Redactie Raadt Aan: onfortuinlijke SUV's
Onbemind maar stiekem best leuk
De SUV geldt als één van de meest succesvolle 'autosoorten' van de afgelopen jaren. Denk maar aan het Nederlandse succes van auto's als de Hyundai Tucson en Kia Sportage, maar ook van duurdere modellen als de Range Rover Evoque.
Er waren in de loop der jaren echter ook minder populaire SUV's. Daar is de Mercedes GLK er absoluut eentje van. Mercedes verkocht minder en minder exemplaren van de auto en de dealers zullen wel blij zijn dat nu z'n opvolger GLC in de startblokken staat.
Dat heeft ons geïnspireerd tot een speciale editie van de Redactie Raadt Aan: we gaan op zoek naar onfortuinlijke SUV's, modellen die nooit echt potten konden breken. Om dit enigszins af te kaderen, hebben we ervoor gekozen te zoeken naar SUV's waar maximaal 2.000 exemplaren van verkocht zijn. Het budget is 10.000 tot 20.000 euro.
Lars Krijgsman
Merk en model: Subaru Tribeca 3.0R Executive
Bouwjaar: 2006
Verkocht in NL: 119
Kilometerstand: 52.702
Vraagprijs: 15.950
Vermogen: 245 pk
Verbruik: 12,3 l/100 km
Mrb: 286-327 euro per kwartaal (mits je de gastank verwijdert)
Wat is het: De enige juiste Tribeca die je kopen kunt: het exemplaar van vóór de facelift die in 2008 plaatsvond. Exact, die verschijning met de snuit waar half autoland zich al snikkend van opkrulde in de hoek van de douchecabine, maar waar een zeker deel ook ontzettend vrolijk van werd. Deze altijd blij de wereld in glurende Subaru heeft een 245 pk sterke zescilinder boxermotor onder de kap waarmee de bijna 2.000 kilo wegende - in de VS gebouwde - Subaru behoorlijk uit de voeten kon. Leuk detail: Subaru was destijds druk in de weer met Saab; de Tribeca had als Saab 9-6 moeten verschijnen, maar dat is nooit meer gebeurd.
Waarom deze: Het is (in theorie) Japans, heeft een vormgeving waar je iedereen van op je dak krijgt als je zegt hem leuk te vinden en is ook nog eens aardig geprijsd. Voor nog geen 16 mille krijg je de meest luxueze Tribeca, de Executive, compleet met 18-inch lichtmetaal, cruisecontrol, een elektrisch schuif- en kanteldak, geïntegreerde navi, stoelverwarming, gescheiden klimaatregeling, leren bekleding en ga zo maar door. Bovendien ligt z'n kilometerstand nog ver onder de ton, en dat is gevoelsmatig ook wel lekker.
Minpuntjes: Zoals gezegd: hij weegt twee ton en z'n brandstofverbruik is met zo'n 3,0-liter boxerunit natuurlijk ook niet optimaal, maar daarvoor rij je er wel geweldig bij. Mijn zegen heb je.
Frank Jacobs
Merk en model: SsangYong Actyon A230 (foto's 4, 5 en 6)
Bouwjaar: 2007
Verkocht in NL: 186
Kilometerstand: 40.536
Vraagprijs: 9.950 euro
Vermogen: 150 pk
Verbruik: 11,5 l/100 km
Mrb: 244-278 euro per kwartaal (mits je de gastank verwijdert)
Wat is het: De SUV-coupé-crossover avant la lettre. Toen de Zuid-Koreaanse underdog SsangYong het concept in 2006 uitvond, stond de halve autominnende wereld met buikpijn van het lachen voorovergebogen. De andere helft hing kokhalzend boven het porselein. Toen BMW twee jaar later de X6 onthulde, weergalmden de oh's en ah's tegen de wanden van de Geneefse beurs. Toegegeven, ik fotografeerde hem voor onze eerste test waar hij volgens mij rechtstreeks heen kon: op de autosloperij.
Waarom deze: Ik heb net de Tivoli ingeleverd, een auto die laat zien dat SsangYong inmiddels begint te begrijpen dat wij in de westerse wereld toch wat andere smaakpapillen hebben. Een leuk moment om stijliconen als de Rodius en deze Actyon weer eens te memoreren. En wist je dat er van deze Actyon ook een pick -upversie is geweest, de Sport. Dát was me een pareltje..
Minpuntjes: Goed, hij heeft een NAP, maar 40.000 km in acht jaar op lpg? Where's the catch? O ja, en de verkoper is nogal kleurenblind, want hij prijst de auto aan als zilver metallic. Maar als je daar doorheen weet te kijken, lach je elke marktkoopman, pooier en voetballer uit met zijn Beierse nep-Actyon.
Marco Gorter
Merk en model: Ford Kuga 2.5 Turbo AWD Titanium (foto 7, 8 en 9)
KM-stand: 49.000 km
Verkocht in NL: 1676
Vermogen: 200 pk
Vraagprijs: € 17.250
Verbruik: 9,9 l/100 km
Mrb: 201-229 euro per kwartaal
Wat is het: Fords visie op een (relatief) compacte SUV op basis van een C-segmenter. Eigenlijk een opgehoogde Focus dus. In tegenstelling tot die auto was de Kuga er in eerste instantie echter alleen met een heel dikke vijfcilinder turbobenzinemotor, bekend uit de Focus ST en diverse Volvo's. Later werd het aanbod uitgebreid. Met dieselmotoren. Een succes werd de eerste generatie dus niet.
Waarom deze: Het gebrek aan keuze mag 'm parten hebben gespeeld, maar die ene benzinemotor is wel een juweeltje. Krachtig, soepel en met een onvergetelijke soundtrack. Koppel dat aan een heerlijke zesbak en een typisch, dus stevig Ford-onderstel en je hebt toch wel een heel fijne auto.
Minpuntjes: Hij lust wel een slokje en overdreven ruim is-ie niet. Bovendien staat-ie bij een camperhandelaar en hoewel dat op zich geen bezwaar hoeft te zijn, probeert deze 'm als MPV te slijten.
Alexander Inia
Merk en model: Mercedes GLK 320 CDI First Edition (foto's 10, 11 en 12)
Bouwjaar: 2008
Kilometerstand: 261.660 km
Verkocht in NL:< 2.000
Vraagprijs: 19.995 euro
Vermogen: 224 pk
Verbruik: 7,0 l/100 km
Mrb: 498-535 euro per kwartaal
Wat is het: Eén van de eerste Nederlandse GLK's, in 2008 geleverd met de uitgebreide First Edition-uitrusting. Onder de kap treffen we een 3,0-liter turbodiesel aan met 224 pk en een koppel van 540 Nm.
Waarom deze: In 2009 concludeerden we bij een test van de GLK 220 CDI dat die auto 'een goede balans tussen comfort en sportiviteit' bood. Bovendien heeft dit exemplaar een lekker dikke motor en zit hij goed in z'n spullen. Ik vind het hoekige uiterlijk van de GLK wel charmant, dus wat mij betreft is dat juist een reden om voor deze auto te kiezen.
Minpuntjes: Die wegenbelasting maakt dat dit alleen een auto voor veelrijders is. Verder noemen bezitters in de reviews op onze site de ruimte achterin en de bagageruimte als nadelen.
Wie heeft de leukste onfortuinlijke SUV gekozen? Laat het weten met een reactie en vergeet niet te stemmen via de poll in de rechterkolom!