Ontketend: Lamborghini Huracán LP 610-4

Lamborghini Huracán LP 610-4
Lamborghini Huracán LP 610-4Lamborghini Huracán LP 610-4Lamborghini Huracán LP 610-4Lamborghini Huracán LP 610-4Lamborghini Huracán LP 610-4Lamborghini Huracán LP 610-4Lamborghini Huracán LP 610-4Lamborghini Huracán LP 610-4Lamborghini Huracán LP 610-4Lamborghini Huracán LP 610-4Lamborghini Huracán LP 610-4Lamborghini Huracán LP 610-4Lamborghini Huracán LP 610-4Lamborghini Huracán LP 610-4
Gisteravond konden we de eerste gelekte afbeeldingen bekijken, maar vandaag is de opvolger van de Gallardo officieel onthuld. Het beest is Huracán LP 610-4 gedoopt, en dat-ie snel is staat buiten kijf.

Bij een nieuwe supercar is vrijwel iedereen benieuwd naar z'n prestaties. Daar trappen we dan ook mee af. De opvolger van de Gallardo, die na tien jaar toch écht wel met pensioen mag, sprint in 3,2 seconden naar de 100 km/h en dendert door tot er 325 km/h op de klok staat.

Een 5,2 liter V10 is verantwoordelijk voor de voorstuwing van de Huracán. Het blok briest 610 pk en 560 Nm naar alle vier de wielen, waardoor de Huracán ongetwijfeld over bakken grip beschikt. Het chassis is vervaardigd uit een combinatie van koolstofvezel en aluminium. Daarmee komt het totaalgewicht uit op 1.422 kg. De Italianen beloven een verbruik, mede mogelijk gemaakt door de aanwezigheid van een start/stop-systeem, van 12,5 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt dan ook 290 g/km, maar of dat bij een dergelijk monster nog relevant is...

Schakelen gaat met een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Via een knop op het stuur is het karakter van de Huracán in te stellen in drie standen: Strada, Sport en het spijkerharde Corsa.

Z'n naam is wederom afkomstig uit de wereld van de vechtstieren. De Huracán is van het Spaanse Conte de la Patilla-ras, en staat bekend om z'n moed en aanvalskracht. Van buiten is de auto beschaafder dan ooit, maar de Huracán is nog altijd overduidelijk herkenbaar. Scherpe lijnen en genoeg vouwen zorgen voor de nodige sportiviteit en ook en profile en recht van voren past-ie perfect naast grote broer Aventador in de showroom. Z'n bijzondere led-verlichting helpt daar overigens ook een handje bij. Aan de achterzijde valt bovendien de achterruit op: waar bij het gele exemplaar een 'gewone' ruit zit treffen we bij de zilvergrijze auto Aventador-achtige lamellen aan.

In het interieur komen we een 12,3-inch instrumentenpaneel tegen. Stapels leer en Alcantara zorgen voor een exotische aankleding en Lamborghini meldt dat de boel uiteraard tot in de puntjes valt te personaliseren.

In januari worden wereldwijd zo'n 130 previews gehouden in meer dan zestig steden, op de Autosalon van Genève kunnen wij hem voor het eerst in levenden lijve bewonderen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (112)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.