Dít is de nieuwe Mercedes-Benz G-klasse

Legende zet zich voort

Mercedes-Benz G-klasse
Mercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasse
Mercedes-Benz heeft officieel het doek getrokken van de volledig nieuwe G-klasse. Een verrassing is het echter niet.

Onlangs konden we je namelijk al een reeks in China te vroeg gepubliceerde foto's van de nieuwe G-klasse laten zien. Toen werd eens te meer duidelijk dat Mercedes-Benz niet tornt aan het kenmerkende hoekige ontwerp van één van meest iconische offroaders aller tijden. Het uiterlijk lijkt weinig anders, maar deze G-klasse is toch echt volledig nieuw.

Nieuwe ledkoplampen, smallere knippers op de voorschermen, gladdere oppervlakken; daarmee zijn de nieuwe uiterlijkheden van de G-klasse eigenlijk wel omschreven. Toch is de nieuwe G-klasse daadwerkelijk helemaal nieuw. De auto is 5,3 centimeter langer en 12,1 centimeter breder dan voorheen en Mercedes belooft dat alle plaatwerkdelen nauwer op elkaar aansluiten.

Zo conservatief het uiterlijk van de nieuwe G-klasse ook is, zo progressief is het binnenste van de offroader. Mercedes-Benz werpt het oude interieur in de prullenbak en voorziet de nieuwe 'G' van een interieur dat helemaal in lijn is met dat van de rest van het modellengamma. Meer dan voorheen maakt de G-klasse kennis met digitale displays. Mercedes levert twee exemplaren in de maat 12,3 inch, al zijn de 'lagere' uitrustingsniveaus net als bij de al genoemde E-klasse voorzien van twee analoge klokken achter het stuur. Wel krijg je in dat geval een 12,3-inch infotainmentscherm.

Voor de bijrijder is op het dashboard een handgreep geplaatst, iets wat we ook bij de huidige G-klasse tegenkomen. Ook de knoppen waarmee het differentieel zich laat bedienen, krijgen een herkenbare plek tussen de ventilatieroosters. Die zijn op hun beurt weer een knipoog naar de koplampunits van de huidige G-klasse.

Mercedes-Benz meldt dat de stoelen achterin verder naar achteren zijn geplaatst, iets wat achterin vijftien centimeter extra beenruimte oplevert ten opzichte van de huidige G-klasse. Voorheen is 3,8 centimeter extra beenruimte. De achterbank kan tevens in de verhouding 40:60 worden neergeklapt. Verder belooft Mercedes-Benz meer ruimte in de breedte. De op een ladderchassis geplaatste G is stukken lichter dan zijn voorganger en krijgt een starre achteras, terwijl de ophanging aan de voorzijde onafhankelijk is. De G-klasse kan een aanrijhoek van 31 graden aan en moet door tot 70 centimeter diep water kunnen rijden. Voor modder ligt die waarde op 80 centimeter.

Nieuw is de 'G-Mode', een functie die de auto zelf aanzet zodra de lage gearing is ingeschakeld. De demping en stuurinrichting passen zich in deze modus optimaal aan offroadrijden aan. Door middel van Dynamic Select is de G-klasse in de standen Comfort, Sport, Individual en Eco te zetten.

Schakelen gaat met een negentrapsautomaat, een transmissie die 40 procent van het koppel naar de voorwielen stuurt. De overige 60 procent gaat naar de achteras. Verder laat Mercedes-Benz weten dat de G-klasse over camera's rondom zal beschikken, camera's die niet alleen bij het parkeren, maar ook tijdens het offroaden van pas komen.

Mercedes-Benz houdt de AMG-smaken logischerwijs nog even onder de pet, maar meldt wel dat de G500 net als nu over een 4,0-liter V8 beschikt, de bekende biturbo die 422 pk en 610 Nm levert.

Omstreeks juni verwachten we de G-klasse op de markt. In Duitsland is de vanafprijs vastgesteld op € 107.040,50. De Nederlandse prijzen volgen later.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (77)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.