GM en Ford bouwen samen versnellingsbakken
Dat blijkt uit berichtgeving van Autonews. De versnellingsbakken zijn bedoeld voor mondiaal gebruik. De automaten met negen trappen worden gelepeld in auto's met voorwielaandrijving, terwijl de transmissies met tien gangen een plaats vinden in achterwielaangedreven auto's. De samenwerking stelt General Motors en Ford in gelegenheid de concurrentie op de zowel de thuismarkt als overzee het hoofd te bieden waar het gaat om de ontwikkeling en productie van versnellingsbakken, terwijl ze tegelijkertijd schonere auto's kunnen aanbieden.
Beide fabrikanten zwijgen vooralsnog in alle toonaarden over waar de versnellingsbakken dan moeten worden gebouwd, en eveneens over wanneer ze beschikbaar zijn en in welke auto's ze komen te liggen. Analisten geloven dat het nog zeker drie jaar gaat duren eer de nieuwe, gezamenlijk ontwikkelde transmissies daadwerkelijk in nieuwe auto's gemonteerd gaan worden.
Hoewel General Motors en Ford al decennia aartsrivalen zijn, hebben ze toch al een aantal malen samen aan de ontwikkeling van transmissies gewerkt. In totaal hebben ze een slordige acht miljoen gezamenlijk ontwikkelde versnellingsbakken gebouwd sinds 2002. Een analist vertelt in een interview met de Detroit News: "Het maakt automobilisten helemaal niets uit waar de versnellingsbak van hun auto vandaan komt. Er schuilt dus geen enkel gevaar in het delen van dit soort technologie met je concurrent."