Google's autonome auto herkent handsignalen
Beleefdheid telt wederom mee
Google schrijft in zijn maandverslag dat de 24 Lexussen RX450h en zijn 34 andere autonome prototypen fietsers al eerder herkenden en in staat waren om ze heen te rijden. Nieuw zijn bepaalde gedragsregels die Google zijn zelfstandig rijdende modellen heeft bijgebracht.
Zo zegt Google de auto's zo geprogrammeerd te hebben dat - indien de Google-auto vlakbij een fietser een parallel geparkeerde auto met de deur open ziet staan - de auto afremt of zelfs een baan opschuift om de fietser de ruimte te geven uit te wijken. Bovendien zijn de sensoren van de autonome modellen nu in staat handsignalen van fietsers te herkennen, signalen die uiteraard aangeven of de fietser af wil slaan. Ook zegt Google dat het nog een hele klus was om de auto de fiets zelf te laten herkennen, dit omdat "deze in duizenden varianten" beschikbaar zijn. Van eenwielers tot tandems en van kinderfietsen tot stads- en racefietsen, inmiddels zijn ze allemaal geprogrammeerd.
Google zegt dat zijn autonome auto's sinds 2009 in totaal 1,7 miljoen miles zelfstandig hebben afgelegd, dit komt overeen met 2,74 miljoen kilometer. Eerder leerde Google zijn autonome auto al beleefd claxonneren.