Officieel: Porsche 911 GT2 RS!
700 pk op de achterwielen
GT2 RS. Die magische combinatie betekende bij de vorige generatie van de 911, de 997, de overtreffende trap van de overtreffende trap (GT2) van de toch al bizar snelle subtop-911 (Turbo). Bij de nieuwe GT2 RS is dat niet anders, al moet erbij vermeld worden dat een 'normale' GT2 (zonder RS dus) er vooralsnog niet is. Dat doet niets af aan de bizarre specificaties van de RS, die behalve sneller natuurlijk vooral sportiever en meer 'hardcore' is dan een Turbo S. Daar gaan we: de 3,8-liter boxermotor die in de Turbo S 580 pk levert, perst er dankzij onder meer grotere turbo's maar liefst 700 pk en 750 Nm uit in de GT2 RS. Al dat vermogen en koppel gaat via een 7-traps PDK naar de achterwielen.
Weissach
Het schrappen van vierwielaandrijving is niet de enige manier waarop Porsche de auto lichter heeft gemaakt dan z'n broertjes. Ook het titanium uitlaatsysteem, het uit magnesium opgetrokken dak en de grootse inzet van carbon dragen hieraan bij. Wie het allemaal graag nog wat extremer heeft, kan vanaf begin 2018 kiezen voor het Weissach Package. Dit van de 918 bekende pakket zorgt bij de GT2 RS voor een gewichtsverlies van nog eens 30 kg.
2,8 s
Al deze inspanningen zorgen ervoor dat de GT2 RS in niet meer dan 2,8 seconden van 0 naar 100 knalt en een top heeft van 340 km/h. Een Turbo S is met een 0-100-tijd van 2,9 seconden nauwelijks minder snel, maar dat dankt die auto natuurlijk onder meer aan de eerdergenoemde vierwielaandrijving. Meesturende achterwielen, extreem kleverige banden, een uitgekiend Porsche Suspension Management en keramische remmen moeten ervoor zorgen dat de 'RS' ook op een bochtig traject onverslaanbaar is.
Natuurlijk is ook het uiterlijk aangepakt. De GT2 RS zou je bij een snelle blik misschien nog kunnen verwarren met de bijna even extreem bevleugelde GT3 RS, maar toch is de snellere auto nóg meer 'in your face'. De extra luchtopeningen in de voorklep, enorme gaten in de voorbumper, heftige splitters en spoilers rondom en gigantische uitlaateindstukken zijn moeilijk te missen. Kijk trouwens niet raar op als de auto je bekend voorkomt: de GT2 RS prijkte eerder deze maand al op de cover van de game Forza Motorsport 7.
Chronograaf
De 911 GT2 RS is vanaf december leverbaar en heeft zelfs al een prijs: € 354.300. Het Weissach-pakket volgt enige tijd later. Kopers die graag ook binnenshuis laten zien in wat voor auto ze rijden, kunnen zichzelf bovendien verwennen met de Porsche Design GT2 RS-Chronograaf, die uitsluitend in combinatie met de auto verkrijgbaar is en dan € 9.450 kost.