Volkswagen doet vaag over CO2-uitstoot

Wat willen jullie nu precies zeggen, VW?

Volkswagen uitlaat (foto ANP)
Eerder deze week kwam Volkswagen plotseling met het bericht dat er 'onregelmatigheden' waren aangetroffen bij het vaststellen van de CO2-uitstoot van bepaalde modellen. Tot op heden blijft het echter onduidelijk wat Volkswagen daar nu precies mee bedoelt.

In het statement dat Volkswagen op 3 november uitstuurde, doet het concern melding van het feit dat intern onderzoek heeft uitgewezen dat er onregelmatigheden bij de CO2-uitstoot van sommige modellen zijn geconstateerd tijdens de typegoedkeuring van deze modellen. De CO2-waarden en dus het verbruik zouden te laag (18 procent volgens Auto Bild) zijn weergegeven tijdens het certificeringsproces, waarbij het vooral om dieselmotoren gaat.

Volgens Volkswagen zijn er 800.000 auto's bij deze kwestie betrokken en wordt er rekening gehouden met een 'economisch risico' van 2 miljard euro.

Het is echter niet duidelijk wat Volkswagen nu precies bedoelt met deze verklaring. Navraag bij de VW-importeur in Leusden leert dat ze daar ook nog in het duister tasten. Wil Volkswagen zeggen dat het verbruik en de CO2-uitstoot tijdens de testprocedure plotseling hoger uitvallen dan tijdens de oorspronkelijke metingen, die door onafhankelijke instituten zijn uitgevoerd?

Van de internationale Volkswagen-woordvoerders krijgen we het volgende antwoord: "Het is nog te vroeg om op deze vragen te antwoorden, omdat de omvang en consequenties van het probleem nog niet volledig bekend zijn. We onderzoeken nu de bewuste modellen, het gaat om sommige dieselmotoren met een inhoud van 1,4, 1,6 en 2,0 liter vanaf modeljaar 2012 en een klein aantal 1,4-liter benzinemotoren met cilinderuitschakeling. We zullen zo spoedig mogelijk informatie over vervolgstappen geven."

Het is opmerkelijk dat Volkswagen sinds het dieselschandaal probeert open kaart te spelen over wat er gaande is, maar tegelijkertijd verwarring zaait met bovenstaand bericht, dat veel ruimte voor speculatie biedt.


Vaag

Dat fabrieksopgave en praktijkverbruik van een auto vaak nogal uit elkaar liggen, is geen geheim. Dat is ook niet illegaal, zolang je je als autofabrikant maar strikt aan de test-eisen houdt. Overheden weten dat natuurlijk óók en hebben daar (in ieder geval in Nederland) naar eigen zeggen altijd rekening mee gehouden bij het toekennen van subsidies en belastingkortingen. Anders wordt het als een auto tijdens de cyclus daadwerkelijk een heel ander motormanagement-programma inzet, zoals bij de Dieselgate-motoren. Zoiets lijkt er nu aan de hand te zijn, maar of dat ook daadwerkelijk zo is, daar is VW vooralsnog vaag over.

Waar er in Europa en de VS vastgestelde grenzen bestaan voor NOx-uitstoot - grenzen die Volkswagen overschreed - zijn die er niet voor CO2. Een grammetje meer of minder maakt feitelijk niets uit. Koolstofdioxide is echter wel de leidraad voor belastingvoor- en nadelen. Subsidies en bijtellingsvoordeel worden in Nederland uitgedeeld wanneer een auto onder een bepaalde CO2-grens blijft.

Het zou dus kunnen dat Volkswagen de afgelopen jaren auto's op de markt heeft gebracht die een onjuiste CO2-uitstoot hebben, waardoor sommige modellen onterecht financieel voordeel hebben ontvangen. En dan heb je natuurlijk de poppen aan het dansen, voor zover die dat al niet doen in Den Haag.

De hoofdvraag blijft echter staan: wat bedoelt Volkswagen nu precies met de verklaring die het eerder deze week uitdeed? In plaats van duidelijkheid te verschaffen, is er louter onduidelijkheid ontstaan, waardoor de speculatiemachines op volle toeren draaien.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (220)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.