Donkervoort D8 GTO-RS toegelicht
Meer beeld van opper-GTO
Deze D8 GTO-RS lijkt op het eerste gezicht misschien als twee druppels water op de al bekende D8 GTO, maar een tweede blik leert dat er toch de nodige uiterlijke verschillen zijn. De gemeen loerende koplampen zijn beter geïntegreerd in het ontwerp van de neus en ook de grille heeft een nieuw design. Aan de achterzijde is een diffuser te vinden die zich tot halverwege de nog altijd 'losse' spatborden uitstrekt. De felgroene kleur van dit rond Monaco gefotografeerde exemplaar doet de rest en maakt de auto nog opvallender dan het in mei gepresenteerde grijze exemplaar.
Die enorme diffuser zit daar niet voor de sier, maar genereert daadwerkelijk veel meer downforce. Ondertussen komt de luchtweerstand volgens Donkervoort juist 20 procent lager uit én is de auto dankzij het volgens Donkervoort op unieke wijze samengesmolten koolstofvezel extreem licht. In combinatie met de krachtiger 2.5 TFSI in het vooronder moet dat voor duizelingwekkende prestaties zorgen, want zelfs de reguliere D8 GTO sprint al in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 km/h. Om de prestaties in goede banen te leiden, beschikt de GTO-RS indien gewenst over een 'volledig instelbaar' ABS- en zelfs ESP-systeem. Zelf kunnen 'double clutchen' is ook al niet nodig, want dat kan de D8 GTO-RS dankzij een elektronisch snufje geheel zelfstandig.
Inclusief 10 niet-straatlegale raceversies zullen er in totaal slechts 65 exemplaren van de D8 GTO-RS van de band lopen. Wie dat niet exclusief genoeg vindt, moet de hand zien te leggen op één van de 15 'Bare Naked Carbon Edition'-exemplaren, die eveneens deel uitmaken van de oplage. 42 auto's zijn al verkocht, de anderen gaan de deur uit voor een prijs die minimaal € 151.173 bedraagt. Exclusief belastingen.