Bugatti: 0-300 in 14 seconden!
Nu zijn de stapjes richting een productieversie nog klein, maar als de Bugatti EB 16.4 Veyron straks echt los is zal 'ie rennen alsof z'n leven ervanaf hangt. In Genève werden meer gegevens bekend gemaakt van de definitieve versie. Zo heeft hij een zestiencilindermotor in W-vorm. Doordat hij voorzien is van een turbo is hij goed voor een verschrikkelijk vermogen van 1001 pk. In theorie zou hij daarmee 406 km/h moeten kunnen halen en de de sprint van 0 naar 300 - ja driehonderd! - in 14 seconden moeten kunnen klaren. Het motorvermogen wordt met een sequentiële zevenversnellingsbak op de wielen overgebracht.
Net als Formule 1-auto's heeft de Bugatti een zelfdragend chassis van koolstof. Met deze techniek is hij stijf en vederlicht tegelijk. De carrosserie is van koolstof en aluminium gemaakt en is dus ook zo licht mogelijk gehouden.
Eind 2003 zullen de eerste handgemaakt Bugatti's de fabriek gaan verlaten. De EB 16.4 Veyron is al eerder op autoshows gesignaleerd, maar elke keer veranderde er weer iets aan de auto - en zo komen we steeds dichter bij het definitieve model. (Damiaan Hage)