Facelift Friday: Renault Mégane

Grote broer volgt stappen van Clio

Renault Mégane Facelift Friday
Renault MéganeRenault MéganeRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift FridayRenault Mégane Facelift Friday
De Renault Mégane was om bijtellingstechnische redenen de laatste jaren niet aan te slepen. Een nieuwe generatie staat te trappelen om het succesnummer te vervangen, het huidige model nemen we nog eenmaal onder de loep.

De derde generatie Mégane werd in 2008 gelanceerd en had de zware taak de opvallende Mégane II - met de herkenbare, naar achter stekende bilpartij - op te volgen. Dat de Fransen wel begrepen hoe je een C-segmenter lanceert in een tijd waarin op elk grammetje CO2 werd gelet, bewees Renault door met de Mégane III regelrecht in de bijtellingsroos te schieten. Met name de Estate was als dCi 110 jarenlang niet aan te slepen dankzij zijn gunstige bijtellingstarief.

De vijfdeurs hatchback kreeg een conventionele koets mee. Voor de driedeurs - waarvoor Renault koos voor de aanduiding Coupé - werd een spannender design bedacht. Ook de station leek met z'n opvallende achterlichtunits met meer fantasie getekend dan de reguliere vijfdeurs. Is de Mégane dan alleen om zijn bijtelling noemenswaardig? Welnee. Aan de andere kant van het spectrum zwaaide de Mégane RS namelijk jarenlang de scepter als snelste voorwielaandrijver op de Nürburgring.

Na een marginale facelift in 2012 - herkenbaar aan een voorbumper met chroom en zwarte glanzende lak - werd in 2013 de Phase 3 geïntroduceerd. De voorzijde ging compleet op de schop en het eindresultaat moest beter aansluiten bij de nieuwe designtaal die Laurens van den Acker tentoonspreide op de destijds hagelnieuwe Clio. De hele modellen line-up ging op de schop. Van de vijfdeurs hatchback tot de Coupé en van de Estate tot de CC.

Nu is het aan jullie om te bepalen welke versie leuker is: het origineel uit 2008 of de facelift van 2013. Stemmen kan in de poll hieronder (alleen op de website)!

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (85)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.