Rolls-Royce trekt dak en doek van Dawn

'Geen cabrioletversie van Wraith'

Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce DawnRolls-Royce DawnRolls-Royce DawnRolls-Royce DawnRolls-Royce DawnRolls-Royce DawnRolls-Royce DawnRolls-Royce DawnRolls-Royce DawnRolls-Royce DawnRolls-Royce DawnRolls-Royce Dawn
Rolls-Royce heeft het doek getrokken van de Dawn, een cabriolet waarnaast de S-klasse Cabriolet lijkt te verschrompelen tot een schaalmodel.

We hebben de Rolls-Royce Dawn al eerder voorbij zien komen, maar vandaag heeft Rolls-Royce besloten zowel het doek als het dak van z'n nieuwe cabriolet te trekken.

De Rolls-Royce Dawn is een vierzitscabrio die eigenlijk alleen grote broer Phantom Drophead-Coupé tot z'n concurrentie zou kunnen rekenen. In tegenstelling tot wat we eerder schreven, is de Dawn "geen cabrioletversie van de Wraith", al plaatsen we daar toch vraagtekens bij. Volgens Rolls-Royce is 80 procent van de carrosseriedelen uniek voor de Dawn, maar dat betekent niet direct dat hij z'n basis niet met de Wraith kan delen. Ook z'n wielbasis van 3,11 meter komt overeen met die van de Wraith, hetzelfde geldt voor de breedte.

Het dak van de Wraith laat zich in 22 seconden - tot een snelheid van 50 km/h - elektrisch openen of sluiten. Ten opzichte van de Wraith is de grille 45 mm verzonken en is de bumper 53 mm langer. Net als de Wraith beschikt de Dawn over coachdoors.

Onder de kap heeft Rolls-Royce een 6,6 liter sterke V12 gelegd, die 563 pk en 780 Nm sterk is. Minder krachtig dan het exemplaar in de Wraith. Die coupé levert namelijk 632 pk en 800 Nm koppel. Een sprintje naar de 100 km/h legt de 2.560 kilo wegende Dawn in 4,9 seconden af. Z'n topsnelheid ligt op 250 km/h en het gemiddeld verbruik ligt op 14,2 l/100 km. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 330 g/km.

De Rolls-Royce Dawn beleeft z'n showdebuut tijdens de IAA in Frankfurt.

Video

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.