Breaking: nieuwe Porsche 911
Generatie 992 laat zich helemaal zien!
De nieuwe generatie Porsche 911 is al in diverse hoedanigheden opgedoken, maar altijd was hij bedekt met camouflagemateriaal. Vandaag is de auto echter helemaal naakt te zien, dus zonder enig stickerwerk, op een minimaal tapeje op de kont en misleidende stickers op de koplampen na!
Begin dit jaar liet Porsche zelf al de eerste afbeeldingen zien van de 991 (992), waarmee het merk kenbaar maakte dat nog dit jaar een volledig nieuwe 911 zou worden geïntroduceerd. Porsche bracht onlangs de Macan in lijn met auto's als de Cayenne en de Panamera door de SUV een over de gehele breedte van de achterzijde lopende lichtbalk te geven. Ook de 911 krijgt zo'n brede led-unit. De rest van het uiterlijk laat zich logischerwijs omschrijven als 'voorspelbaar', omdat Porsche nooit heftig afwijkt van het basisconcept. Interessant zijn toevoegingen als de verzonken handgrepen op de portieren.
Eerder al konden we een uitgebreide blik werpen op het interieur van de nieuwe 911. Daaruit viel te concluderen dat het instrumentenpaneel kennismaakt met digitale displays. De toerenteller lijkt analoog te zijn, terwijl alle data die aan weerszijden daarvan worden weergegeven, op een digitaal scherm lijken te verschijnen. Op de middenconsole is, nog prominenter dan bij het huidige model het geval is, een infotainmentscherm geplaatst dat ook groter lijkt te zijn. Opvallend is dat de hendel voor de – in dit geval – PDK-transmissie behoorlijk krimpt. Porsche ruilt de reguliere keuzehendel voor een kleiner exemplaar.
Aanvankelijk verschijnt de nieuwe 911 als Carrera en Carrera S op de markt, gevolgd door steeds snellere en krachtigere varianten. Reken in ieder geval op de komst van de vierwielaangedreven Carrera 4 en 4S, tussenvorm GTS en beestachtige uitvoeringen als de Turbo en Turbo S. In een later stadium volgen extreme versies als de GT3 en GT3 RS en ongetwijfeld waagt Porsche zich weer aan een zeer heftige GT2 RS.
Vermogens
De reguliere Carrera krijgt van Porsche een kloppend hart dat goed zal zijn voor zo'n 400 pk. Voor de GTS-uitvoering, de variant die het gat vult tussen de Carrera (4)S en de 911 GT3, zetten we in op een van turbodruk voorziene 3,0-liter zescilinder boxermotor die ongetwijfeld krachtiger wordt dan de 450 pk en 550 Nm dan de krachtcentrale in de huidige GTS. De nieuwe Turbo zal zo'n 600 pk mobiliseren, de Turbo S zo'n 640. Porsche liet eerder al doorschemeren dat de 911 op motorengebied best eens kennis kan maken met 'nieuwe technieken', kijk dus niet gek op van een 911 waar enige vorm van elektrificatie bij komt kijken.
Zeer waarschijnlijk maken we in Parijs officieel kennis met de nieuwe 911. Op het complete informatiepakket zullen we nog even moeten wachten.