Elektrische Phaeton, AdBlue voor dieselmotoren
Volkswagen haalt bezem door toekomstplannen
Dit zijn de meest opmerkelijke zaken uit de 'strategische beslissingen' die de raad van bestuur van Volkswagen heeft genomen naar aanleiding van het dieselschandaal. "Het merk Volkswagen herpositioneert zichzelf voor de toekomst. We zullen efficiënter worden, we leggen nieuwe focuspunten op ons productengamma en kerntechnologiën, en we maken ruimte voor nieuwe technologiën door het efficiencyprogramma te versnellen", aldus CEO Herbert Diess.
Concreet komt het erop neer dat Volkswagen jaarlijks een miljard euro minder gaat investeren dan oorspronkelijk begroot. Ook de dieselstrategie wordt onder de loep genomen; Volkswagen wil zijn dieselmotoren voor Europa en de VS 'zo snel mogelijk' voorzien van SCR-katalysators en AdBlue. 'Auto's met dieselmotoren zullen alleen worden uitgerust met uitlaat-emissiesystemen die de beste milieutechnologiën gebruiken', zo lezen we in het persbericht.
In hetzelfde persbericht gaat het vervolgens over het MQB-platform, waarbij de focus komt te liggen op plug-inhybrides, elektrische auto's met een actieradius van rond de 300 kilometer en 'mild hybrids' die werken met een 48 volt-systeem. Daarnaast worden er nieuwe diesel-, benzine- en aardgasconcepten ontwikkeld.
Volkswagen gaat ook een platform ontwikkelen voor compacte elektrische (bedrijfs)auto's, dat voor meerdere merken van de Volkswagen Group kan worden ingezet. De actieradius moet tussen de 250 en 500 kilometer komen te liggen.
De grootste verrassing komt waarschijnlijk op het conto van de nieuwe Phaeton, waar Volkswagen een volledig elektrische limousine van wil gaan maken. Daarbij geven de Wolfsburgers aan dat het project 'geherdefinieerd' is, waaruit we mogen opmaken dat het roer zeer recentelijk radicaal is omgegooid. Daardoor zal de introductiedatum van de nieuwe Phaeton vermoedelijk verder naar achteren worden geschoven.