In het wild: Honda Element (2004)
Zeldzaam element
Vandaag hebben we dankzij AutoWeek-lezer Herman Diertens een ten onrechte nagenoeg compleet vergeten Honda in de aanbieding. Wat te denken van deze uitermate zeldzame Element?
Honda liet zich in 2003 van zijn jolige kant zien door met name de Amerikaanse markt te verblijden met de Element. Dat was een op het platform van de destijds actuele CR-V gebaseerde vierkante SUV die het leven van Honda door een bijzondere bril mocht bekijken.
Wat te denken van een robuust doch vriendelijk ogende SUV met 'zelfportieren' zonder B-stijl die in de weg zit? De Element was eveneens bekleed met grote plakken kunststof voor een robuuste uitstraling. Zelfs het interieur was in twee kleuren uitgevoerd, waarvan een kleur tegen meerprijs overeenkwam met de kleur van het koetswerk.
De Element vloeide voort uit de Model X Concept die Honda in 2001 in Detroit aan het publiek voorstelde (foto 5 en 6). De uiteindelijke Element leunde optisch zeer sterk op dat studiemodel. De in de Verenigde Staten gebouwde Honda was helemaal gericht op 'de actieve levensstijl' en kreeg een vloer mee van makkelijk te reinigen kunststof. Onder de kap een 2,4-liter metende i-VTEC viercilinder goed voor 160 pk. De net geen 1.500 kilo wegende SUV wist daarmee in zo'n 10 seconden naar een snelheid van 100 km/h te schieten. Zijn topsnelheid lag op 185 km/h.
Dit exemplaar - volgens zijn kentekenregistratie is hij overigens oranje - is in 2004 geproduceerd en kwam in 2006 voor het eerst ons land binnen. Sinds 2010 is hij bij zijn huidige eigenaar. Honda heeft tussen 2003 en 2011 ruim 325.000 Elements weten te slijten. In Nederland zijn - als je heel goed zoekt - een aantal exemplaren te vinden: er schijnen er 23 rond te rijden.
PRIVATE LEASE Honda
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Honda Civic 1.5 DXi NL auto NIEUWSTAAT
- 1995
- 105.523 km

Honda ZR-V 2.0 e:HEV SPORT BLACK PACK 07/25 STOELVERW CAMERA CARPLAY ELEK.STOEL PDC
- 2025
- 5.791 km

Honda Jazz 1.5 e:HEV Crosstar | Navigatie | Garantie tot 2032 mogelijk!* | Adaptive Cruise Control | Parkeersensoren |
- 2022
- 64.331 km
Lees ook

Deze elektrische SUV van Honda komt in 2027 naar Nederland

Honda Super-One: kleine elektrische Honda als Super-N naar Europa

Honda NSX is terug met originele V6-benzinemotor

Test: Honda Prelude (2025) – Zijn onderstel smeekt om slingerende rivierdijken

