is voorzien van een Milltek uitlaatsysteem.
Gelanceerd in 1994, is de RS2 een mijlpaal in de geschiedenis van Audi Sport. Het was het eerste model dat de inmiddels legendarische “RS” (RennSport) aanduiding droeg – een afkorting die vandaag de dag synoniem staat voor extreme prestaties, geavanceerde technologie en alledaagse bruikbaarheid.
Wat de RS2 écht uniek maakt, is dat hij mede is ontwikkeld in samenwerking met Porsche. Audi leverde de carrosserie van de 80 Avant, waarna Porsche het voertuig onder handen nam in hun fabriek in Zuffenhausen. Porsche paste niet alleen de motor aan, maar ook het onderstel, de remmen en zelfs esthetische details. De RS2 oogt krachtig maar ingetogen. Verbreden wielkasten, unieke bumpers, en 17-inch Cup-velgen onderscheiden hem van een standaard Audi 80. Binnenin vinden we Recaro-sportstoelen, een lederen interieur en carbon- of aluminiumafwerking – luxe en sportiviteit in balans.
Elementen die direct van Porsche afkomstig zijn:
-Remmen en velgen van de Porsche 911 (964)
-Spiegels en knipperlichten van de 911
-Porsche-opschrift op de RS2-grille en achterklep
Onder de motorkap ligt een 2.2-liter vijfcilinder turbomotor, goed voor 315 pk en 410 Nm koppel. De motor is gebaseerd op Audi's bekende inline-5 blok, maar werd door Porsche voorzien van een grotere turbo, verbeterde intercooler, aangepaste injectoren en een Bosch ECU. De prestaties van de RS2 zijn zelfs vandaag de dag ronduit spectaculair te noemen, laat staan in de jaren '90. Er waren maar weinig sportwagens die de Audi RS2 wisten af te schudden.
De Audi RS2 Avant is uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze transmissie is gebouwd om het hoge koppel van de krachtige vijfcilinder turbomotor moeiteloos aan te kunnen en zorgt ervoor dat de bestuurder optimaal betrokken is bij het rijden.
Wat de RS2 verder bijzonder capabel maakt, is de permanente quattro-vierwielaandrijving. Dankzij het centrale Torsen-differentieel kan de RS2 onder normale omstandigheden het vermogen gelijk verdelen tussen de voor- en achteras (50:50), maar zodra er gripverlies dreigt, wordt het koppel razendsnel automatisch aangepast naar de wielen met de meeste tractie. In sommige uitvoeringen werd de auto geleverd met een mechanisch sperdifferentieel op de achteras, wat de tractie nog verder verbetert bij dynamisch rijden of slechte weersomstandigheden.
Op het gebied van ondersteltechniek rust de RS2 op een stevig aangepaste basis van de Audi 80 Avant. Aan de voorzijde vinden we een McPherson-ophanging met schroefveren. Achteraan is gekozen voor een onafhankelijke ophanging met trapeziumvormige draagarmen, eveneens voorzien van schroefveren, gasdempers en een stabilisatorstang.
De echte finesse zit hem echter in de afstemming, want Porsche zelf nam de finetuning van het onderstel voor zijn rekening. Ze pasten de geometrie en demping aan, waardoor de RS2 niet alleen als een snelle stationwagen rijdt, maar als een volwaardige sportauto met compromisloze wegligging – iets wat je niet zou verwachten van een praktische gezinswagen.
Van de Audi RS2 werden slechts 2.891 exemplaren gebouwd tussen 1994 en 1995, waarmee het een zeldzaam verzamelobject is. De auto legde de basis voor de huidige RS-lijn – van de RS4 Avant tot de RS6 Performance – en geldt als het beginpunt van Audi’s dominantie op het gebied van high-performance stationwagens.
Standaard is de Audi RS2 uitgerust met o.a.
RS-specifieke bumpers en sideskirts
Verbreden wielkasten
17-inch Porsche Cup 1-velgen (7Jx17 vóór, 8Jx17 achter)
Porsche-remmen (met 4-zuiger Brembo-klauwen)
"quattro" en "RS2" badging
Buitenspiegels van de Porsche 911 (964)
Koplampsproeiers
Mistlampen vóór
Warmtewerend glas
Achterruitwisser
Recaro sportstoelen (elektrisch verstelbaar, deels leder/alcantara of volledig leder)
Zwart leder
Dashboard in lederlook met carbon- of aluminium inleg
Lederen sportstuurwiel
Lederen versnellingspook en handrem
RS2-specifieke tellers (tot 300 km/u) met rode wijzers
Elektrische ramen vóór en achter
Centrale deurvergrendeling
Verstelbare lendensteun
Airconditioning
Wegklapbare bagagehoes en scheidingsnet
Aanvullende opties en accessoires
Interieur
- 3 punts gordels zwart
- Armsteun
- Elektrisch verstelbare voorstoel(en)
- Stuur verstelbaar
- Voorstoelen in hoogte verstelbaar
Veiligheid
- Getinte baan op voorruit
- Kop lamp reiniging
Overige
- 6-handbak
Meer informatie
Modelreeks: 1994 - 2025
Interieurkleur: Zwart Blauw
Aantal sleutels: 2
Kenteken: AU-04-55
Bedrijfsinformatie
Onze prijzen zijn inclusief 1 jaar Porsche Approved garantie (t.w.v. 1695 euro) . Daarnaast zorgen wij bij aflevering dat u minimaal 1 jaar of 15.000 KM onderhoudsvrij (o.a. onderhoudsbeurt, banden en remmen) kunt rijden. Zo kunt u zorgeloos genieten van uw Porsche.
Blits bezit: Audi 80 Avant S2
- Blits bezit
Specificaties
Brandstof | Benzine |
Transmissie | Handmatig |
Carrosserie | Stationwagen (5 deuren) |
Kleur | Blauw (Metallic) |
Aantal zitplaatsen | 5 |
Aandrijving | Voor_en_achterwiel |
Transmissie | 6 versnellingen, Handmatig |
Aantal cilinders | 5 |
Cilinderinhoud | 2.226 cc |
Max. vermogen | 232 kW (316 pk) |
Max. koppel | 410 Nm |
Massa | 1.595 kg |
Max. toelaatbare massa | 1.595 kg |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Topsnelheid | 262 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,8 s |
Opties
Porsche Centrum Twente
Birnieweg 97418 HH Deventer