Dieselgate - update
Het dieselnieuws van vrijdag 9 oktober
Volgens Michael Horn, de hoogste baas van Volkswagen USA, is de sjoemelsoftware het werk van 'een klein aantal ingenieurs' en is het geen beslissing van hogerhand geweest om de emissietest-misleidende software te installeren in de dieselmotoren. Dat verklaarde hij tegenover een panel dat juridisch onderzoek doet naar de zaak.
"Ik geef toe dat het moeilijk is om te geloven, en persoonlijk vind ik het ook moeilijk te geloven", aldus de topman. Er loopt momenteel een intern onderzoek naar de hoofdverantwoordelijke voor het schandaal.
Horn gaf verder aan dat hij in het voorjaar van 2014 al wist dat Volkswagen waarschijnlijk de emissieregels aan het overtreden was, naar aanleiding van de test die de Universiteit van West Virginia had gedaan. Hierbij kwam naar voren dat de werkelijke NOx-uitstoot van diesels veel hoger was dan op papier werd beloofd. Deze tests vormden de aanleiding voor het schandaal dat we nu Dieselgate noemen.
In de video geeft Horn tekst en uitleg aan de House Committee on Energy and Commerce Subcommittee on Oversight and Investigation.
*****
Volkswagen handhaaft een eerder toegezegde miljardeninvestering in Spanje. Volgens de Spaanse minister van Industrie Josè Manuel Soria steekt de Duitse automaker zoals beloofd de komende vijf jaar 4,2 miljard euro in de industrie. "Dat heeft de top van het bedrijf mij gisteren gegarandeerd", aldus Soria vrijdag op de Spaanse radio.
Volkswagen is een belangrijke werkgever voor Spanje. De automaker, die in 1986 het Spaanse Seat overnam, is goed voor 22.000 banen. De auto-industrie is goed voor bijna 10 procent van de economische productie van het Zuid-Europese land en houdt circa 9 procent van de beroepsbevolking van Spanje aan het werk.
Dinsdag maakte Volkswagen bekend dat het flink moet snijden in de kosten om de gevolgen van het gesjoemel met software bij emissietesten het hoofd te kunnen bieden.
*****
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Volkswagen
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI 218PK PHEV GTE Business | STOELENVERW. | NAVIGATIE | ADAPT. CRUISE | APP. CONNECT | LED | AIRCO
- 2021
- 41.789 km

Volkswagen Up 1.0 BMT move up! |Bluetooth | Airco |Trekhaak | NL | 1 Eig |
- 2019
- 147.597 km

Volkswagen Golf 1.5 TSI Highline Business R|ACC|LED|DIGI DASH|PPF|AUTOMAAT|PANO
- 2019
- 156.416 km
Lees ook

Test: Volkswagen ID3 GTX - Met de wetenschap dat er een GTI komt begrijpen we 'm beter

'Heeft mijn plug-in hybride Volkswagen Multivan niet te weinig vermogen voor een caravan?

Volkswagen-medewerkers in Dresden kunnen een ID3 kopen van hun transitievergoeding

Bij dit jaarkilometrage ligt bij een auto als de Volkswagen Polo het omslagpunt voor een diesel




