Laatste Special Edition voor Scion xB

Einde nabij voor Amerikaanse blokkendoos

Scion xB 686 Parklan Edition
Scion xB 686 Parklan EditionScion xB 686 Parklan EditionScion xB 686 Parklan EditionScion xB 686 Parklan EditionScion xB en verwantenScion xB en verwantenScion xB en verwantenScion xB en verwantenScion xB en verwantenScion xB en verwantenDaihatsu Materia

De Scion xB is zo'n auto die we eigenlijk graag op het Nederlandse asfalt hadden gezien. Na jaren van speciale edities heeft het merk nu de allerlaatste versie van de compacte blokkendoos gepresenteerd voordat-ie van de markt verdwijnt.

Laten we eerlijk zijn: de Special Edition die Scion nu op de markt brengt in de VS, is voor Nederland natuurlijk totaal irrelevant. De auto is hier niet te koop en is dat ook nooit geweest, maar toch is het interessant om de de grappige xB - die Scion zelf aanduidt als 'iconisch doosje' - even nader te bekijken.

Als 686 Parklan Edition (vernoemd naar een jas van een snowboardmerk) krijgt de xB speciale patroontjes op de stoelen, een Cocoa Bean Metallic gespoten jas met rode accenten en zwarte details mee. Daar houdt het eigenlijk ook wel bij op. Veel meer heeft de xB ook niet nodig, want fabriek-af is het hoekige model natuurlijk al een verschijning an sich.

De eerste generatie van de xB verscheen in 2003 op de markt (foto 6 en 7) en hield het tot 2006 uit. Onderhuids was het in feite niets meer dan een gerbadgete bB van moedermerk Toyota, een auto die op zijn beurt z'n genen deelde met de Yaris. Onder de kap van de op jongeren gerichte xB in alle gevallen een 110 pk sterke 1,5-liter viercilinder.

Generatie 2 kwam in 2007 om de hoek kijken en was vanbuiten gebaseerd op de t2B Concept die een jaar eerder in New York stond (foto 8 en 9). Z'n techniek kwam van de tweede generatie Toyota bB (foto 10). Komt die je bekend voor? Kan kloppen, Daihatsu leverde hem in Europa onder andere als Materia (foto 12) en Subaru had hem in het thuisland als Dex (foto 11) in de showroom staan.

Z'n hoekjes werden afgerond en de auto groeide aanzienlijk. Ruim 7 centimeter in de breedte, 30 centimeter in de lengte en hij werd eveneens bijna 300 kilo zwaarder. De koper kon zich daar niet zo in vinden, en liep met een boog om de tweede xB heen.

Wat motoren betreft, was er naast een 1,5- en 1,8-liter benzinemotor zelfs een 2,4-liter vierpitter te krijgen die normaal gesproken voor in de Camry lag. Een grote collectie accessoires moest de jongere consument ervan overtuigen om een xB voor de deur te parkeren, maar veel effect had het niet.

In z'n beste jaar (2006) verkocht Scion 61.306 exemplaren van de eerste generatie. Het topjaar van z'n opvolger (2010) blijft op 45.000 steken, om daarna af te zakken tot zelfs 16.583 stuks in 2014.

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.