AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Dit is de nieuwe Ford Focus
Begin 2005 wordt de nieuwe Ford Focus in Nederland verwacht. Dan zal 'ie direct in drie carrosserievarianten worden aangeboden: als 3-deurs hatchback, 5-deurs hatchback en als stationwagon.
Begin 2005 wordt de nieuwe Ford Focus in Nederland verwacht. Dan zal 'ie direct in drie carrosserievarianten worden aangeboden: als 3-deurs hatchback, 5-deurs hatchback en als stationwagon.
Het opvallendste aan de nieuwe Focus is dat hij een stuk bescheidener gestileerd is dan het model dat 'ie opvolgt. Het New Edge-design waarmee in 1998 opzien werd gebaard, is ingeruild voor een conservatievere vorm die naadloos aansluit op de C-Max, de midi-MPV-variant van de Focus.
De Focus deelt zijn platform met dat van concerngenoten Volvo S40/V50 en de Mazda 3. Het nieuwe model is een maatje groter dan de huidige. De wielbasis groeide van 2,62 naar 2,64 meter en de totale wagenlengte van 4,17 naar 4,34 meter. Die extra lengte zal vooral worden gebruikt door de passieve veiligheid; extra grote deformatiezones moeten de Focus een 5-sterrenscore opleveren bij de Euro NCAP-botsproeven.
Ook de breedte en hoogte namen toe, met respectievelijk vier (wordt 1,74 m) en twee centimeter (wordt 1,50 m). Een en ander heeft ook positieve gevolgen voor de bagageruimte, die nu 385 liter kan verstouwen. Da's 35 liter meer dan bij het huidige model.
De Focus deelt zijn platform met dat van concerngenoten Volvo S40/V50 en de Mazda 3. Het nieuwe model is een maatje groter dan de huidige. De wielbasis groeide van 2,62 naar 2,64 meter en de totale wagenlengte van 4,17 naar 4,34 meter. Die extra lengte zal vooral worden gebruikt door de passieve veiligheid; extra grote deformatiezones moeten de Focus een 5-sterrenscore opleveren bij de Euro NCAP-botsproeven.
Ook de breedte en hoogte namen toe, met respectievelijk vier (wordt 1,74 m) en twee centimeter (wordt 1,50 m). Een en ander heeft ook positieve gevolgen voor de bagageruimte, die nu 385 liter kan verstouwen. Da's 35 liter meer dan bij het huidige model.
Nieuwe 1.6
Op het gebied van uitrusting gaat de snoeptrommel ook weer een stuk verder open. Zo zijn als optie bijvoorbeeld meedraaiende koplampen te bestellen en kun je de portieren openen zonder daarvoor de sleutel of afstandsbediening uit je broekzak te halen. Verder is er een Bluetooth-verbinding beschikbaar, evenals spraakgestuurde bediening voor telefoon, klimaatregeling en navigatiesysteem. Standaard krijgt de nieuwe Focus in elk geval zes airbags mee. Voor de motorisering worden de blokken uit de C-Max gebruikt, aangevuld met de nieuwe 1,6-liter Duratec-benzinemotor met variabele kleptiming. Die debuteerde onlangs in de C-Max.
De 1.4 met 75 pk vormt de basis, gevolgd door de 1.6 met 100 pk, de 1.8 met 120 pk en de tweeliter met 145 pk. Op de dieselafdeling is er keus tussen een 1.6 of een 2.0 TDCi met respectievelijk 109 en 136 pk. Liefhebbers van spektakel moeten nog even geduld hebben want de sportieve ST- en RS-modellen laten nog tot eind 2005 op zich wachten.
Wie niet zelf wil schakelen, kan kiezen voor een Durashift-transmissie vanaf de 1,6-liter bezinemodellen of een CVT-bak voor de twee dieselversies. We verwachten de drie carrosserievarianten gelijktijdig in Nederland, begin volgend jaar. Er gaan geruchten over een coupé-cabriolet, maar die staat niet eerder dan 2006 op de planning.
Op het gebied van uitrusting gaat de snoeptrommel ook weer een stuk verder open. Zo zijn als optie bijvoorbeeld meedraaiende koplampen te bestellen en kun je de portieren openen zonder daarvoor de sleutel of afstandsbediening uit je broekzak te halen. Verder is er een Bluetooth-verbinding beschikbaar, evenals spraakgestuurde bediening voor telefoon, klimaatregeling en navigatiesysteem. Standaard krijgt de nieuwe Focus in elk geval zes airbags mee. Voor de motorisering worden de blokken uit de C-Max gebruikt, aangevuld met de nieuwe 1,6-liter Duratec-benzinemotor met variabele kleptiming. Die debuteerde onlangs in de C-Max.
De 1.4 met 75 pk vormt de basis, gevolgd door de 1.6 met 100 pk, de 1.8 met 120 pk en de tweeliter met 145 pk. Op de dieselafdeling is er keus tussen een 1.6 of een 2.0 TDCi met respectievelijk 109 en 136 pk. Liefhebbers van spektakel moeten nog even geduld hebben want de sportieve ST- en RS-modellen laten nog tot eind 2005 op zich wachten.
Wie niet zelf wil schakelen, kan kiezen voor een Durashift-transmissie vanaf de 1,6-liter bezinemodellen of een CVT-bak voor de twee dieselversies. We verwachten de drie carrosserievarianten gelijktijdig in Nederland, begin volgend jaar. Er gaan geruchten over een coupé-cabriolet, maar die staat niet eerder dan 2006 op de planning.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Reportage
Ford Explorer is elektrische opvolger Focus maar Willem rijdt al 9 jaar Focus Electric, hoe zit dat?
Nieuws
Ford Focus niet meer nieuw te bestellen
Achtergrond
Zo wild waren de jaren nul bij Ford: Focus RS en Streetka
Nieuws
Ford Focus ziet het einde naderen: nog dit jaar uit productie
Nieuws