Freevalve presenteert Qoros' nokkenasloze motor
Koenigsegg levert huzarenstukje af
Freevalve, een bedrijf van de Zweedse supercarfabrikant Koenigsegg, presenteert in Ghuangzhou een meer productierijpe versie van z'n motor zonder nokkenas. Het revolutionaire blok bevindt zich nog altijd in de conceptfase, maar is nu voor het eerst werkend te zien.
In het voorjaar was op de autoshow van Peking al een vroege variant van het motorblok met 'Pneumatic-Hydraulic-Electric-Acutator'-techniek te zien. Net als toen gaat het nu om een turbo-viercilinder met een inhoud van 1,6 liter. De motor levert een gezien z'n inhoud indrukwekkend vermogen van 230 pk, het koppel bedraagt 320 Nm. Koenigsegg spreekt van 47 procent meer vermogen, 45 procent meer koppel en 15 procent minder brandstofverbruik ten opzichte van een conventionele 1.6 met dezelfde specificaties, maar interessanter is hoe die cijfers tot stand komen.
Het ontbreken van een nokkenas heeft volgens Koenigsegg namelijk enorme voordelen. Doordat de kleppen nu elektronisch worden aangestuurd en daarvoor niet afhankelijk zijn van de stand van de nokkenas, is de kleptiming eindeloos variabel. Het openen en sluiten van de kleppen kan dus exact worden aangepast op de omstandigheden. Ook ontbreken kostbare en zware onderdelen als een distributieketting of –riem, waardoor het blok behalve fors kleiner ook 20 kilogram lichter is dan een vergelijkbare, meer traditionele motor. Ook de gasklep en directe injectie-systemen zouden door Freevalve overbodig worden.
Het Freevalve-blok is in Ghuangzhou voor het eerst werkend te zien en zal vanaf nu worden ingezet om een hele vloot testauto's van Qoros aan te drijven. In welke productie-auto de techniek voor het eerst op de markt zal verschijnen, is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat Christian von Koenigsegg een grootse toekomst voor 'zijn' vinding voor ogen heeft, en denkt dat ook andere autofabrikanten de techniek uiteindelijk zullen adopteren.
In onderstaande video wordt uitgelegd hoe het principe werkt. Doet de player het niet? Klik dan hier.