Gereden: Koenigsegg One:1

Volvo truck vs Koenigsegg One:1

Met zijn 1.360 pk is de Koenigsegg One:1 de krachtigste productieauto waar we ooit mee op pad zijn gegaan. Reden genoeg om alvast in het kort te vertellen hoe dat nou is.

We schakelen de ontsteking in. De One:1 sist en snort, het dashboard wordt verlicht en plots valt op dat één enkele klok de snelheid en het toerental aangeeft. Als de elektrische geluiden verstommen, kun je de rem intrappen en nogmaals op de startknop drukken. Na wat gestotter van de startermotor ontwaakt de V8. Niet met een grootse knal, maar met een hard, plat geluid doorspekt met druk gereutel.

Vanaf het moment dat de koolstofvezel wielen van de One:1 beginnen te draaien, is die motor er voor jou en voor jou alleen. De krachtbron lijkt bezit te nemen van de auto terwijl het geluid aanzwelt en dieper en angstaanjagender wordt. Hij is zo ongelofelijk snel, dat je niets liever wilt dan 'm op volle kracht door de versnellingen jagen. Elke verzetswisseling gaat snel en soepel. Na elke sprint duurt het even om je zintuigen bij te laten komen nadat je de volle kracht van de One:1 hebt ervaren. Het is afschuwelijk en hilarisch tegelijk. De woeste bruutheid van de motor en de manier waarop die beukende herrie in je oren spuwt, is absoluut uniek.

De schokdempers van Öhlins zorgen voor een stabiel en verrassend soepel onderstel. Niet zo vloeiend als de 918 wellicht, maar zeker gelijkwaardig aan de P1. Het is geen auto voor de snelweg, maar op glooiende B-wegen kan de Zweed prima uit de voeten en is er verrassend veel rust. Zelfs in de Track-stand heb je niet het idee dat je met de 'Egg' van de weg stuitert.

Meer lezen over deze allesverwoestende Zweedse supercar? Dat kan in de nieuwe GTO (4/2014), die nu verkrijgbaar is. Klik hier om de editie online te bestellen en gratis thuisbezorgd te krijgen!

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.