Volkswagen: 'WLTP-implementatie kost 1 miljard'

Ook protectionisme zorgt voor problemen

Herbert Diess
Volkswagen-CEO Herbert Diess voorziet in de nabije toekomst forse investeringen om z'n concern up-to-date te houden op het gebied van uitstootcijfers en noemt daarnaast het toenemende protectionisme als grote bedreiging. Alleen al het in overeenstemming brengen met de WLTP-meetmethode zou het bedrijf 1 miljard euro gaan kosten.

Tegenover Bloomberg stelt Diess dat het een taak van 'Titanic-formaat' is om de verkoopcijfers op niveau te houden zonder al te veel kortingen te geven. Een belangrijke reden daarvoor kan gezocht worden in dreigende regelgeving, vooral op het gebied van importheffingen. "Protectionisme neemt wereldwijd toe", verklaart Diess.

Daarnaast blijft de overgang naar de WLTP-meetcyclus (alle info hier) een punt van zorg. CFO Frank Witter stelt dat die opgelegde nieuwe norm Volkswagen 1 miljard euro gaat kosten. Voorafgaand aan de definitieve overgang naar WLTP op 1 september heeft Volkswagen z'n productie flink opgeschroefd om een aanzienlijke voorraad 'oude' NEDC-modellen op te bouwen. In het tweede kwartaal zouden er om die reden 13,5 procent meer auto's zijn gebouwd, waarmee de productiegroei tweemaal zo groot is als de groei in afgeleverde auto's, meldt het internationale persbureau.

Volgens Reuters zou Volkswagen zelfs gezegd hebben dat slechts 60 procent van z'n modellen aan het einde van augustus WLTP-goedgekeurd zal zijn, zodat de rest vooralsnog slechts uit voorraad leverbaar is.

Diess wil in de komende jaren volop gaan inzetten op de grote uitdagingen waar de auto-industrie momenteel mee te maken heeft. Het elektrificatie-thema wordt onder meer aangepakt door Volkswagens I.D.-label, dat naarmate de jaren vorderen ook steeds meer (deels) autonome auto's moet gaan omvatten. Om op die gebieden, maar ook als het gaat om autodeelconstructies, een rol te blijven spelen in een wereld die steeds meer wordt gedomineerd door 'hippe' nieuwkomers uit China en Silicon Valley, zal Volkswagen op zoek gaan naar partnerschappen en interessante overnamekandidaten.

Opvallend is dat de storm aan negativiteit volgt op een uitstekend tweede kwartaal, waarin Volkswagen z'n omzet met 3,4 procent zag toenemen en 7 procent meer voertuigen afleverde. Ook de winst steeg met 7 procent. Vooralsnog lijkt er dus weinig aan de hand, maar Volkswagens blik op de toekomst zorgt in samenspel met de zich voortslepende gevolgen van het dieselschandaal wel voor een daling van de aandelenkoers.

Video

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (129)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.