Mazda stoomt gamma klaar voor 6d Temp
Geen benzine-partikelfilters
Daarmee vaart Mazda opnieuw zijn eigen weg. De relatief grote en vooral opvallend turboloze SkyActiv-motoren van het merk zijn wel aangepast om aan de nieuwe eisen te voldoen, maar dure en complexe uitlaatgasnabehandelingen zijn daarvoor volgens Mazda niet nodig. Bij de bekendmaking van de nieuwe normen in 2017 leek dat nog bijna onmogelijk, maar kennelijk kan het toch. Dit geldt voor alle SkyActiv-benzinemotoren, dus de 1.5, de 2.0 en de 2.5.
Eerder werd al bekend dat de CX-3 de beschikking krijgt over een tot 1,8 liter vergrote opvolger van de 1.5 SkyActiv-D-dieselmotor. Met deze motor voldoet de auto aan de Euro 6d Temp-norm zonder het door Audi recentelijk negatief in het nieuws gekomen AdBlue-systeem. Een zogenaamde Nox-opslagkatalysator volstaat. De grotere 2.2 SkyActiv-D, leverbaar in de 3, de 6 en de CX-5, heeft wel zo'n systeem nodig.
Enige uitzondering op het goedkeuringsfeestje is de Mazda 3, die in zijn huidige vorm op zijn laatste benen loopt. De opvolger van die auto, die begin volgend jaar wordt geïntroduceerd, voldoet uiteraard wel aan de eisen.