Eerste resultaten Mitsubishi's 'sjoemel'onderzoek
Blik in Mitsubishi's sjoemelkeuken
Vorige maand kwam aan het licht dat Mitsubishi bewust verkeerde testmethodes had gebruikt om verbruikscijfers van - aanvankelijk - een aantal van zijn kei-cars te meten. Gisteren stapte de COO van Mitsubishi op en vandaag hebben we van Mitsubishi's eigen onderzoeksteam de eerste resultaten gekregen. Nogmaals zegt het merk zijn excuses aan te willen bieden aan zijn klanten en aandeelhouders. Zowel COO Tetsuro Aikawa en vice president Ryugo Nakao zullen per 24 juni het veld ruimen bij Mitsubishi.
De eerste resultaten van het onderzoeksteam geven goed weer hoe diepgeworteld het gebruik en leveren van verkeerde informatie bij Mitsubishi was. Zo gebruikte het merk voor het berekenen van het brandstofverbruik van sommige modellen gegevens die bewust waren aangepast. Ook is het team tot de conclusie gekomen dat Mitsubishi de Japanse autoriteiten bewust heeft voorzien van "fictieve informatie" over zaken als de weersomstandigheden, bandenspanning en buitentemperatuur ten tijden van de zogenaamd gehouden tests. Dit laatste was bijvoorbeeld bij de Pajero het geval. Bij o.a. de Outlander PHEV zou Mitsubishi bepaalde berekeningen hebben gemaakt op basis van verkeerde data (zo zou de CVT beter presteren en zou het model over andere banden en een ander gewicht beschikken).
Ook over andere modellen zegt Mitsubishi in het rapport dat het merk soms niet juist testte en e.e.a. berekende door gebruik te maken van gemanipuleerde data. Het onderzoeksteam concludeert verder dat het hoge management nooit direct opdracht heeft gegeven tot het uitvoeren van dergelijke praktijken. Wel zouden de executives onvoldoende zicht hebben op de werkzaamheden binnen de ontwikkelingsafdelingen.
Volgens Mitsubishi heeft ook meegespeeld dat het behalen van goede verbruikscijfers in met name het zwaarbevochten kei-carsegment bijzonder belangrijk is, ruim een derde van elke verkochte auto in Japan is een kei-car. Het merk heeft in dat segment een joint-venture met Nissan, al zou het realiseren van een dermate laag brandstofverbruik volledig aan Mitsubishi zijn uitbesteed. Mogelijk zou dit de druk verhoogd hebben. Ook schrijft Mitsubishi dat er verklaringen te vinden zijn in het niet juist communiceren tussen afdelingen, afdelingen die elkaars informatie eveneens hadden moeten controleren, aldus het onderzoeksteam.
Binnenkort kunnen we meer informatie verwachten. Het onderzoeksteam is momenteel bezig alle modellen die momenteel niet meer leverbaar zijn van de afgelopen 10 jaar te onderzoeken.
PRIVATE LEASE Mitsubishi

Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle | Inklapbare trekhaak | Bose audio | 360graden camera | Meest luxe uitvoering |
- 2025
- 3.150 km

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Intense+ / Navigatie + Apple Carplay/Android Auto / Climate Control / Cruise Control / Stoelverwarming Voor / Keyless Entry & Start /
- 2023
- 69.432 km

Mitsubishi Space Star 1.0 Bright NIEUWE APK!
- 2016
- 164.122 km