Betaalbare cabrio's sterven uit
Open? Voor minder dan 30 mille bijna niet mogelijk
De Mini Cabrio, Smart Fortwo Cabrio, Mazda MX-5 en Volkswagen Beetle Cabrio. Dat zijn de enige cabriolets die momenteel voor minder dan 30.000 euro de jouwe zijn. Goed, de DS 3 is er ook in een 'Cabrio'-variant en Fiat plakt het label op de open versie van de 500, maar échte cabrio's zijn dat natuurlijk niet. Dat de keuze tegenwoordig zo beperkt is, is opmerkelijk, want nog niet eens zo heel lang geleden viel er veel meer te kiezen.
Tien jaar geleden
De Peugeot 206 CC was de populairste en de bekendste cabriolet in het B-segment, maar de compacte Fransman was in 2006 zeker geen alleenheerser meer. Opel, Nissan en Mitsubishi boden in de vorm van de Tigra Twintop, Micra C+C en Colt CZC directe concurrenten aan, de Ford StreetKa en Daihatsu Copen waren zelfs nog een (fors) stapje kleiner.
Uit eigen land kreeg de Peugeot bovendien de wat vreemde Citroën C3 Pluriel op z'n bordje, een auto die net als de Mini cabrio en Volkswagen New Beetle cabrio een vierzitter was. Nog meer praktisch gebruiksgemak was er tien jaar geleden in de vorm van de grotere Opel Astra TwinTop, Renault Mégane C+C en Ford Focus Coupé-Cabriolet. De heerlijk maffe Chrysler PT-Cruiser zou je zelfs met wat goede wil een open Midi-MPV kunnen noemen. Tel daar vaste waarden als de Smart Fortwo Cabrio en Mazda MX-5 bij op en je krijgt een aanbod dat in totaal uit maar liefst zestien modellen bestaat.
Vijf jaar geleden
In 2011 waren er vijf van die zestien modellen verdwenen, maar met de elf resterende auto's viel er voor minder dan 30.000 euro. Opmerkelijkste nieuwkomers waren de Audi A3 Cabrio en de Volkswagen Golf Cabriolet, een auto die gek genoeg op de toen al op leeftijd geraakte Golf 6 was gebaseerd. De 206 had plaatsgemaakt voor de grotere en vooral zwaardere 207, z'n directe concurrenten uit Duitsland en Japan waren van de prijslijst verdwenen. Met de 308 CC had Peugeot overigens een nóg groter open model op de prijslijst staan, maar die auto overschreed net als veel andere C-segmenters de magische 30.000 euro-grens. De Renault Wind verdedigde de eer van het selecte clubje écht kleine cabriolets, al deed ook de Daihatsu Copen nog gezellig mee.
Gezien de populariteit van auto's als de 206 CC is het langzaam uitsterven van de betaalbare cabriolet best opmerkelijk te noemen. Toch voert zelfs Peugeot een beperkte vraag als reden aan: "Ondanks onze successen op cabriogebeid is het aandeel van dit soort auto's in de verkoopstatistieken gewoon te klein", verklaart de importeur. "Imagotechnisch is het wel interessant om zo'n auto in huis te hebben, maar dit type auto is gewoon niet waar de markt om vraagt." Zustermerk Citroën houdt er zo'n zelfde filosofie op na: "Het is een carrosserievorm die niet is opgenomen in de toekomstplannen omdat de markt er te klein voor is", vertelt hoofd Product Planning Xavier Peugeot.
In de vorm van de Fractal Concept toonde Peugeot overigens in 2015 een vrij compacte open auto. Wie weet is er dus toch nog hoop voor dit zomerse autotype!
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen