Chinese automarkt opent zich

Joint venture straks niet meer verplicht

Citroën C2 (China)
China zet langzaam maar zeker een streep door de wet die bepaalt dat niet-Chinese autofabrikanten die in China auto's willen bouwen en verkopen maximaal 50 procent van de onderneming in handen mogen hebben.

Sinds 1994 moeten niet-Chinese autofabrikanten een samenwerking aangaan met een Chinese partij. Bij zo'n samenwerkingsverband, een joint venture als SAIC-Volkswagen, mag de buitenlandse onderneming niet meer dan 50 procent van de aandelen in handen hebben. China brengt hier verandering in, zo blijkt uit berichtgeving van de Chinese Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming.

Voor fabrikanten die elektrische auto's in China willen produceren en verkopen, gaat dit jaar al de streep door de 50:50-eis. In 2020 is de wet ook niet meer van toepassing voor fabrikanten van bedrijfsvoertuigen en vanaf 2022 schrapt de Chinese overheid de wet voor de gehele auto-industrie. Dan hoeven ook producenten van reguliere personenauto's zonder elektrische aandrijflijn geen joint-venture-partner meer te zoeken.

De Chinese overheid wilde met de in 1994 ingevoerde wet onder andere zijn eigen industrie aanjagen. De Chinese ondernemingen konden op deze wijze onder andere profiteren van de kennis die de buitenlandse bedrijven meebrachten. Het is goed mogelijk dat een bedrijf als Tesla nu snel de stap maakt om ook in China auto's te gaan bouwen. Uiteraard komen de kosten van het opzetten van productiefaciliteiten en een verkoopinfrastructuur nu volledig voor rekening van het buitenlandse bedrijf. Of autofabrikanten met bestaande joint ventures nu direct de banden met hun lokale Chinese partners verbreken, is overigens onwaarschijnlijk, omdat bepaalde successen ongetwijfeld zijn gerealiseerd dankzij de samenwerking met deze partijen.

Afgebeeld: Citroën C2, gebouwd door Dongfeng-Peugeot Citroën.

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.