Recordauto voor straatgebruik

Donkervoort D8 270 RS
Vorig jaar stelde een Donkervoort op de beruchte Nordschleife van de Nürburgring het ronderecord voor straatauto's scherper. Dat gebeurde met een prototype van de D8 270 RS, de auto met de enorme achtervleugel die later ook de AutoRAI stond. Ondertussen is de D8 270 RS het proto-stadium ontgroeid en zijn de eerste exemplaren afgeleverd.
Vorig jaar stelde een Donkervoort op de beruchte  Nordschleife van de Nürburgring het ronderecord voor straatauto's scherper. Dat gebeurde met een prototype van de D8 270 RS, de auto met de enorme achtervleugel die later ook de AutoRAI stond. Ondertussen is de D8 270 RS het proto-stadium ontgroeid en zijn de eerste exemplaren afgeleverd.
Niet meer dan 25 exemplaren worden er van de D8 270 RS gebouwd en een aantal is al verkocht of gereserveerd, mocht je er eentje willen hebben dan zul je dus snel moeten zijn. Maar wat krijg je eigenlijk wanneer je er één bestelt? Nog steeds een echte Donkervoort, maar dan eentje die zich uiterlijk van de overige D8's onderscheid door onder meer een gewijzigde neus met grotere koelopeningen en een extra radiator aan de zijkant van de auto. Deze aanpassingen zijn nodig om de zwaarder belaste techniek voldoende te koelen. En niet alleen de techniek vraagt om meer koellucht, er is ook een extra grote interkoeler gemonteerd, deze moet samen met een grotere turbo voor meer inlaatlucht zorgen. Onder meer in combinatie met een set andere brandstofinjectoren zorgen deze wijzigingen ervoor dat de motor nu 270 pk afgeeft. Dat is genoeg om in minder dan vier seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten. Overigens gaat het nog sneller weer terug naar stilstand: slechts 2,4 seconden zijn er nodig voor de noodstop vanaf 100 km/h. De topsnelheid ligt op 250 km/h.
De grote boekenplank-achtige achterspoiler die het prototype (ont)sierde heeft het productiestadium niet gehaald. Om de boel aan het asfalt te houden zijn er wel in de nieuwe neus spoilers geïntegreerd. Mede hierdoor ligt de auto op hogere snelheden stabieler op de weg en zijn volgens Donkervoort nog hogere bochtsnelheden mogelijk dan bij de 'standaard' D8's het geval is. Om dit alles in toom te houden krijgen de kopers van een D8 270 RS bij aflevering van hun genummerde exemplaar een speciale rijvaardigheidstraining.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.