Workhorse presenteert elektrische pick-up W-15

Stekker-truck met range extender

Workhorse W-15
Workhorse W-15Workhorse W-15Workhorse W-15Workhorse W-15Workhorse W-15
Workhorse, een bedrijf dat zich sinds enige jaren bezighoudt met het elektrificeren van bestaande voertuigen, wil met de eerste elektrische pick-up met range extender op de markt verschijnen. Vandaag toont het merk een eerste afbeelding van het voertuig.

Onder de naam 'AMP' bouwt het bedrijf, dat zich vanaf 2015 Workhorse noemt, bestelauto's met een plug-in hybride aandrijflijn. Deze auto's zijn elektrisch, maar weten hun actieradius dankzij de tweecilinder W20-generator uit de BMW i3 op te rekken tot 240 km. Voor de carrosserie klopte Workhorse tot nu toe aan bij andere bedrijven, maar dat lijkt in het geval van de toekomstige pick-up anders te zijn. De vrijgegeven afbeeldingen tonen een vijfzits 'truck' die vooral opvalt door het ontbreken van een traditionele grille. Aan de achterzijde zijn wat Ford-elementen te bespeuren (achterlichten), maar de aanduiding 'Workhorse' op de laadklep laat geen misverstanden bestaan over z'n identiteit.

'Veiligste pick-up ooit'
De W-15 gedoopte creatie is volgens de Amerikanen opgebouwd uit lichtgewicht composietmaterialen op een roestvrijstalen frame. Omdat het accupakket onder de vloer een plaatsje krijgt, is er onder de 'motorkap' ruimte voor spullen. Deze 'frunk' is alvast een kapitaal voordeel ten opzichte van traditionele pick-ups, die over het algemeen nauwelijks afgesloten bagageruimten bieden. Bovendien resulteert de positionering van de aandrijflijn volgens Workhorse in een gigantische kreukelzone, wat van de W-15 'de veiligste pick-up ooit' zou maken. Voor de aandrijving krijgt iedere as een elektromotor. Het accupakket én de niet nader gespecificeerde range-extender (wellicht weer de genoemde W20) moeten een totale actieradius van ruim 400 km opleveren. Puur elektrisch komt de Workhorse in theorie bijna 130 km ver. Wat afmetingen betreft, is de W-15 echt Amerikaans: de auto moet 5,94 meter lang, 2,03 meter breed en 1,88 meter hoog worden. Indrukwekkend, maar evengoed is de auto daarmee iets minder groot dan een Ford F-150. Een lichtgewicht is het niet bepaald: de pick-up zal zo'n 3.260 kg gaan wegen.

Het nieuws van Workshorse komt op het goede moment. Gisteren maakten Nissan en Toyota nog bekend dat de automarkt van de Verenigde Staten voor hen over een hoogtepunt heen is vanwege de grote vraag naar pick-ups en SUV's. General Motors profiteert daar stevig van mee, maar een auto die een pick-up-koets combineert met een elektrische aandrijflijn, zoals de W-15, is er nog niet. Evengoed moet Workhorse haast maken, want ook Tesla wil zich storten op het concept 'elektrische pick-up'.

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.